|
|
|
|---|---|
|
Jag kör just nu helsyntet (castrol) i min 520 -89... Min auktoriserade bmw verkstad råder mig dock att använda en tjockare olja så oljetrycket blir bättre... Bör man ha en tjockare olja till denna bil med gammal motor typ delsyntet eller mineral? Vad har ni för erfarenheter? Vad kör ni andra för oljor till era e34or? Lr har gjort... Blir oljetrycket sämre med helsyntet på gamla bilar? | |
|
Finns massvis med trådar om detta ämne.. Använd sökfunktionen. Rent generellt kan man säga att syntet är bättre på alla saker utom pris. Så kör helsyntet du. Tjockleken bestäms av oljans viskositet. ex 5-50 eller 10-40. Du bör väll köra på en olja med ganska högt varmviskositetstal. Typ 5W-40 eller 5W-50. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
Syntet är att föredra, köp en 5W-50 med API SJ + ACEA A3-klassning. Mvh |
|
|
Grejen var den att oljelampan ligger och bluddrar till (tänds och släcks hela tiden) varpå mekanikern tror att det beror på dåligt oljetryck i motorn..Därför ansåg han att helsyntet var dålig för min bil och att jag behöver en tjockare olja...Att den tunnare oljan rinner undan för fort pga sliten motor (23000mil). Själva lampan kan ju iofs bero på att kombiinstrumenteringen knasar Menar ni delsyntet då eller? |
|
|
Inte delsyntet. Kör på helsyntet. Enda anledningen att inte köra på helsyntet är om man är snål. Att byta till en tjockare olja bara för att man har dåligt oljetryck är kanske inte den bästa idén. Det är nog bättre att undersöka varför oljetrycket är lågt och åtgärda felet istället. Kan ju vara så att din oljepump håller på att packa ihop. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
| Att en olja är helsyntetisk eller mineral har ingen betydelse för hur tjock/tunn oljan är! Det är viskositetstalet som endast avgör detta! Mekanikern du pratade med är ute o cyklar... Sök trådar där Johan B har skrivit, han är vår Oljeguru här på forumet. Själv kör jag alltid med helsyntet 5W/40 (API SJ) till min 525i -90. Du kan köpa den oljan på Biltema för ca 50:-/L. | |
|
Johan, att oljelampan fladdrar betyder INTE att din syntetiska olja är sämre för din motor. Att lampan blinkar betyder i sin tur att oljetrycksgivaren talar om detta, antingen är oljepumpen dålig eller så är tryckgivaren känslig. Byte till en syntetolja ger mindre motstånd varför oljetryckgivaren "kan tro" att oljetrycket blivit lägre, i själva verket får du bättre oljeflöde med en syntetolja eftersom det ger mindre friktion. Tror din mekaniker att du får sämre smörjning med en syntetolja så vet han rent ut sagt inte vad han pratar om. Sen skall oljan självklart anpassas till motorns toleranser, stora toleranser (eller sliten motor) behöver något högre viskositet (tjockare olja) om motorn körs hårt (blir varm). Vitsen med smörjning är ju att hålla isär metall från metall, för det behöver man veta just toleranser, temperatur(-er), tryck samt varvtal. P.s En tjockare olja är inte automatiskt starkare än en tunnare, det är oljefilmen man är intresserad av. |
|
|
Okej. Men isådanafall.. Hur märker man oljepumpen är dålig och behöver bytas? Den förre ägaren som jag för övrigt ringde upp idag för att fråga vilken olja han har kört på osv.. Sade att kombiinstrumenteringen strular lite och lampor blinkar till ibland utan att dom ska det, inspection lampan går t ex inte att släcka ner..Trots att den har vart på service och dom släckte den så lyser den fortfarande.. Tycker dock inte att den låter bra på högre varv längre... Nån som har lite tips om hur man kan kolla pumpen utan att riva isär allt?:) |
|
|
Nån som har lite tips om hur man kan kolla pumpen utan att riva isär allt?:) -mät oljetrycket. Fråga en bmw verkstad inom vilket intervall trycket ska ligga. Ligger ditt tryck under rekommenderad nivå har du en dålig oljepump och/eller väldigt sliten motor. /Johan |
|
| Om kombiinstrumenten krånglar kan det vara därför oljelampan blinkar. Om du har den "äldre" modellen så finns det SI-kondensatorer som ska bytas. Sök inlägg om detta. Tror även det finns ett mektips här på sidan. | |
|
Alltså... Ställa in tiden jag bokat för oljebyte och byte av oljefilter och istället mäta upp trycket istället? Vart ska man börja...? Vart sitter kontakten man ska mäta trycket via? |
|
| Hur långt har du kört sen förra oljebytet by the way ? | |
|
Anders S Vet inte riktigt förra ägaren som hade den.. Kan tänka mig att den kanske har gått 500 mil nu..Den byttes i september förra året.Kan ju kolla i serviceboken.. Kan en sån faktor också spela in ifall oljan blir dålig och det blir dåligare tryck eller? Hur långt ska man kunna köra med samma olja? många frågor..: |
|
|
Oljetrycksgivarna kan strula också, prova att byta den först. Mvh |
|
|
Jag hade börjat med att mäta oljetrycket innan jag börjar felsöka elektroniken pga att jag tycker det är mycket enklare. Vet ej vart tryckgivaren sitter på m20. Vet att den sitter i bakant på toppen på vänster sida på m30, på S38 sitter den vid oljefilterhållaren. Den borde sitta på nåt av dessa ställen på din bil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.