|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jo, visst en underbar trevlig vagn som än idag står sig väl.... Designen, inredningen, utrustningen färgval och allt annat passar perfekt ihop. Den är både stor och driftstark (V12:an är ju kanon) och även v8:an.... De funderingar jag haft gäller priserna och vad som kommer att hända med dem. Det speciella med 7-seriebilarna jämfört med andra lyxbilar är att t ex en E32:a 735-91 kostar ca 25-30000kr, och att MB S320 -91 kostar över 100000kr! ex: MB: Länk BMW: Länk För t ex för 10 år sedan då E38:an presenterades, tänk vad fina dom måste ha varit, helt splitternya, blänkande lyxåk. Idag så är ju t o m MB´s gamla S-Class 91-99 dyrare än en fräsch E38 1998. Min slutsats är då att BMW har helt sjuka priser. T ex om man skulle sätta priser inte med tanke på bilens marknadsvärde utan att man tänkte på hur bilen är och vad den har att erbjuda, i så fall så borde en fräsch BMW 750 ial 1990 ligga på runt 100000kr. Så det är ju synd att man kan köpa dem så billigt. Visst det är ju bra på ett sätt att fler kan köpa dessa fina bilar men nackdlen är att så många E32, E38:or blir till s.k lik. Att de inte sköts och blir vanvårdade. ingen service, aldrig tvättad, typ att inte ägarna bryr sig, det är riktigt synd tycker jag. Nu så kan man få en BMW 750 -99 för under 200000, lite väl billigt. Iaf så igår så såg jag ett par 18-åringar som satt i en av de värsta E38:or jag sett! Lacken var matt, rostig, bilen såg totalt vanvårdad ut. Tror att det var en 740 -95, cosmossvartmetallic med standard fälgar.Sen efter det så gjorde de flera burnout med kärran och torterade den slitna bilen kraftigt. Det enda som fattas är väl att E38:an om några år kommer att kunnas för under 25-30000 kr. Undra vad herrarna i München tänker om sin präktiga E38 då? här kommer några objekt och deras sjuka priser: Länk Länk En E32 som är värdigt prissatt: Länk Tycker ni som mig? | |
| rättelse: E38:an om några år kommer att kunnas köpas för under 25-30000 kr. | |
|
Jag kan delvis hålla med dig när det gäller priserna på bilarna men det som gör att dom är så billiga är att vanliga svensson helt enkelt är rädd för att köpa en bil som 7-serien. Till detta finns det flera anledningar. Om jag själv inte hade något bilintresse så har jag svårt att se mig själv lägga pengar på försäkring, bensin. service mm som är mycket dyrare på en BMW 7-serie än på någon mindre mer "normal" bil. För även om bilarna är jättefina och billiga i inköp så är BMW:s 7-serie ändå ganska dyra bilar att äga i förhållande till åldern. Vi snackar bilar som är runt 15 år gammla!!! Angående E:38:orna du hade som exempel så kan jag nog säga att det generellt är svårare att sälja bilar som rullat över 20.000 mil ex.2 hade ju gått närmare 30.000 mil!! Detta i kombination med att marknaden är ganska mättad samt att Sverie styrs av personer som gärna straffskattar allt gör det inte lättare. Vad det gäller omvård och kärlek så krävs det nog en entusiast för att lägga ner all den tid som behövs på en 10-15 år gammal bil alternativt priser mellan 50.000 - 100.000 :- Det är nog ganska många som handlar bil där och endast ser bilen som ett transportmedel! Man får ju komma ihåg att dom aldra flesta på den här sidan bryr sig långt mycket mer om sina bilar än medelsvensson! Finns förmodligen 2000 andra sätt att se på det om man vrider och vänder men detta är mina första tankar! /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
