AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.137

Halvljusautomatiken

Med halvljusautomatik á la BMW så skall ljusknappen stå i läge till alltid. När man vrider nyckel till radioläget tänds parkeringljuset, och till tändningsläget så tänds även strålkastarna.
Skit tycker jag, då kan man inte stå med radion igång utan att vrida av ljuset, sen glöms det osv.
Så här ska de va: Inget händer förrän motorn startat/generatorn laddar, då tänds ljuset.
Så en väljare där man kan välja t.ex "sommar/vinter", och på sommaren kan man med fördel välja dimljusen i stället för att spara halvljusen tills de verkligen behövs. På vintern behöver man ju se själv oxå, då får det bli halvljusen i stället.
Jag återkommer med en beskrivning över kopplingen senare.
OBS kommentarer ang. dimljusen, typ maillistan undanbedes! Se gärna testet i AM&S, rätt inställda ljus bländar inte osv. Rätt bra det där med PIAA oxå....

FP
sebbe_bmw
Mina lampor tänds inte för än jag startat!!!
M-
178
M-Maker
735iA -99
520i -89
Det beror på vilken modell det är, tex. en E36 med eftermonterad automatik så funkar det som Sebbe skriver men på tex. E38 orginal så är är det som Folke skriver, går tydligen inte att ändra på E38:an enl. min BMW-verkstad, tyvärr !!, eller ??

M-Maker
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Jodå, det går VISST att ändra.

E39 och E38 fr.o.m 9/98 samt E46, E52 och E53 har omfattande konfigurerinsgmöjligheter men det finns ganska många tricks med äldre E39/E38 också. I alla fall så är halvljusautomatiken programmerbar för alla modeller ovan men kan bara göras med BMW's verkstandsdatorer DIS/MODIC eller motsv.

Notera att H7-lampor inte går att köra på "halvfart" enl BMW.

En tripp till verkstaden höst och vår kan ju vara en lösning.

M-
178
M-Maker
735iA -99
520i -89
Tack Björn!, Då ska jag kolla med dom igen, men det är inget som går att ändra via "car&key"-memory i DIS:en, ligger isåfall i någon annan meny.

M-Maker
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
En kommentar,
På tidiga E39:or dvs -96 och fram till mitten av -97 så är minnet för litet i ljusmodulen för att kunna lägga in halvljusautomatik! Detta besked har jag fått från två olika serviceverkstäder i Sthlm. Nu återstår den gamla beprövade metoden med reläer!

Mvh, Steaman
Steaman,

min 528i är uttaget 1996 11 21 och är alltså en 97:a, jag har kodat om den till halvljusautomatik...gick alldeles ut märkt här i Linköping.

Simon
st
3.465
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Konstigt min har varit inlämnad 2 ggr för detta på olika ställen och båda gångerna har man sagt att det inte går för att minnet inte räcker i ljusmodulen! Den ända förklaring som verkar rimlig är att någon ljusfunktion tar mer minne i min bil, Xenon, (Dimljus är väl standard), någon komfortljusfunktion som endast finns på 540 etc.? Är det någon som vet mera?

Mvh, Steaman
Att det skulle kräva mer minne tror jag inte på. Funktionen finns ju, att ändra från "A till B" kan inte göra mycket i minnet.
Intressant om det går att få mer än ett alternativ för halvljusautomatik. Jag frågade just på detta, att lyset skulle tändas först när motorn startat, men icke så BMW. Nån som vet säkert??

FP
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
steaman, min har uttagsdatum 96-11 och den har xenon och programmerad halvljusautomatik!
M-
178
M-Maker
735iA -99
520i -89
Steaman, på min förra E38, (728-09/96) så gick det att programmera halvljus-automatik efter att min verkstad fått en uppdatering av programvaran till DIS:en (för ca 1,5 år sedan) och då sa dom att den enda modell som det INTE gick att ändra på är E36.

M-Maker
st
3.465
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag var inne på BMW i Solna för 3 veckor för ett oljebyte och passade på att berätta att jag för ett år sedan varit på Borgs bil där man misslyckats med att programera in halvljusautomatik pga minnesbrist. Efter samtal med verkar'n så lovade man att det visst skulle gå att programmera in halvljusautomatiken och lovade att också göra det.
Då jag hämtade bilen fick jag besked att det inte hade gått pga, just det, "minnesbrist i ljusmodulen"!
Vad göra?

Mvh, Steaman
St
1.089
Stente
Vad har du mer för utrustning som kan lagras i minnet? Kan inte BMW se vad som finns i minnet och då kan du kanske välja att plocka bort något annat alternativ. Lagras kördata i ljusmodulen, i så fall kanske det räcker med att koppla ur batteriet i en halvtimme för att nollställa och därmed rimligen frigöra kapacitet.
st
3.465
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Var jag vet så har ljusmodulen bara med ljuset att göra så det borde inte finnas någon kördata i det minnet! Det borde inte finnas så många extrafunktioner där, möjligen något med ljuskopplingen till dragkroken!
F.ö. är min bil i det närmaste fullrustad utom Eber och latentvärme.

Mvh, Steaman
St
1.089
Stente
Vad jag har hört är det en massa data som lagras i ljusmodulen, t ex "riktiga" mätarställningen. BMW borde kunna kolla vad som finns i minnet.
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Det krävs DIS V24.0 eller senare, kan verkstaden ha kört med gamla CD? Dessutom får inte batterispänningen sjunka för lågt (>11.8V krävs) under programmeringen.

M-Maker: Det är under "Car Memory", inte "Car & Key Memory", i DIS:en.

Håller med Dig Folke & steaman; minnesbrist låter en smula långsökt för bara av eller på. Dessutom; Det finns f.n. bara just av eller på när det gäller halvljusautomatiken, inga andra varianter.

Mvh Björn

OK med halvljuset då, får fixa egen lösning för att slippa ha parkeringljus igång i radioläget.
Hörde från en firma i Tyskland (Tachoservice) att det mycket riktigt ligger den totala mätarställningen bl.a i LKM:en. Skall enligt uppgift inte gå att nollställa.

FP
Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
Hallå Folke! Hur gick det med beskrivningen? Skulle behöva en nu... ;-)

Mvh
///Pewe
BMW E28-registret #157
st
3.465
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
del ligger redan under mekartips, förnämlig!

Mvh, Steaman

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.