|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag vill gå tvärs emot strömmen här och påstå att det är inte åldern på dessa bilar utan åldern på oss som kör som speglar in hur vi ser på dem. För oss som körde bil innan importkarusellen startade så har BMW som märke alltid klingat status. För dagens ungdomar är det lite annorlunda och mer en svensson-betonad bil överhuvud taget. Fasen man får ju en 5-serie billigare än en Volvo 740. Förr i tiden var det dessutom så att en dyr bil återspeglade ett fett konto på banken då de flesta köpte sina vagnar kontant. I dag däremot är det ändå ingen som har råd att köpa en sprillans bil kontant så det inte så stor betydelse längre om man inte kommer upp i miljonklassen som kanske är svår att få lån på. Bara som en liten tankeställare: För mig som är 30 år så är Magnus Härenstam fortfarande en komiker och en av de tre i barnprogrammet. Men för en på 20 år så är han bara en programledare i Jeopardy. Tiderna förändras och med den synen på saker och ting. Nu blev jag lite off topic men ack så poetisk. Och ja, jag tycker fortfarande att min E24 sjunger status :) |
|
|
Janne2: Jag tittade faktiskt inte i Tyskland och jag tänkte faktiskt på 3,7:an när jag skrev 735i. Skrev den främst för att jag hittade ett ex i Sverige för runt 500". Men jämför man 745 och A8 4,2 tror jag att Audi:n har stått sig något bättre. Men svårt att säga då det knappt finns 03:or av 7-serien ute på begmarknaden i Sv. Ursäkta om jag bara slängde ur mig det. Soki: Tyvärr börjar BMW bli dussin bil, helt sant. Statusen i att äga en ny 318i är nog inte så väldigt hög längre. Du har helt rätt i det du säger e38:an har inte den status som den haft. Det enda som man kan säga är det som jag tidigare nämnt, den är en stor BMW, är den i gott skick kan man få folk att titta i alla fall lite. Det beror hur man betecknar status. Om man tittar på andrahandsvärde, huvudvridningsfaktor, nypris eller bygg kvalité t.ex. Finns inte direkt något färdig definierat på vad som begreppet status är. I Sverige kan man väl sammanfatta det enligt jantelagen som "Avundsjuksfaktor":-). Klart mer status har de bilarna som du räknar upp än e38:an, tack vare faktorerna som du nämner. Men frågan är hur mkt motorn har betydelse tänker på 6:a vs V12 för lyxbilarna? Du nämner V12:or, men gemeneman ser inte direkt ngn skillnad. Jag tycker att det är mer status i V12 men är det högre status överhuvudtaget på bilen för att en bråkdel tycker det? |
|
|
BlackLuck: Det finns värre exempel en Härenstam. Det finns säkert många yngre idag som inte har någon koll på att Gunde Svan har en fullständigt lysande skidkarriär i bagaget utan bara tror han är en överenergisk lekledare på TV (samt en synnerligen usel motorjournalist på det vidriga motorprogramet Prestanda som sedermera lades ner...). Dessutom finns det en generation som upplever Festis som ett coolt varumärke. De har inte en aning om nördstämpeln drycken hade när den förtärdes, via ett sugrör som under stor möda tryckts ned i den pyramidformade tetrapaken, av snoriga skolungsomar på utflykt. Ursäkta för min icke-på-detta-forum-hemmahörande analys av den nya generationen ungdomar. För att på något sätt få inlägget BMW-relaterat säger jag att BMW det är trevliga bilar det. :-) |
|
|
Trevligt att se Jaguar-vänner här! Jag tycker nog att Jaguar lirar i klassen över BMW vad gäller prestige, en Jagga är alltid en Jagga. Att Mercedes bilarna från -91 är betydligt dyrare än motsvarande BMW beror väl antagligen på att de har en modernare kaross, den presenterades ju ett par år senare. Samma sak med bilar från -99 (eller var det -98?) då Mercedes fick ut den nya S-klassen, jämför de begpriserna med motsvarande BMW. Sedan finns det ju i alla fall i Sverige en enorm massa BMW sjuor, S-klassen är inte alls lika vanlig. Dessutom har ju gamla sjuor fått en lätt otrevig stämpel, den lokala maffian brukar ju stryka omkring med sådana. |
|
|
Jabbal: De reaktioner jag möter när jag är parkerar min Jaguar har jag aldrig stött på under mina år som BMW-ägare. Unga som gamla kommer fram och skall titta och ställa en massa frågor. Ännu mer uppmärksamhet väcker min Alfa Spider. Fast det beror nog mest på att bilen är blänkande röd och saknar tak. Min granne tror fortfarande att det är en Ferrari och har fällt kommentaren: "Det är fin Ferrari du har! Brorsan har en BMW-cab fast de har ju inte lika hög kvalitet förstås." Vet inte om gubben behöver nya glasögon eller nytt förstånd?!? :-) |