E38an är en dussin bil här i sthlm...inte alls nåt märkvärligt. MB däremot är svår att hitta gamla karrossen förstås, däravprissättningen. Nu pratar jag inte om bra el dåliga skötta exemplar utan om medelbilen/karossen. Sklassen kanske känns äldre, men har det där lilla extra som en storbil ska ha. Och visst är den fet---> Länk =)) Ny bild 18 Jan- Länk |
|
|
Kan hålla med om mycket som don salvatore skriver, och priserna på 7-serien är verkligen i botten Tex. denna: Länk Sedan om man jämför priserna med Mb så vet jag att man ej får sådana överpriser för w140 från 91. Många begär fantasisummor för gamla 500 och 600 men det är extremt svårsålda bilder det oxå, och många bilhandlare vill inte heller byta in de bilarna. Vet en kille som efter mycket tvekan skulle för 75k för sin S500 96 förra året i inbyte mot en nyare bmw. Samma visa hos volvo. Åter till BMW så visst är priserna extremt låga och fördelen är att precis som salvatore skriver att man kan köpa en kanonfin bil billigt, men när priserna är så låga kommer bilarna köpas av "fel" personer typ pundare som bara kör sönder bilarna eller sådana utan kunskap och intresse som bara köper en e38 som en statuspryl och bara kör till bilen är nerkörd och ful och då har inte råd att laga det som går sönder utan säljer iväg billigt. Sedan är BMW en bil som många vill ha, men inte många är beredda att betala vad det egentligen kostar, utan vill bara ha den allra billigaste bilen. Det banar väg för många oseriösa som säljer dåliga bilar. Se bara på M5 e39, såg en 99a häromdagen för 229k. 750 00 eller 01 ser man hela tiden för mellan 160-220k, snacka om värdefall på bara några år. BMW CS #5139 |
|
|
Att placera pengar i en bil,det är det sämsta invästering.Många vill tro,att köper man en dyr bil,faller inte värdet på den så snabbt Faktist på MB,faller lika snabt som BMW.Man vill tro att gräset är grönare på andra sidan.Jag köpte min 740-i,för att den är en underbar vagn,på alla avseände.Hur mycket jag förlurar på ett par år?Det spelar nog.roll,men tänk att vi som njuter dessa vagnar har det så j....gt bra,som nästan ingen annan bilägare.Lyxen kostar det betalar vi med förlusten av köpesumman.Jag har en lika gammal Saab,skilnaden är obeskrivlig mellan dem.Varje gång när jag byter tillbaka till BMW-n,blir det en helgdag för mig.Tänk,dem som kör Saabar o Volvo och inte har en chans,att byta till nogåt bättre.Det mina tankar i alla fall.Häls.Micki MVH.MICKI Länk |
|
|
Tjena Micki! Jag har sett din bil för du köpte väl den på Ludwigsbilar om jag har rätt. Jag jobbade där då och jag har bland annat rekondat din 740 när den kom in! En mycket fin bil men jag hoppas att du fixat tidningshållaren bakom förarstolen som var trasig + rostfläcken som finns på bakre delen av bilen på höger sida vid tanklocket. Kommer också ihåg att den bilen var en firmabil men jag vill beröma dig för ett ypperligt bilval! Blev faktiskt lite kär i den bilen då den fanns inne på firman så det resulterade i flera timmar av vaxande och polerande ;) mvh don_salvatore87 |
|
|
Prisbilden på bilarna är ett resultat av de som äger bilarna. Om Bertil 50 år går och köper en beg MB för 150.000 så är sannolikheten liten att han går och säljer den för 100.000 efter ett år bara för att han behöver pengar. Det gör däremot Jocke som är 20 bast och precis insett att han inte har råd att ha sin 7-serie kvar. Det är vi själva som bestämmer om bilarna skall fortsätta sjunka i värde i samma takt. Låt bli att sälja era bilar till vrakpriser helt enkelt. Och till de som är sugna på en E38 vill jag ge rådet att verkligen kolla upp om du har råd att ha bilen innan du köper. Gör en seriös kalkyl och ingen sån där glädjevariant som man gärna gör bara för att man så gärna vill handla. Sedan finns det ju naturligtvis de som har så gott om flis att de skiter blankt i om de tappar 50K på ett bilbyte men de är nog inte så många att det skulle göra någon ofantlig skillnad i hela landet. |
