AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
954

Deadlock kärvar/fryser...

ormen
Det är så att på min 520 är det nån sorts deadlock funktion (samma som jag hade på tidigare bilar, men då vred man 90 grader på nyckeln) på fjärrnyckeln. Låser jag vanligt med nyckel i dörren eller med eftermonterade larmet (Cobra), så blir det ingen deadlock, med låser jag med båda fjärren dvs. Larm + fjärrnyckel så är dealock på, det hörs nån extra bzzzz vänster bak(?)

Nu till problemet, dealocken fryser ibland (den går inte på...), eller är det batterierna i nyckeln som är kass? Sitter det nån extra styrdon till detta och i.s.f. var? är det vänster bakdörr? Nån som har upplevt samma problem i kylan?

Tänkte bara kolla om nån vet nåt, så man slipper riva upp halva insidan, har ej hunnit titta närmare ännu....

Tack för ev. tips!
Jag tror att det är kylan. Mina lås strular också när det är ca -5 C° och kallare.
ormen
men på min är det bara Deadlock som strular... inga fler?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Elektroniken som styr larm och c-lås sitter under baksätet till vänster.

Fungerar det att låsa/låsa upp (d.v.s. larma på/larma av) med originalfjärrnyckeln? Går deadlocken in om du bara använder originallarmet?

Det finns en säkerhetsfunktion som gör att man ska larma bilen med sig själv i den. Om man inte har öppnat förardörren efter man har stängt av motorn och försöker larma med fjärrnyckeln, går inte deadlocken in.
Jag vet inte om det kan vara denna funktion som aktiveras ibland, när du låser först med cobralarmet.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
ormen
Skall gå ner o kolla igenom imorgon, det har funkat kanonbra att låsa bilen med cobra + fjärrnyckel tills kylan dök upp i dec., tror inte att det sitter nån orig. larm, bara fjärrlås, men skall kolla om modulen finns därbak, har glömt o kolla de få gånger jag rev upp baksätet. Deadlocken går alltid på när man låser med fjärrnyckel, men inte om man låser bara med Cobrans fjärr... rätt rörigt, men man vill ju låsa med deadlock, ifall tjuven är framme, skall han inte få en lätt match.....
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Har din bil originallarm så blinkar dioden på mittutblåset efter aktivering. Blinkersen ger också ifrån sig en kort kvittens vid låsning. Detta gäller på "nyare" E34:or, på tidiga är det annorlunda.

Erik

___
ormen
min är tillverkad 10-94, men det blinkar ingenstans, så det är nog inget larm, den går även att starta (med rutan nere) efter fjärrlåsning, så det är ingen orig startspärr heller, därför har jag låtit inst. Cobralarm. Tysken var nog för snål o köpa hela larmpaketet antar jag, så han valde nog bara fjärrnyckel... konstigt tycker jag, men jag har ej hunnit undersöka om det finns nån larm/startspärrenhet som kanske har pajjat.... så står det i.a.f. i utrustningslistan "900A - Appr. Veh. Immobilizat. Acc. To AZT/TUEV" -som jag inte alls begriper....
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Min E34 är också tillvekad 10/94, kanske gick de av bandet efter varann... Fast min har originallarm.
Immobilizer infördes först januari 1995, det blev väl EU-krav någongång då.

Erik

___
ormen
har kollat efter larmmodul, finns nog inte, bara detta Länk den ena är ABS, den andra står RW eller RM(?) på, kommer inte ihåg nu... finns inga fler moduler på det stället, inget framför heller.... upptäckte att det ligger en hel del lösa kontakter utan "blindplugg", det är dåligt av bmw o bara låta de ligga sådär... t.o.m. på de produkter vi tillverkar ( desinfektor mm.) pluggar vi kontakter som ej används..

men jag tror att det är batterierna i fjärren, för om man låser med nyckel i dörren, så funkar deadlock utan problem....
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Att det står ABS på boxen betyder att den är gjord av ABS-plast.

Den stora svarta boxen är relämodulen, den gröna är grundmodulen. ABS-boxen sitter i motorutrymmet, på höger sida intill torpedväggen.
Larmenheten är troligen märkt DWA: DiebstalWarnAnlage.

Erik

___
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Lyser den röda dioden på nyckeln när du trycker på någon av knapparna?

Erik

___
ormen
ja, den lyser, men svagt. ABS, ja, jag vet att det brukar stå abs, pp mm. på plaster, men trodde att det tillhörde ABS enheten då det inte står ABS på den liknande boxen jämte. Jag tyckte också att det var konstigt med abs enhet där, när jag sett o läst att absboxen skall sitta i motorrummet... hursomhelst, skall jag byta batteri i fjärren imorgon så får vi se om det blir bättre....
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
OK, glöm inte att du kan behöva initiera den på nytt.

Erik

___
ormen
det var batterierna i fjärren....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.