|
|
|
|---|---|
|
hmmm, det blev ngt fel när jag skulle posta det förra inlägget, om jag postar dubbelt ber jag om ursäkt. Nåväl, jag undrar varför det är så stora prisskillnader mellan en 90: m5:a (55 000kr) och en 91.a (85-90 000kr), jag kan även hitta en -92.a för 85-90tkr, vad hände mellan 90 och 91 som gör detta? Dessutom är det stora skillnader mellan hk, från 315 till 400, vad var det i orginalutförandet? Why not? | |
|
M5 E34 89-92a är det 315hk(3.6l) 92b-95 är det 340hk (3.8l) och 6 växlar på 95:orna..större bromsar mm. (3.8:an går bättre men drar mindre bränsle) Sen TROR jag nurburing paketet kom orginal på 3.8:orna. Dock ej säker. 3.8:an har helt annat stötdämparsystem (EDC) som är svindyrt. En del är väl mindre fina, mindre utrustning, gått längre o.s.v är är givetvis billigare. Vet faktiskt inte vad som hände mellan 90-91! Det var lite i allafall...kommer säkert mer och bättre information från andra som kan mer om M5! ///M3 |
|
Gemini__ |
Hej och välkommen till forumet Henke! Tycker mig inte se så stora prisskillnader dessa årsmodeller emellan(1991-92) emellan. Finns många M5:or i omlopp, skiljer mycket i skick på dessa bilar. Det är svårt att säga hur mycket en viss årsmodell av en äldre M-bil skall kosta, p.g.a. att de varierar så mycket i skick. Finns bra info ang. M5 E34 på denna sida: Länk Mvh: Thomas Länk |
|
Tack för det snabba inlägget, lite klokare blev jag :), väntar på spänning om det finns mer att få lära mig. Why not? |
|
Gemini__ |
ojda, mellan 1990-91 ska det vara. 1992 kom M5 3.8l, då är det förståeligt att det kan skilja i pris gentemot tidigare årsmodeller. //Thomas Länk |
|
Tycker det är köpläge på E34 M5. Finns väldigt många till rätt kurs. Man blir ju lite sugen på att köpa faktiskt. En chippad 3.8 rör på sig rätt bra. |
|
|
Det avgjorde saker, nu måååååste det bli affär, tänker inte fråga vad jag ska tänke på utan gör som vanligt, går på känslan... Why not? |
|
|
Nürburgringpaketet kom som ett tillval till M5 3,8 när den introducerades. Standard blev det inte förrän till 95:an. 95:an är mer special av allt, ett riktigt samlarobjekt, det är tillverkat mycket få 95:or. Det finns bara 315hk (3.6L) och 340hk (3.8L), INGET annat (sålänge vi talar om E34 M5), dock finns det många chipade bilar och en del tokar som hittar på, "fabrikstrim 360hk" osv, så det gäller att se upp. Finns också tre st sällsynta specialversioner; M5 Winkelhock, M5 Cecotto och M5 20 Jahre Motorsport, alla tillverkade i mycket få exemplar och åren 1991-92. Prisskillnader beror nog på skicket, som kan variera FRUKTANSVÄRT mycket M5:or, jag rekommenderar dig verkligen att syna bilen utan och innan, jag och några andra här på forumet driver ett svenskt register för M5 E34 och jag har sett riktigt misskötta bilar i samband med det arbetet kan jag lova, ibland tror man inte det är sant. Tro inte på "mycket bra skick", alla skriver ju så, ställ frågor om service osv och syna bilen, ägaren och dokumentation noggrant. En viktig grej i servicen är ventiljustering som ska göras med chimsning ca var 2000-2500:e mil, får inte slarvas med! Tala alltid med en seriös BMW-verkstad om service och reparationer, och då menar jag inte att man måste lämna bilen till dem utan fråga dem hur det ska göras, sen kan vem som helst som har kunskaper, material och verktygen göra servicen, men det är viktigt att förvissa sig om att allt går rätt till på en sån bil, annars kan det blir tråkigt och dyrt. //HD91 - M5 E34 Limousine register - |
|
|
Tack HD91, en länk till registret kanske, har efter en del surfande fårstått att min känsla kanske inte räcker till... Why not? |
|
735 |
Som HD 91 skriver: kolla skick!! Om du är osäker be ngn som är kunnig kolla bilen åt dig eller testa den, är helt klart värt det på en bil av denna sort. Tycker personligen att icke stylade bilar är att föredra, mitt tips är att leta upp en org 89-91 med org. fälg m "fläktfunktionen" eller ngn av d sista 95:orna. Men d e min åsikt d.... |
|
Håller med om stylingen, däremot så är vita blinkers ett krav. Gult är fult. |
|
|
OK, någon här från uppsalatrakten som kan tänka sig följa med? Maila mig vore jag tacksam:) Why not? |
|
|
henrik b: har inte fått upp någon sida ännu, det är på gång dock. Men undrar du något så är det bara att skicka e-post till mig så hjälper jag till med vad jag kan, jag har gott om material på de här bilarna, tyvärr bor jag inte i närheten av Uppsala. När du kollat på någon bil, skriv gärna något om den här, så kan vi som är intresserade av såna bilar säga vad som låter bra och mindre bra. //HD91 - M5 E34 Limousine register - |
|
|
De vanligaste felen på M E34 är: Läckande oljetrågspackning,lagerljud från v-låda,inaktiv EDC om sådan finnes...o mer därtill...:-( Henrik b: Om du vill så kan ja ev hjälpa dig att kolla upp din tilltänkta bil,dock lämnar jag inga garantier:-)...Men jag vet iaf vad man ska kolla på iaf:-) "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
MrM |
Hej, tycker du ska leta efter en riktigt fin orginal bil från 89-90 och betala lite mer för en sån än att lägga på en som är "chippad och stylad"! Köpte min för ett par månader sen de e en sv-såld 89 med full dok. riktigt fin med all utr jag gav 64000kr! Min åsikt bara! Lycka till!! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.