AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.954

göteborgare! behöver er hjälp me bilköp!

Sida 1 av 2
Jimmyv
hej! hittade en fin(?) 540 på bytbil nyss. d enda som är tråkigt är att denna röda skapelse står i göteborg hos Autostil. så min fråga är nu; finns d nån göteborgare, eller annan, som har varit in och sett denna röda 540? skulle uppksatta ett svar på hur den är i skick osv. kanske någon här har ägt den tom. ? den var tydligen bsr-chippad (320hk), är det ett seriöst chip? erfarenheter någon?

tusen tack på förhand: Jimmy, norrbotten
Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
Du har elektronisk post..

Två bilar är fler än en..
ormen
kan köra förbi där på väg hem imorgon, om det är fortfarande aktuellt... kan ta ett par närbilder också....
ormen
fast du har en till här som nån annan på forumet lurade på Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag kan eventuellt ta en titt imorgon.

Det står att den är svenskåld, men alla svensksålda bilar har strålkastarrengöring. Antingen är den importerad eller så är stötfångaren bytt = krockad?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
ormen
Erikw: ser att du är civiling. och jag jagar exjobb för fullt inom konstruktion/produktion/teknisk utveckling, du (eller där du är anställd) råkar möjligtvis inte ha nåt på 10p? Läser själv maskin på Lindholmen... bara kollar....
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Ormen: Jo, det är inte alls omöjligt. Jag mailar dig imorgon privat, ok?

Erik

___
ormen
ja, gör det! så hör jag av mig mer detaljerat!
ormen
mitt mail är: zevil@msn.com
Visa användare
76
Speeedy
Audi a6 avant -13
Mb 200kompressor -04
Apropå strålkastarspolarna..
Det är klart att den KAN varit krockad men alla krockar är INTE stora. (är folk livrädda för sånt??)

Dessutom helt klart snyggare utan dom:)
Varför inte passa isf!

Bmw-boy
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Självklart kan krockar vara av olika allvarlighetsgrad, och reparationer kan utföras mer eller mindre nogrannt.
Men när en svensksåld bil troligen repareras med begagnade saker från importbilar verkar det skumt, hur är då resten av reparationen gjord? Jag skulle inte acceptera att få min bil reparerad och bli av med utrustning!
Men det bästa är att kolla på den aktuella bilen, jag gör det i eftermiddag och återkommer.

Strålkastarspolningen är kanske inte snygg, men jag tycker inte heller vindrutetorkarna är snygga. Dock skulle jag inte vilja vara utan någon av dem...

Erik

___
Jimmyv
tack för svaren! ormen och erikw, skulle vara mycket uppskattat om ni tog er en titt..

ormen
Jimmyv: glömde tyvärr kameran i morse, men jag kollade på den i.a.f.
Den är rätt fin*, men det syns att den är 10 år gammal, dock var den i bra skick utvändigt o invändigt. Men stället o säljaren/na lite halvskumt, det betyder inte att bilen är skum, bara att de vill tjäna en hacka på den....

* lite stenskott, bromsskivor ganska slut, stort stenskott i vindruta(pass.), lite rostlagning på bakluckans kant (konstigt när den bara har vart sommarkörd -sa han). men annars var den rak i plåten (nån bubbla på huven), dock lite mörkt där inne, kunde ej se allt/under.

Sedan kan den vara slutkörd, med tanke på de feta fälgarna(sliter bra i leder mm.), fett sportsystem, nedlack, lätt tonade rutor, allt sånt tyder på en aktiv förare, men man vet aldrig. Nu jämför jag den lite med en sv-såld gubbkörd röd M5:a, 89a som jag kollade på för några år sen, den var också bara sommarkörd, men den såg på nåt sätt mindre använd ut.

Jag frågade inte om jag fick prova den, men det kan jag göra om du vill verkligen veta, då får du ringa säljaren o berätta att jag dyker upp igen för en provkörning....

