AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
2.404

Skickade ett engelskt mail till en tyskhandlare

Sida 1 av 2
Brukar d kunna eng?( aukt firma ) jag bad om ursäkt att jag inte kunde tyska och skrev att hoppades att det gick bra om jag skrev på engelska. Sedan frågade jag lite allmänt om bilen och vilket betalningssätt som d föredrog.

Får jag svar så kommer jag att börja fråga om bilen i sig.

Gjorde jag rätt el fel?
Synpunkter välkommna!

Ny bild 18 Jan-
Länk
Soki
Jag tror inte att du får svar.Tyskarna har för det första inte samma mailingkultur som här i Sverige,sedan så är dom överlag sämre på Engelska än här,och att skriva på Engelska det tror jag är överkurs.Använd dig av babelfish översättningshjälp och skriv ditt brev på Tyska så kan det gå bättre,men som sagt dom är inte så flitiga mail användare.p.s börja alltid ditt brev artigt
som tex Sehr ge ehrte herr xxxx och använd alltid ni,aldrig du.

-----
Mvh
Nisse
Länk

ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Soki:
Jag brukar alltid börja med mailkontakt men de ringer alltid upp och svarar på de frågor jag ställt. Ingen har svarat via mail...Jag personligen tycker det är bättre att få svar via mail eftersom det minskar risken för missförstånd eftersom de kan väldigt dålig engelska.

M V H
Stephan

Soki:

Ta hjälp av någon från forumet som kan tyska vet ja
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Jag ringer direkt, presenterar mig och säger varifrån jag ringer och om han möjligen pratar engelska. Om han inte gör det så brukar jag bara be honom prata långsamt, vilket alltid funkar utmärkt.

Har provat att maila på tyska flera gånger men det brukar dröja innan svar kommer eller så kommer inget alls.

Schnelle fart, Härliche fart.
Så det är nästan bättre att ringa direkt då man är säker på att få svar? Kanske skulle ringa och fråga på eng och om inte det funkar be nån maila på tyska el varför inte ringa och tala tyska. Men det är ju synd om de inte pratar engelska det försvårar ett ev. köp.
Vill gärna ha kontakt då de har ett väldigt intressant objekt.

Nån som kanske känner att d har tid över och hjälpa en ej tysktalande? Skulle behöva råd ang. betalningssätt, resa, försäkring osv.
Bör man boka tid för reg bes. redan nere i malmö?

Ny bild 18 Jan-
Länk
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Soki: Var bor du och var finns bilen??

Jag tycker du borde ringa ner, eller be någon göra det. Jag kan ställa upp med mina tyskakunspaker om det hjälper.

Jag betalar cash då eurosedlar av hög valör inte tar så mycket plats i fickan. Men det är vad man själv vågar.

Du får jättegärna maila mig eller lägga till mig på msn eller icq om du finner det lättare så kan jag försöka bistå med det jag kan. Står bilen i Berlin eller Hamburg så kan jag kanske få iväg någon att titta på den om du skulle vara väldigt intresserad...

M.V.H
Martin

Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Guter tages herr/dame, mein name ist Soki. Sprechen Sie Englisch?

En bra början Soki :)

/Erik

///Tänk först, meka sen...
Herr Gaspedal:

Hej!
Jag bor i sthlm och bilen finns i "D-77694" Kehl.

Jag har försökt addat dig i msn men mailen verkar inte finnas...testa att adda mig på toseikai2@hotmail.com

Erik G:

Fortsätt fortsätt...? hehe =)))

Ny bild 18 Jan-
Länk
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Skumt, jag addar dig.

Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Soki; här är fortsättningen :) Länk

/Erik

///Tänk först, meka sen...
tackar..annan hjälp och råd mottages gärna.=)

Ny bild 18 Jan-
Länk
Visa användare
654
Adrenalin
323i A -98 Touring
Som sagt ovan "stora valörer eurosedlar tar inte så stor plats i fickan" Jag åkte ner med enbart en rygga med lite skivor och så samt ett kuvert med degen.

Min bil mer eller mindre köptes via mailen :-). Jag skrev korta frågor på engelska i Word och klistade in dom här Länk översatte från engelska till tyska och klistrade in båda verisionerna i mina mail, samtidigt som jag klargjorde att han skulle behöva hjälpa till med försäkringar, av-påregistreringar mm.

Han svarde, vi kom överens om ett pris som efter hans beskrivning av bilen lät rimligt och jag åkte ner. Blev hämtad vid tåget med "min bil" :-) och var hopplöst fast med en gång. Det enda han gjorde sen var att ge mej vägbeskrivningar dit jag skulle för att fixa pappren, skickade med sitt kort och sa "be dom ringa mej om du fastnar någonstans" och sen lånade han ut en bil och det hela var över på under 1 timme.

Lycka till ! // CB.

Får man ta BMW:n med sig in i himlen ? Länk
Bilen såldes imorse. =(( väldigt tråkigt. Känns som det gick lite väl fort ( kom in i fredag/lördags ). Kan d bero på att säljaren tror att det verkar oseriöst pga att vi bor i Sv?

Ny bild 18 Jan-
Länk
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Sa du inte att det var ett bra pris? Det är väl rätt många besökare på de tyska annonserna oxo? tråkigt att du inte hann först. Det är bara att hoppas att det inte var rätt bil för dig=(

lycka till...

M POWER- När du älskar att KÖRA!!!

Länk
Njo den var ok pris...hittat en annan till bra pris...nästan för bra.=P
hoppas den e nåt för mig=)

Ny bild 18 Jan-
Länk
Ze
93
Zebulah
330i Touring -04
Testade också med ett mail på engelska. Väntar fortfarande på epost eller telefonsamtal men börjar misströsta efter en veckas väntande.

Fast om man nu inte svarar på epost så kanske de inte skall sätta ut att man kan kontakta dem den vägen.

Om inte tyskarna gjorde BMW skulle jag inte ha någon kontakt med dem så är det bara
Aldric
Detta är ju så löjligt så det är inte sant - "Vi gitter inte lära oss världens mest använda språk eller ens svara på mail så gott vi kan" ...

Vill dom kanske inte sälja bilar? ;)

"Citius, alius, fortius"

MvH
Dennis
Zebulah:
Ring ner istället och fråga om du kan få tala med en eng.talande säljare. Känns säkrare då du får direkta besked om bilen finns kvar el inte. Har nu ringt ett antal firmar och alla har pratat eng. Kommer bra överens med dem o inte som jag trodde först att de skulle vara ovilliga att tala eng.

Ny bild 18 Jan-
Länk
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Har tyvärr själv dåliga erfarenheter av Tyskarnas mailkultur. Mailade vid ett tillfälle en bilfirma i Berlin flera gånger under en veckas tid, inget svar. Skickade samma frågor via fax, svaret kom efter en timme.

För mig har det alltid fungerat att ringa och prata engelska med tyska bilhandlare. Prutningen överlåter jag till mina tyska kollegor, dem lyckas alltid bättre.

Riktiga män kör sedan.
Ze
93
Zebulah
330i Touring -04
Soki:

Jag skall ta kontakt per telefon men jag tycker ändå att det är dålig stil när man sätter ut sin epostadress och sedan inte svarar på mail.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.