|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Jag kollar ltie på bil och hittade en 320i som enligt annonsen rullat 17 000. "6:a Går bra. Dragkrok, Elspeglar, Ställbart halvljus, Svart-Grå inredning, Vinge med bromsljus, Ny kat, Bra däck. Ny intagen från Tyskland. Ny skattad och nybesiktad. Pris:31.000:- Viss prutmån vid snabb affär. " Vågar jag köpa en direkt importerad bil och hur blir det med försäkrning, de togs i tragfik för två veckor sen. är skattad och besiktigad! Det kommer att bli min första bil men varför impoerta en tidig e320 och säljha den så snabbt? jo tjäna pengar, men hur mycket tjänar han må tro om den släpps för ca 30 000? Vad går de losss på i tyskland? Skulle va bra om nån kunde svara så jag vet lite innan jag kollar på bilen! Med vänlig hälsning Mvh Mohsen | |
|
Som du själv säger ingen säljer bilar för att vara bussig utan för att tjäna pengar, bilar som är helt nyimporterade och "märkligt billiga" skall man alltid vara skeptisk emot.... Sen en faktor till att tänka på är att det är INTE billigt för en ny körkortsinnehavare att äga en BMW ( speciellt inte med om den har 6/V8/V12a...) så även om det inte är kul, satsa på nåt lite billigare t.ex. 318IS eller 318 ( kanske en fin E30 av sen modell, jag förmodar att den du kollade på var en tidig E36 eller??) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Visst vågar man köpa direktimporterat, men jag skulle vara extra skeptisk till en helt nyintagen bil. Kontrollera servicebok noga och kräv att få se en Kopia på Fahrzeugsbrief (där står ägarna i tyskland listade). Om du inte gjort det redan, så läs Begagnatguiden och importguiden noga, så vet du ungefär vad du bör kontrollera på bilen. Skriv upp punkterna på beg-guiden och ha som checklista när du kollar på bilen. Sen vill jag till skillnad från Magnus hävda att en 320i är ett utmärkt köp för en ungdom. Försäkringen är (för min del) samma som för en 318i, och reservdelarna är inte dyrare. Dessutom slipper du problem med kamremsbyte och slitna kamaxlar om du köper en bil med M50 (24V)-motorn. Enda merkostnaden är bränsleförbrukningen och att det går åt fler tändstift/mer olja vid service...vilket blir en marginell skillnad i slutändan. Lycka till! Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
Försäkringen är samma oavsett import el sv såld. Ny bild 18 Jan- Länk |
|
|
Just en nyintagen bil i den prisklassen får mig att backa lite, det kostar ju 2000 att registreringsbesiktiga den (vilket är gjort) skattad (c:a 1500) Skrotningspremie 1500. Bara här har säljaren lagt ut 5000kr alldeles nyss, sen har han haft kostnader för att hämta den, skyltar eller frakt samt lite färje eller broavgifter. räkna billiga och det handlar om kanske 3000kr. Så 8000kr har han lagt ut på att ta hem den, säljer för 31000 vilket säkert inte han får utan räknar nog med c:a 30000. Det ger att han MAX har givit 22000kr för bilen, och det om han gjort allt idéellt vilket jag betvivlar. Så troligen har han inte givit mer än 15 för den i Tyskland och för de pengarna får man ingen höjdarkärra... Så hoppa över den och gå på en som varit lite längre i landet. Det finns egentligen bara pengar att tjäna vid import om man köper dyrare bilar eller äldre vrak... /Christofer |
|
|
Hejsan! Spekulerar lite nu: Den togs in i landet 8 Januari, togs i trafik i början av februari( varför denna månad) besiktningstider? Han kräver 31 000, viss prutmån vid snabb affär, säg att bilen då hamnar på ca 29 000( Han räknar med att folk prutar 2000 kr) alla avgifter från att ta in den, som han betalade månanden innan. Ca 7000 kr, då är vi nere i 22, och säg att han vill göra en minimal vinst på 3000 kr, = 19000 inköpspris, bilarna är lite billigare till vinter, (hade säg kostar a 4 mer till sommaren) och kronan är stark, 1500-2000 kr. plus at det blev ett nytt år, ingen direkt utrustning, säg at den bilen som bäst skulle gå loss på 25 en bra sommar i Tyskland och 20 000 en kallvinter, (januari). Frågan är om grabben tagit in den med vinstintresse, om den var avsedd för att säljas, så som någon va inne på så är ju ingen bussig genom att göra det. Men att han tog in den för eget bruk, betalade 25 000 ( skulle kostat cirka 30 000 en vanlig sommar) blev te x av med körkortet, fick för sig att han ville ha snabba pengar, o0sbv osv., frågan är vilket syfte, om man går på Hubbes linje, vilket är trovärdigast, eftersom den kom till Sverige för 7 veckor sen, så är det nog något man bör undvika! Ska nog ringa och kolla varför han ska sälja den så snabbt, och om han är redo att M-testa den! Mvh Mohsen |
|
|
Ser inget problem i att bilen har kommit till Sverige såpass sent. Jämför skicket/rost jämfört med en bil som rullat fem svenska vintrar. Är för mig en gåta att det fortfarande finns folk som föredrar svensksålt. BMW CS #5139 |
|
|
M-test och liknande är för mig lite att överdriva på en gammal 320i för 30k BMW CS #5139 |
|
|
Länk Lite dyrare men antagligen helt OK! Mvh |
|
|
Förresten med din budget skulle jag nog kolla in E30, det finns många: Länk Länk dock automat, när den behövs renoveras kostar det kulor! Länk Mvh |
|
|
Tjenare! J.L, det är inte att den har tagits in så sent, utan att den säljs sp snabbt. hade den tagit in ett halvår tidigare hade jag varit mer lugn, bara det att den varit i trafik i 15 dar, hur mycket kan han tänja på att sälja den om han hämtat den från tyskland, han är ende ägaren i Sverige! Rob_t_j_72: Jo en 325i vore inte helt fel, men försäkring och bensinförbrukningen ä värre. Plus att för mycket motor för mig är inte bra, i början, jag vill klättra upp och inte börja på en M3, 192 hk som första bil är jävligt mycket, med tanke på att min Corolla nu har 90 k:). Man måste känna sig själv så pass bra och inte ge sig ut för snabbt, 150 hk är jävligt mycket, i början, man glömmer det efter et par veckor, men det finns en tanke bakom mitt resonemang, SAMT, att allt blir dyrare, Mvh Mohsen |
|
|
Tjenare! Rob_t_J Nja, e30 är inte akutellt, däremot e34 men i första hand en e36! Mvh Mohsen |
|
|
Mohsen du har så rätt, min första bil var en Ford Fiesta 1.1 som gjorde 0-100 på en halv tank, så fick jag för mig att jag ville ha lite mer å köpte en Pugg 405MI16, 150hk på 1300kg och rödmarkeringen börjar på 7000 varv.. Körde som en galning där ett tag och roligt var det men lätt hänt att man blir av med körkortet, nu har man lugnat ner sig och nästan tröttnat varav inköp av 325a kommer om någon månad :D Köp aldrig Ford Fiesta |
|
|
Kanske du skulle kolla upp denna: Länk Bra pris och ingen nyimport iaf... BMW CS #5139 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.