AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.929

Ang. grundfärg och lack.

Hej.

Håller på och rostlagar min E30 lite i vinter. Eftersom det ska bli en budgetlackering ska en kompis på utföra lackjobbet.

Min fråga är om det fungerar att använda grundfärg på sprayburk och sedan lacka den riktiga färgen med färgspruta?
Jag tänkte att sprayburksfärgen kanske löses upp av den riktiga färgen?

Det är bara vissa fläckar som ska grundlackeras, restan ska bara slipas lite med sandpapper.

Vad tror ni, går det att göra så eller ska jag köpa riktig grundfärg också hos lackeraren?

Mvh Carl.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Ska du måla hela bilen? Du behöver lägga grundfärg på alla yter som ska målas....2k grund ligger på 200 för 0.8 liter (härdare-färg och man kan köra i upp till 1liter förtunning i den.

Nej jag skall bara lacka under sidolisten, alltså ca. 20-25 cm från marken. Varför behöver jag grunda allt för? Men håller vanlig sprayburksgrundfärg, eller löses den upp av lacken?
Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
E30ix M50 turbo 4wd 800hk
Måste väl inte alls lägga grundfärg på hela bilen!??

---
Kör också båge! www.sporthoj.com
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Då får du grundmåla allt under listen. Det går att annvända sprybyrks grundfärg, men den är både dyr och odryg...och eftersom du ändå ska maskera bilen...Jag hade iaf blandat grundfärgen själv. Men som sagt det går med sprayburks färg. En bra produkt är galvfärgen, väldigt bra att lägga där man har svetsat, haft rost tidigare eller där man helt enkelt har plåtrent. Testade att lägga galv färg på en plåt yta som var mkt hårt angripen av rost, efter 1år så hade rosten fortfarande ej gått igenom!

Om du inte grundar så har du risk att få färgsläpp...nada kul. Så att lägga grundfärg är a&O. Samma att du aldrig lägger plast spackel mot en plåt ren yta.
Funkar alldeles utmärkt att rolla grundfärg, t.ex Hagmans 2-komp "Grundprimer CA", använd skumgummiroller.
Pelle persson: Varför måste jag grunda allt under listen för? Det är klart jag tänkt använda grundfärg, men ja undrar om sprayburksfärg håller bara?

Pukko: Nädå, så hobbylack blir det inte så jag rollar på färgen, lite stil måste det bli på konstverket... :-)
Man ska naturligtvis våtslipa grundfärgen innan lack.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Den största nackdelen med sprayburks färg är att den oftast är väldigt tunn...men visst man kan lägga flera lager.

Grund färgen är till för att topplagret ska fästa...dvs så du slipper färgsläpp och liknande (var och tittade på en e12a som hade lackats av någon kluddare, den hade färgsläpp på stora yter) Och den är även till för att ge ett tjockarer färglager...och du ser lättare vart du har ojämnheter...

Jag kan inte se varför man ska hoppa över detta moment i arbetet?
Pelle Persson: Jo, men duger inte färgen som redan är på bilen som grundfärg?

Där jag rostlagat ska jag grunda såklart, men där lacken är jämn och fin och orörd måste det väl räcka med att rugga upp ytan med 400-800 slipapper, eller?

Det är ju lättare att bara rugga upp ytan och lacka då färgen som redan ligger är densamma som skall lackas över.

Fägen på bilen är redan ganska tjock då den varit omlackad en gång förut, så det kommer inte bli för tunnt.

Åter till frågan: tål vanlig sprayburksgrundfärg att överlackas med riktig färg (färg köpt hos lackeraren - Färg plus härdare) eller kommer den släppa eller resa sig?

Mvh Carl
Ze
93
Zebulah
330i Touring -04
Enklast är väl att du går till lackeraren du skall köpa färgen av och frågar honom. Han sitter nog inne med den bästa kunskapen i ämnet.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Enkelt svarat, nej den duger inte...man bör/ska lägga grundfärg på den ytan som ska målas om. Tex om du målar med någon metalfärg/maskinlack...då går det bra att blaska på som det är men om du ska annvända någon 2k färg så är man tvingad till att annvända grundfärg. Tex jag målade race bilen med lastbilslack (under-insida) och enligt vissa skulle det gå att måla den på ren plåt, Testade att spruta på en ren plåtbit och det fäste dåligt och kryllade sig, typ vatten på en vaxad yta.

Troligen klarar sprayburksfärgen att överlackeras med den färgen du annvänder som topplack, men hör med säljaren-läs innehållsförteckningen. Ibland så klarar inte dom av vissa färger, samma med 1-k spackel. Om man ska vara 100% säker på att få bra resultat så ska man annvända alla komponenterna från en och samma tillverkare.

/Pelle
Men jag förstår inte varför man måste använda grund där det redan är färg?

När jag lackade en bakspoiler till bilen så frågade jag en lackerare om jag skulle behöva grundfärg eller om det skulle räcka med att rugga upp den tidigare ytan och lacka direkt på den. Enligt honom skulle den tidigare färgen fungera som grundfärg. Den lackeraren jag pratade med är väldigt duktig och utför garantijobb åt div. bilmärken så jag tycker han borde veta vad han pratar om.

Jag tänker ju som sagt använda grundfärg där det är plåtrent nu, men behövs det verkligen på redan lackade ytor?

Nu blev det jobbigt, har fått flera olika bud, vem ska jag lita på?

Mvh Carl
Ze
93
Zebulah
330i Touring -04
Lita du på lackeraren.
Visa användare
254
hugabuga
323 -85
325 -89
320 Tourin -89
När jag lackade om min bil så la vi på grund över hela bilen, dels för att det skulle fästa bättre och dels för att det skulle bli en jämn färg under lacken...
Kan ju bli flammigt annars, speciellt med en ljus färg...
La på grunden precis innan den riktiga lacken, utan att slipa emellan... blev bra... typ 30 min efter la vi den "riktiga" färgen på...

//Peter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.