|
|
gustaf: En status bil vänder man sig om för att titta på, men en bil som man vänder sig om för att titta på behöver ej vara status bil...hängeru me?=) Men jag vänder mig ofta om efter en E38 men det är jag det som tycker om och kör den bilen. Har svårt att tro att tex Xc90 förare bryr sig speciellt mycket om E38an. Dock skulle d nog vrida nacken några gånger ifall d dök upp en Ferrari el maybach i bakrutan.=) För mig är en statusbil en bil som: *Är sällsynt *Kostar mycket att köpa (gör den sällsynt) *Kostar mycket att hålla i drift (gör den ännu mer sällsynt) *Bra kvalitetskänsla och attraktivt yttre (ja en saab90 för en mille är nog inte status ändå) *Bra prestanda (sportbil) bra utr (lyxbil) el varför inte bådeoch. Två bra exempel är VW Phaeton och Lexus LS. Skönare än Sklass, 7serie, A8 ;o) men når ändå aldrig högst i dessa lyxtester, varför? Jo Lexus har ägs av Toyota och Phaetons småsyskon heter Passat och Golf. Nu kanske folk säger " ja men d räcker inte ändå upp pga. att deras konkurrenter är bättre" men där vågar jag säga att d har fel, åtminstone i Vws fall. "Varför ska en MB spekulant fundera på en Lexus och hur ska en Fd.7serie ägare hitta rätt till Phaeton som står bland alla Passater?" Dessa bilar lider av märkets status, det kan ju ingen neka. Så är även fallet med bmw, en bmw börjar bli en dussin bil precis som Toyota och VW men har ett klart övertag då det BRUKADE vara ett "statusmärke" Därför vinner Bmws 7serie över Lexus och VW, och därför ser jag knappast någon Bmw som statusbil. =) Ny bild 18 Jan- Länk |
|
|
Varför är status så viktigt - man lever väll inte genom andras ögon ? För mig är det status att se en hyfsat rolig bil , oavsett märke och snacka med föraren och höra att han SJÄLV mekar med bilen. Det kallar jag status. Är väll ingen sport att köpa en ferrari eller jagga eller va det nu må vara för "snälla se att jag vill visa att jag har pengar" bil och att inte ens kunna byta bromsar själv ? bah. Jag upplever det som 100% större känsla att köra en bil man själv känner och har reparerat/renoverat och VET hur saker fungerar. Lägre status än att åka dyr bil och ha tummen mitt i handen kan man inte få i mina ögon. Och visst drar man lite på smilbanden när någon finbilsägare nästan lite stolt berättar hur _otroligt_ dyrt det vart vid senaste verkstadsbesöket och man i smyg tänker "hoho det där kunde jag gjort för tusen spänn" . |
|
|
wadel: Visst, är man utbildad bilmekaniker el nåt i den stilen så..... men tror inte att folk som köper dyra bilar har någon större lust att börja plocka isär bilarna själv då d innehåller en otroligt massa teknik som är svårt att behärska. Om jag inte har fel så är det väl inte ens alla WAG verkstäder som behärskar tex. A8 så hur ska vi andra klara av att meka med en sån? Därav varför de lämnar in sina pärlor till verkstäderna. Ny bild 18 Jan- Länk |
|
|
Storrisk att man vågar pocka isär sin halvmiljons bil själv. Som Soki säger vet knappt verkstäderna vad de håller på med. Att sedan om man har kunskap, skulle ha tid eller ork till att "mecka" är väldigt tveksamt. Om man har tid, skulle jag vilja veta hur man tjänat ihop pengarna till bilen man kör i. Är det ngt fel på bilen lämnar man in den, vilket antagligen bara blir vid service ungefär en gång om året. Ps. man behöver inte tvätta själv nu heller bara att lämna in och betala för det. "Cash is king" som det heter. Jag förstår inte heller hur bilen får hög status av att ägaren meckar själv, hade aldrig vågat köpa en bil vilken är själv meckad. Vilket inte direkt kan innebära hög status för bilen. Det som bjoerck säger om sin Jaguar är precis samma fenomen som jag upplever med min XK8. Bilen verkar tilltala precis alla personer unga som gamla. Små pojkar tror ibland att det är en Porsche (Pos eller Neg?), äldre damer och herrar tycker den ser väldigt elegant ut och ger beröm för den. Många tittar på den och verkar gilla det som de ser. Det enda som jag upplevt som negativt är att jag efter att ha parkerat i stan en gång, fått en stor spottloska på bilen. Vilket iofs bara resulterade i tvättning igen. Jag har aldrig upplevt något av detta i en BMW. |
|
|
vet man med sig själv att man är en händighetens katastrof så tror man såklart samma om andra , som man känner sig själv känner man andra. Själv köper jag helst av kunnig köpare som varit pedant hellre än av "mekanisk idiot" med 7% lån och en vilja att åka flott , men det är ju en smaksak och man bör kunna avgöra ägarens egentliga kompetens angående fordonet - kan man inte det skulle jag M-testa oavsett säljare. |
