|
|
|
|---|---|
|
Hejsan,jag håller på med en 750-88 och undrar vilken olja att föredra,Mobil Super 10-40 alt 20/50?Har dessa hemma i storförp.Förmodligen 10/40Jag har letat på nätet e.tips men ej hitta någon info.Har haft diverse oljeläckage som jag åtgärdat tänkte jag ta en enkel olja att starta upp den med och se att allt är ok för att sedan ta Mobil 1 i med nytt filter igen. Mvh/ Håkan | |
|
Får man tipsa om biltema helsyntetisk ACEA A3/B3; API SJ 5W-40 En mkt bra olja till bra pris. När oljan du har i storpack tar slut.... 10w-40 måste ju vara den bästa till din bil. |
|
|
Ta 10W-40, 20W-50 kan du spara tills du åker söderut på sommarn. Mvh |
|
|
Får man tipsa om "Rusta bra billig motorolja" för 59:- kronor / 4 liter ? Näe... trodde väll inte det heller :-) Törs man egentligen lita på att ens klassningen på förpackningen är äkta på en dylik olja ? |
|
|
Klassningen kan man nog lita på. Åtminstone i det här landet. Inte billigt att åka dit för att ha sålt någonting om det visar sig att det inte stämmer med klassningen. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
Precis wadel...Vem kollar att klassningarna stämmer med innehållet? Kanske är likadan olja alltihop ;) Svårligen kontrollerbart för en lekman som inte har ett lab "ala raffinaderi" :))) Går väl att använda en plåt och hälla lite olika oljor på,in i frysen och se om dem rinner lika lätt efter det...Så kan man iaf se skillnad på olika viskociteter iaf :) Och hur ofta tappas det ut ur fel kran till fel förpackning...Inte lätt att veta... Exempel>>Få se nu säger mannen på Mobil...var det höger eller vänster tappkran nu? ;) Hur många har kollat att oljan man köper överenstämmer med specen?...Troligen ingen. Mvh Janne. |
|
|
J.Dredd, finns några case i USA där man sålt oljor med klassningar som inte överenstämde med innehållet. Det blev dyrt för dom samt att varumärket är ju bara att slänga på tippen.... Janne, Visst, chansen finns ju men faktum är att vid fyllningar av 1L och 4L så kör man rätt stora "batcher". Så nog är grabbarna noga med att fylla rätt olja i burkarna (iaf på Mobil där jag jobbade..). Det blir ju rejält mycket dyrare om man fyller 10.000 burkar med Mobil 1 istället för Super tillexempel! Sen så är ju inte oljebolagen dummare än att dom kollar varandra (försöker sätta dit varandra med andra ord) ! :) |
|
|
Anders:Problemet är att jag köper i 20liters dunkar :),tycker att alla har likadan färg i dem dunkarna iaf :)Provat en del olika fabrikat. Nåväl,vi lär väl inte få veta hur mycket fel det kan bli hur som haver,det vi vet är att människor gör fel ibland :) Mvh Janne. |
|
|
Hej,en liknelse man kan ha är att jag jobbat på en avdelning där pappersrullar klipps upp till A4,A3 och dylikt.Ibland kommer folk som vill ha ett speciellt märke som deras märke föreskrivit,det är i dom flesta fall samma papper inuti,bara att vi bytte omslag till vilken kund som var aktuell.Min tanke är att ibland kan man tänka att Biltema osv...säkert egentligen är någon av märkesoljorna men i annan förpackning och pris. Mvh/ Håkan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.