|
|
|
|---|---|
| nån som har, eller har erfarenhet av kompressor i en 540 e34 är lite sugen för lite ös.... | |
| r85: Det finns en kille här på forumet som heter 540iS, och enligt honom själv så har han en E34 med kompressor. Själv har jag bara sett en E34 i Sverige som har det men det ska enligt uppgift finnas ca 3st. Nu har jag visserligen en E39 men satsen är ganska lik (förutom självsträckaren), så fråga på om det är något du vill veta... | |
BMW-Yoda |
Halloj. Jag har lite frågor ang. kompressor också. Någon som säljer satser? Hemsida? Funderar på att sätta en på en 745 motor i stället för turbo. BMW-Yoda |
| snabel a , funkar det bra? pris? är det stor skillnad i effekt? bränsle förbrukn,? | |
| BMW-Yoda: 1) Ess Tuning, Dinan m.fl., 2) www.esstuning.com respektive www.dinanbmw.com | |
|
r85: Först och främst vill jag passa på att hänvisa till tidigare diskussioner som jag har haft här på bmwpower forumet angående kompressor. Om du söker i forumet så hittar du en hel del. Men jag kan sammanfatta mina och mina kompisars erfarenheter: * Låt ESS Tuning installera satsen åt dig, speciellt då du har en E34 vilket innebär att det är ganska trång och du behöver en hel del specialverktyg som man kanske inte har hemma samt det faktum att det krävs MYCKET jobb för att få dit alla saker. Dessutom är staden där dom håller till, mycket trevlig så det blir en liten mini semester på köpet. * E34:a satsen är lite annorlunda än den som är till E39. Kortfattat kan sägas att E39 satsen är mer utvecklad och har kanske något bättre passform, samt att den dessutom har en självsträckare till remmen. * Om det fungerar bra?...Ja om jag tar E34 först: så har den lite vibrationer vid starten i kallt väder. Och det vi har kommit fram till än så länge: så beror det nog till stor del att den inte har en självstäckare. Annars är det inga större problem, kan tilläggas också att en kompressor är ju lite beroende av vädret, hur konstigt det än låter men det har ju att göra med att det är luft man förflyttar och den bör i princip vara så kall som möjligt. E39 satsen är det inga problem med (än så länge). * Prestandamässigt: Har du en manuell låda? Då kan du få vartalspärren och toppfartsspärren borttagen. Men för det krävs att du är en BRA förare som vet hur man utnyttjar varvtalen. Till automatlådan så växlar och jobbar systemet mycket effektiv, dessutom så går bilen jämt över hela varvtalskurvan förutom i växlingen mellan 1:an och 2:an där vartalet är nerflyttat lite för att inte förstöra motorn/växellådan. E34: med manuell låda och kompressor är som att köra en jätte gokart. Till E39 så tycker jag att systemet är förnämligt tyst (vilket jag uppskattar) du hör alltså inte kompressor när du sitter i bilen och kör. Men nu över till kanske det viktigaste??? Hur fort går det? Ja jag kan bara tala från egna upplevelser där jag har gjort mycket bra tider med G-tech mätares hjälp (vilket i och för sig inte är helt 100%:igt men man får en fingervisning i alla fall) samt de gånger som jag har kört mot folk: En kompressormatad 540 kör t.ex. ifrån nya M5:an vilket säger en hel del. Dock är inte min bil (Touring) gjort för några extrema hårnålskurvor i över 250km, men trotts detta så går det fort...mycket, mycket fort. Om du är orrolig över att bli ifrån åkt på vägarna så är det få bilar som väger ca 2ton som i över huvudtaget har en chans mot en kompressor matad 540. Så sammanfattningsvis när det gäller prestanda så får du en något snabbare M5:a i din 540:ia: * Bensinförbrukning: Ja visst går det att få systemet att sluka bränsle, men jag ligger på ett snitt mellan 1.2 och 1,6 blandad körning beroende på hur ”tufft” jag kör. Över till några andra punkter: * Om du som jag måste ha en kombi och samtidigt vill ha prestanda: Skaffa en kompressor från Ess. Det finns andra som tillverkar kompressorsatser, men ingen som levererar så mycke prestanda/kvalité som ESS till det priset. * Lägg inte dina sista slantar (om nu så skulle vara fallet) på en kompressor. Det finns inga garantier som täcker ett eventuellt motorhaveri. * Se till att motorn i 540:an är i MYCKET bra kondition innan du sätter dit kompressor. Det blir stora påfrestningar på motor. * Fick jag råda dig; så skulle jag hellre köpa en nyare E39 och sedan motera satsen i den., i stället för i E34:an. * Kör försiktigt! för du har så mycket kraft som kommer på en gång med hjälp av kompressor. * Du kan inte besiktiga bilen med kompressor. * Är bilen bara hel och välskött innan kompressorsatsen monteras så är det mycket prestanda för pengarna utan att för den skullen dra på sig massa problem, bilen håller och grejorna med. |