|
| Jag ser mig som en kunnig pedantisk ägare men jag meckar inte med min bil för det. Jag är inte kunnig om det mekaniska, men att jag inte skulle veta vad som hänt med min bil och vara kunnig om den övrigt är ju ett skämt. Bra med dokumentation och pedantiskt skött och servad måste väl räcka. Att man inte pillat själv ser jag bara som ett försäljnings argument. Auktoriserade firmor har faktiskt något bakom pannbenen. :-) | |
|
jo alla är vi olika , själv kan jag inte se någon status i en halvmiljonsbil där föraren inte ens kan byta tändstift själv. Då åker man mera bil istället för att köra - om man inte behärskar fordonet fullt ut , men det är bara vad jag tycker. Finns säkert många som tycker det är viktigt att ha en dyr bil som utstrålar rikedom och njuter av grannarnas avundsjuka blickar. för mig är det dock inget värt , särskilt inte med tanke på alla avundsjuka som repar och vandaliserar fina statusbilar. |
|
|
Mina tankar angående detta är att för en som är insatt i bilindustrin och har koll på priser osv så är t.ex. inte en E38 något märkvärdigt. Det finns ju dessutom hur många som helst av dem, här i Sthlm iallafall. Men för en person som inte är intresserad av bilar utan bara känner till lite olika märken så har jag märkt att BMW och Mercedes fortfarande innebär status för många. Speciellt en stor modell som E38. Dom har ingen aning om att den kan kosta 70000 kr lr iallafall betydligt mindre än deras V70 t.ex. Jag har just skrivit en kandidatuppsats i företagsekonomi på stockholms universitet som behandlade varumärken och framförallt VAG-koncernen. Vi gjorde bland annat en enkätundersökning där vi frågade slumpvis utvalda personer på en bensinmack om hur de uppfattade några av de olika varumärkena som ingår i koncernen. Ingen av er här skulle säkert uppfatta Audi som en statusbil men nästan alla tillfrågade uppfattade Audi som någon form av statusbil. Eller se på när motorjournalen beg.testade Jaguar XJ6 från mitten av 80-talet och frågade folk på gatan hur mycket de trodde att den kostade. Intervallet låg mellan 300000-1000000 kr har jag för mig. När jag har åkt runt i M5 E39, M3 E46 lr 330Ci Cabriolet så har dom vänt en hel del blickar till sig faktiskt. När det gäller M-modellerna är det ju mest folk som gillar bilar som tittar säkert men ändå. M3 E46 när den var ny väckte faktiskt en hel del uppmärksamhet. Min E28 M5 får sig en del blickar och kommentarer, men då är det mest av riktiga BMW-entusiaster eller av folk som garvar och tror att jag bara satt på ett M5-märke på en gammal 518i:) Det jag vill säga är alltså att folk som inte har någon koll på bilar fortfarande har den "klassiska" uppfattningen om vilka varumärken som innebär status eller ej. |
|
|
Hej don-salvatore87.Jag läste precis vad Du har skrivit till mig.Tidningshållaren är INTE lagad än,men alla små rostfläckar är lagade,samt underredsbehandlad 8 års garanti.Polerad o vaxad flera gånger om.Viserligen tappar lika mycket på värdet men jag håller den i sick i alla fall.Häls.Micki MVH.MICKI Länk |
|
|
OK! det låter bra Micki! Din S.900, menar du då Volvo S90 för det finns väl ingen bil som heter S.900? Sonny Crockett and Ricardo Tubbs in Miami Vice, pure 80´s |
|
|
Bjoerck: Tror väldigt många ungdomar vet att Gunde är fd skidåkare. Jag har i alla fall inte många kompisar inte vet det! Gundes korta karriär som "motorjournalist" var om jag inte minns helt fel inte i programmet Prestanda utan i Oktan på TV4:a! /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Andersson_CSI: Stämmer bra att det var motorprogramet Oktan. Tack för rättelsen! Kände du till att Festis var en nörddryck som förtärdes ur en pyramidformad pappförpackning med hjälp av ett sugrör? Om inte så är de tinget konsigt med det. Alla generationer har sina attribut. |
|
|
Don-salvatore87.Det är en Saab900 S-94 årsmodell.Det bäst att jag tar bort den,det är ingen BMW.Häls.Micki MVH.MICKI Länk |
|
|
bjoerck: Det kännde jag faktiskt till! Men det finns förmodligen mycket från dina ungdomsår som jag inte känner till det är precis som du säger "Alla generationer har sina attribut"! /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
När Bjoerck föddes, då hade BMW bara funnits i 5 år. /Anondoderorsos |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.