Bra däck o mäktiga(fina) fälgar, jag kan säga att jag hade lätt gett 65-70 för den privat (det är en inbytesbil), om jag hade bott på landet eller haft garage...

Men det är upp till dig, jag vill inte uppmuntra dig att åka så långt och bli besviken, men om du vill ha hjälp med att hitta dit så kan jag köra dit om jag är ledig den dagen, maila mig, jag hjälper gärna en forumbroder...

Grymt snygg o kaxig bil var det i.a.f. med den röda lacken...
Jimmyv
tusen tack ormen! bilen är ju tio år gammal så lite skavanker får man väl räkna me.. men en hel-seriös försäljare är viktig för mig.. spec. om man ska åka så långt.. och som du sa, rosten är lite skum när den ska va sommarkörd =\ nåja, ska fundera lite o kanske slå en pling till dom.. hör av mig till dig om jag går vidare i funderingarna! tusen tack iaf!
ormen
ja, hör av dig, maila i.s.f., lite svårt för mig o veta hur långt jag skall driva säljaren när jag inte vet hur pass mycket intresserad du är... men ring gärna till honom o bestäm att t.ex. jag o nån till från forumet vill åka dit o kolla närmare. Han var mycket medveten om att du åker långt, och därför ville han inte höja den till skyarna för att du sedan ska bli besviken. Jag är ledig måndag o tisdag efter 14:00, maila!

Annars sa han att rätt mycket var bytt, bussningar fram eller bak? eller både och, minns inte helt, oljepump åtdragen, osv. den är servad på Wölkes bil i GBG, så ring de o fråga! En del här på forumet tycker de är bra, men enligt mig är de bara lallare....Wölkes alltså
ormen
trimmchippet tyder också lite grann på en flitig förare, men www.bsrab.se är seriösa chippare i.a.f. 320 hk tror jag inte riktigt, men 300 borde det finnas där!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Nu har även jag varit och tittat! Säljarna blev lite förvånade när även jag dök upp och förklarade att jag tittade åt en kompis.

Bilen är importerad 99, därav avsaknad av strålkastarspolarna.
Skicket i övrig var bra, med tanke på att det är en 11 år gammal bil. Fin lacken, men rosten på bakluckan (ovanför nummerplåten) drar ner intrycket.
Kylarvattnet vekasde ok, motoroljan var en bit ovanför övre markeringen, servooljan var så låg att inte stickan nådde ner. Skärmkanterna var helt fria från rost.

Bilen hade en bmwpower.nu-nummerskyltshållare bak och titta vad som fanns i galleriet:
Länk

Att han har haft den sedan 2001 ser jag som positivt. Det är tydligen han som fortfarande äger den, ta ett utdrag från bilregistret så för du veta mera. Stilauto är tydligen bara förmedlare.

Inredningen verkar bytt, instrumentpanelen var svart upp och nere med träpaneler, dörrsidorna svarta upptill och gråa nertill men utan trä!? Grå skinnklädsel, lite sliten, men inget allvarligt. Jag tror att säten och dörrsidor är utbytta, därav färgerna.

Håller med Ormen om att feta fälgar, trimchip, tonade rutor, sportavgas kan tyda på hård körning.

Jag kan eventuellt också hänga med Ormen (så kan vi snacka Exjobb - jag har mailat dig) och ta en närmare titt om du kontaktar Stilauto och förklarar läget.

Erik

___
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Här är samma bil i Powerbörsen: Länk

Erik

___
ormen
ja, snacka du med säljaren så kan jag o Erikw bestämma nåt, då skall jag inte glömma kameran, o försöker ta nära detaljbilder! måndag eller tisdag efter 14:00 funkar för mig.

Ska du till motormässan på Lördag Erikw? jag är där runt senast kl. ett... jag mailar mitt mobilnr.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag ska nog inte till mässan i helgen...
Mitt mobilnummer(=jobbnummer) har du i mailet som jag skickade från jobbet. Den mailen kan jag inte kolla hemma.

Erik

___
ormen
ok
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.