|
518i slow mobil |
Hur skulle det gå med en kompressor sats på en e28 518i som gått 23000 gubbmil? Skulle den rasa eller? Kärringar kör Golf. Män kör BMW |
| ingen som har ett beg. kit att sälja?????? | |
| 518i slow mobil: Vad jag vet så finns det ingen satts till 518 | |
|
r85: Glöm inte bort att om du skulle få tag i en beggad satts så kommer du ändå få kontakta företaget som har gjort systemet för att få mjukvaran flyttad och optimerad för din bil. Det finns ett flertal tillverkare i världen av kompressor satser men det är bara två som lyckas få ut full prestanda med driftsäkerhet, t.ex så är ESS dom enda som lyckats göra en satts till 540 –01 ännu. Sen har jag också svårt att tro att du kommer hitta en begagnad satts, p.g.a. att har man väl satt in en kompressor så tar man inte frivilligt ut den. Bilen går för bra för det... |
|
|
Jag tittade på de satser som fanns på de sidor du refererade till snabel a, kunde då konstatera att alla satser var med en "blås" kompressor. Det är ju nästintill ingen skillnad mot en konvetionell turbo. Inte heller roots kompressorer är att rekomendera vid ladtryck över 0,5 bar vad gäller upphettning av laddluft, effekförlust för drivninga av kompressor samt uppkomst av ljud. Men jag antar att det inte finns så många färdiga kit med skruvkompressor. Men det går ju alltid att bygga själv, de på 325:an från ö-vik som var i bilsport för väldigt länge sedan. |
|
|
Snabel A.... Tjena.. JAg har en E39 528 step.. Kollade på ess sats.. men hittade ingenting om att nån programvara följde med... Det enda i soppaväg är en tryckregulator... Den måste väl mappas efter installationen..... // matte |
|
|
choden: Du har säkert rätt i det du säger... jag kan ju bara referera till vad jag och mina bekanta upplever när vi har satt en stressfläkt i bilen. Jag har både haft och kört ett flertal turbobilar och ingen av dessa bilar har varit i närheten av vad jag upplever i 540:an. När det gäller laddningen så kommer den ganska omedelbart och den håller sedan i sig hela tiden tills bilen varvar ut och inte orkar fortare (runt 290-300km), till skillnad från t.ex. SAAB:s turbo som slutar ge kraft efter ett tag. Återigen "choden" detta är vad jag upplever och jag är nöjd med det jag har, kan säkert bli bättre men vad kostar det och håller det? |
|
|
Burken: En satts från ESS innehåller ALLT som du behöver in till minsta skruv, större spridare m.m. samt mjukvaran, det som sker om du väljer att montera satsen själva är du få ta loss boxen och skicka den till ESS för omprogrammering. Själv tycker jag att det var bättre att låta ESS göra det, vilket också visades sig vara den bästa vägen att gå då jag hade en omprogrammerad box från början som ställde till problem vid konverteringen. Det är just omprogrammeringen som skiljer ESS från de flesta andra leverantörer. ESS är dom som lyckas få mest kraft ur sina satser med bibehållen körsäkerhet. T.ex. så hittade jag en annan leverantör av näst intill identisk ”hårdvara” men ca 100hk mindre i resultat. |
|
| Jag menade inte att det fungerade dåligt. Men som maskinare så tycker jag att det tar emot att använda något med så låg verkningsgrad som en blower har istället för en skruv deplacement kompressor. Däremot är det mycket possitivt att ESS erbjuder en programvara vilket bör innebära att de har sett över timing och spridarnas öppningstid m.m. Även att man byter spridare. Varken Kleemann eller Carlson, som båda tar dryga 80.000:- för sina kompressorsatser till MB's 3,2l sexa, har någon omprogramering utan reglerar bara genom en progressiv laddtrycktstyrd bränsletrycksregulator. Dock har de skruvkompressorer. Kleemann kör med svenska Autorotor. | |
|
Tja alla, jag har som sagt ESS satsen i E34'an, med automat. förutom att satsen var (när jag köpte den) lite underutvecklad (inga spridare) med progressiv tryckregulator. så har den funkat klanderfritt. Monteringen var väl ingen höjdare men som sagt det fungerar. Automaten däremot tyckte inte det var så kul så den kostade ytterligare en slant att helrenovera. |
|
|
Vart kan jag hitta detta företag ESS och vad kostar de att köpa ett komplett paket monterat och klart??? Put |
|
| www.esstuning.com - har priser och info på siten | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.