AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.335

Turbo sönder?

Hej,

Jag har en 320d -99. Gått 22300 mil. Jag har problem med min bil. Dock är jag inte så hemma på bilar så ha överseende med min kanske lite luddiga beskrivining

När jag har bilen på tomgång, så låter de som ett litet hål i avgasröret, men så fort jag trycker lite på gasen så försvinner de ljudet helt. Står bilen på tomgång och jag trycker lite baktill på avgasröret så tystnar den direkt. Likså om jag är under bilen o trycker endast lite så tytsnar oljudet. De kommer ifrån där avgasröret går ihop med ett annat rör. Den koppling är lite rörlig så att avgasröret kan röra sig lite. Ev sitter väl turbon där också.

Jag var hos bmw i Luxemburg idag. Dem sa att turbon är ev sönder. Dem var som hastigast under bilen och kollade också. Kan dem inte laga den så måste den bytas ut. Någon som haft liknande problem och vet vad de kan vara om de inte är turbon som är kass? Kan de bara vara någon tätning/packning som är sönder?

Detta kostar ca 1000€ (9200kr). Är de någon som vet vad de kostar att byta ut den i sverige? Någon med koll på dem priserna i tyskland?

Tack på förhand!!

Visa användare
62
Disabledd
318i e36 -91
Mja turbon sitter inte under bilen, isåfall är det nåt jäkla tattarmek ;) ..och då är det inte konstigt att det låter lite konstigt eftersom turbon egentligen skall sitta i motorn och få luften in i motorn att få lite fart.
Har du märkt någon prestandaförsämring sedan ljudet uppenbarade sig? Jag säger inte att det inte är turbon, men det
kanske är hål i någon svetsning i avgassystemet under bilen? Någon glipa som när man trycker till på avgasystemet går ihop? Isåfall skulle detta kosta kanske en femhundring max.

/tack heej

---
If I can't take my BMW with me to HEAVEN, I'll rather drive it to HELL.
Tack för svaret.

Som du märker så är jag inte så hemma på att mecka med bilar...:-) Men jag älskar att köra dem.

Nej, jag har inte märkt den minsta prestandaminskning. Jag tycker jag borde märkt de. De har nu gått ca 2v sen jag började uppmärksamma ljudet. Ljudet har varken blivit högre eller lägre under den tiden. Lite konstigt att dem sa så på bmw då.

Jag tycker din teori om att ngt hål/glipa låter vettig. Men borde jag inte höra ljudet när jag gasar då också?

Råkk n råll

Bi
25
Bitlas
325ic -93
Ljudet försvinner nog pga att när du gasar blir det ett tryck i avgassystemet...hålet kanske pressas ihop o då låter det inte...eller om pysljudet överröstas av ljudnivån av ökat gaspådrag?
låter bara som nåt skit fel iaf, och vadå turbon sitter i motorn?

den sitter på grenröret

www.jk-racing.se Mitt och K1mzo´s projekt
Ok, känner mig lite lugnare nu...:-) Får se vad dem säger på onsdag när jag lämnar in bilen.

Nej, pysljudet överröstas inte av motorljudet utan de försvinner helt, även när jag bara gasar väldigt lite. Men de blir kanske som sagt ett visst tryck då så läckan täpps igen.

Tack för alla svaren!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.