|
|
|
|---|---|
|
Var ute och körde med min 520 -89 när oljelampan plötsligt tänds.. Skulle ut på en större väg så jag trampade väl på lite extra.. Iaf så tändes den så jag fick stanna och kolla oljan osv. Oljemängden låg mellan max och min som den bör göra enligt instruktionsboken... När jag sedan startar bilen igen så var oljelampan släckt den tändes dock sedan igen när jag körde en stund...När jag sedan skulle ut igen så testade jag när den tändes och när den slocknade.. Nnär man varvade motorn till 2500-3000 rpm så tändes den och så fort man bromsade så släcktes den igen.. Nån som vet vad det beror på? | |
| Är det varning för oljenivå eller oljetryck? | |
|
Det är den där oljekannan som lyser... Det står inte något under.. Som det står i manualen att det ska stå när det är oljetrycket som åsyftas.. Som sagt.. Bara oljekannan som lyser rött.. |
|
| OK. Då är det nivågivaren i tråget som gett upp. Det var lika på min bil, men så fort man häller i olja så att det är någon mm över mitten på stickan så slutar den varna. Tror det är sensorn som bör kalibreras in på något sett. Eller bytas. | |
|
Är du säker på det? Verkar mystiskt att den börjar så när jag kör vissa varv.. Men sedan när man bromsar släcks lampan igen? har du samma grej eller? Finns det nåt mer jag kan kontrollera eller? Vill ju inte att den ska gå torr... Tycker det verkar skumt... Det hände precis när bilen hade stått i lutning också.. och sedan drog jag på för att komma utpå en stor väg.. Hur byter man en givare? |
|
|
Föresten.. Sitter det oljetrycksmätare orginal på 520 ? |
|
|
Näää, det är trycket som den varnar för! 520i-89 har mig veteligen ingen oljenivågivare, fans bara på bilar med checkkontroll (525i och uppåt). Det verkar som om du har en dålig oljepump, eftersom du har tillräckligt med olja i motorn. Eller en dålig tryckgivare, förståss... Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Erikw: Hur kollar man om pumpen fungerar eller ej då? Vattenpumpen är ju jättelätt att kika hur den mår osv.. Men oljepumpen? Det ska alltså bara lysa en oljekanna när den varnar för tryck också? För i boken står det att det ska stå typ "oljetryck dåligt" på tyska i displayen.. men kanske inte finns på 520?... |
|
|
Ingen som svarar ju..:/ Vågar man köra med bilen öht? |
|
| Ja, Erikw har rätt. Din 520 har ingen CheckControl. Då kommer det ingen information på displayen. Istället får du information via lampor på instrumentpanelen. Om du får dåligt oljetryck så kan det även bero på dåliga vevlager, men det troligaste är oljepumpen. | |
|
När byttes oljan senast och vilken typ är det? När oljan blir gammal kan den bli blaskig och då kan oljetrycket falla i en lite sliten motor. Även för lågt varmviskositetsvärde kan ge lågt oljetryck i en sliten motor. Börja med att kolla detta, sedan är oljepumpen huvudmisstänkt... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Börja med en ny givare för det är det som är absolut vanligast när trycklampan börjar lysa..du kan även om du har någon kompis som har en tryckmätare liggande eller köp en på Biltema kostar under 200 kr med monteringssats då får du veta hur högt tryck du har ,och om du har dåligt tryck så börjar lampan i regel alltid att blinka när motorn går på tomgång inte på högre varv javascript:new_page('manual.asp?iItemId=17374&iVariantId=17375&iManualId=45216','600','380') | |
| Länken sket sig nr 32-172 eller 32-202 | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.