|
|
Andersson_CSI och Micki; hade värdet på M-B fallit lika fort hade man fått en M-B S600 -00 för 200 papp...och inte för över 500 som de kostar nu! (Den billigaste på Mobile.de: 423 kkr) Så något fel är det. BMW's sport/lyx-profilering har väl helt enkelt slagit fel i det här landet med resultatet att det är "fel" folk (ur "status-synpunkt") som köper / importerar dessa bilar? __ BMW CS #5221 |
|
|
Att jämföra en E32 92 med en W140 92 är inte helt rätt precis som att jämföra E38 01 med en W220 01. MBn är en nyare konstruktion i båda fallen och det märks klart på priserna. Ang. Bmw-MB andravärde tror jag att det handlar om utbudet till en stor del. Tex. Finns hur många billiga "snik" S klassare som helst nere i tyskland vilket gör att priserna även pressas på dem. Sani: Vilket folk är "fel" ur statussynpunkt? Ny bild 18 Jan- Länk |
|
|
Jag håller med dig Blackluck. Det är riktigt att man gör en ordentlig Kontroll över sin ekonomi innan man köper en 7 serie. Best i Test =====BMW 7uan |
|
|
Soki; Folk som medelsvensson inte har som ideal att efterlikna. __ BMW CS #5221 |
|
|
Tror inga bryr sig vilka som kör runt i E38 ...det är en gammal konstruktion och har knappt något "status värde" idag. Det är bara vi entasiaster som håller modellen nära våra hjärtan. Ny bild 18 Jan- Länk |
|
|
Åjo, nog tror jag fortfarande den har status-stämpel eller wow-faktor. Kanske inte i storstockholm men folk tittar och pekar på min varje dag när jag rullar fram. Eller också är det bara för att den är så fräsch :) Hur som helst så tycker jag att den är jäkligt läcker där den står nytvättad och spegelblank. Helt klart alldeles för lågt värderad med tanke på att ursprungspriset på just den bilen var ca 680.000 SEK. |
|
|
Skulle tro för att den är fräsch...=) Själv tvättar man minst 2 gr i veckan och puttsar gärna på bilen när jag inte har annat för mig så det blir att man åker omkring i en rullande spegel hela tiden. Ny bild 18 Jan- Länk |
|
|
På detta forum behöver man inte tracka e38:an och prisa pizzabagar-pansarkryssaren s-klass 91-98. Det är bara min personliga åsikt som jag delar med många som jag känner. Det är dessutom ett felaktigt påstående att allmänheten på något sätt skulle avgöra om den har status eller inte beroende på om det är en gammal konstruktion. Allmäheten ser en stor BMW och tycker att denna är skrytig. De flesta e38:or som jag ser är relativt fina och bara de inte har börjat se för skabbiga ut (se grå smutsiga rostiga ex) kommer folk tycka de är stora "dyra" bilar. Det kvittar om bilen är en 94/06. Lyft fram bilar som nya A8:an och nya 7serien vilka måste vara bättre att jämföra med. Bara ett år som skiljer konstruktioen= ingenting i bil världen eftersom de kanske börjat samtidigt. Men i pris skiljer några hundra tusen beroende på ex. Dock till Audins fördel. 03:orna ligger runt 750-800" (4,2) men man kan få en 735:a från samma årgång från 500". Inte för att tala om att man kan få en e65:a för samma peng som en 98-99 S-klass, om man inte tittar på alla s-klasse lång milare i tyskland med 10-15 000 mil på mätaren. |
|
|
gustaf: I dina ögon kanske E38an är världens bästa bil(ser att du äger en) men som sagt, det klart att vi tycker om de bilar vi själva har. Sedan så ere väl klart att vill du ha "status" så tror jag inte du får det igenom att glida omkring i en E38a. "Det är dessutom ett felaktigt påstående att allmänheten på något sätt skulle avgöra om den har status eller inte beroende på om det är en gammal konstruktion." Men är det ett rätt att påstå att S w140 är en pizzabagar kryssare då? Om man nu ska börja tala om sådana grejer som vilken "folkgrupp åker vad" så åker nog fler utlänningar E38or än S klass om det var det du menade. Ny bild 18 Jan- Länk |
|
| Sani: Jag tror det är just medelsvensson som gör att priserna på E38 rasar. Vem vill identifiera sig med medelsvensson när lyxbil skall inköpas. Att köpa BMW har blivit som att köpa ett lite sportigare alternativ till Volvo. Lite halvtrist sådär... Själv kör jag Jaguar flör att totalt distanisera mig från den grå massan kallad medelsvensson. Säkert inte ett bättre val än BMW E38 men så mycket roligare! | |
|
Soki: Jag skall vara helt ärlig (som att man inte annars är det då). Jag äger en 7:a ja, men jag tycker faktiskt inte att det är den bästa bilen på denna jord. Den nya 5:an och 7:an är både betydligt bättre i många avseenden. Inte för den saken att jag inte gillar min komfortabla bil, den är också i mkt bra skick (13500mil). Detta gör att bilen för mig betingar ett värde som jag inte kan få när jag vill avyttra den. Ja, jag vill ha status i en viss grad och det får jag när jag kör min sommarbil Jaguar XK8 -99 Cab, vilken tex. har en betydligt bättre motor än den i BMW:n. Det är en huvudvridare av rang, min man som hämtade hem den från TY hade aldrig upplevt ngt liknande. Han har då levererat en mängd fasionabla bilar till diverse välsituerade. Detta i kombination med att 7:an inte är helt ute än räcker väl för mig. Jag syftar mer på att w140:an ser ut som en uppblåst w124, glöm det med pizzabagar kryssare de flesta bilar blir kanske detta. Hade den varit lite slankare (stil e38) hade jag säkerligen tyckt om denna också. I familjen finns förövrigt en 300TE 24v -92 vilket är en extremt välbyggd bil i väldigt gott skick den också (14000 mil). Jag gillar Mercedes kanske är som att svära i kyrkan här men men. Kan tänka mig att byta till den nuvarande modellen av S-klassen men jag byter inte bil för bytandes skull. Den nyvarande 7:an lider enligt mig lite av w140:ans sjukdom att vara för uppblåst, men vissa gillar detta. Jag gillar mer Jaguar-XJ och e38 stil. |
|
|
Gustaf, Du har fått priserna helt om bakfoten när det gäller 735i vs. A8. Jag gjorde en sökning på mobile.de över 03:or, 735i och A8 3,7 som ändå är den logiska konkurrenten till 735i. Priserna är väldigt lika men Audin verkar något billigare. |
|
|
gustaf: Visst är E38an en komfortabel vagn, men status?hmm. Men vi har säkert olika uppfattningar om vad status är. Själv så spelar det ingen större roll om bilen har stutus el inte bara jag själv trivs med den samt att den är bekväm. Jag kan ju säga att i mina ögon så är din jaguar XK8 cab mer status än d flesta bmw modeller inkl. nya 5an inräknad då Bmw börjar bli en dussin bil. Visst w140 är som en pansarvagn men det är just det som är det charmiga med modellen för att inte tala om komforten. Jag var också inne på att byta till en W220 men den börjar bli rätt vanlig nu på gatorna samt att konstruktionen...ja du vet, lite gammal den me.;o) Dock är S600L en status bil enligt mig samt 760iL, porsche 911, ferarri, maybach osv. Känns som en E38a inte riktigt når upp till d här bilarna...mycket tackvare åldern och utvecklingen. Ny bild 18 Jan- Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.