|
|
|
|---|---|
|
Hej. Har en m5, med lilla 3.6liters motorn. Där mitt värmepaket har gett upp. Det läcker, o så pyser det ånga ur munsstyckena. Nu börjar ju våren göra sitt antågande. Så min ide var att koppa ur värmepaketet, o köra ett slutet system med bara motorn !?` *går det ? Eller är det några dumma "ventilerings"(?) ventiler i värmepaketet som används ? *Det går 3 slangar in i "kupen" från motorutrymmet. Det borde ju vara 2 !? *Verkar vara omöjligt att se, men om jag känner, så känner jag 2 slangar som går från kupen, bort mot passagerarsidan, alltså, under motorhuven. Det borde(??) gå att kapa av dem 2, sen para ihop dem ? Men jag vågar inte utan nån som vet, jag kanske kopplar ur någon kylningsgrej till toppen eller nåt.. å det hade ju varit snöpligt ?! Så, någon som gjort något liknande, några ideer, tips, tankar ? Vill ju gärna använda bilen nu, när asfalten börjar blottas. O tyvärr tillåter inte ekonomin ett ordentligt byte av värmepaket. //Mike | |
|
Det är bara att plugga slangarna. Det är tre slangar för att dom ska kunna reglera värme på höger och vänster sida separat! När värmeventilerna är stängda så har du inget flöde i värmeslingan, dvs samma som pluggat! Det sitter antagligen en liten eldriven cirkulationspump vid ventilerna också, passa på att koppla ur den på samma gång. (så den inte går torr) OBS! Blanda inte ihop värmerören med ac-rör, som är klena skumgummi-isolerade aluminiumrör. |
|
|
Tack för svaret. Men jag blev inte så mycket klokare. Den här elpumpen du nämner, vart hittar man den, under huven, eller i kupen ? Blir det till att riva väck instrumentpanel å allt sånt ? Plugga slangarna, du menar alltså dem här 3 ? Där hänger jag inte riktigt med, jag måste väl koppla ihop en "in-slang och en "utslang", för annars för jag ju inget cirkulationsflöde, med risk för att motorn går varm ? Eller har jag fel ? Så, det borde ju gå en "in - slang" från motorn till värmepaketet, likaså så borde det gå en returslang från värmepaketet tillbaks. Det var dem två, jag tänkte kapa av, och montera ihop. Fast det e ju lite trångt där under... //Mike |
|
| Nån mer måste väl veta ? Plz..., snön e ju borta nu ... ! | |
| Rallyfinnen nämner vattenpumpen vid värmeventilerna. Den kallas för tillsatsvattenpump på BMW-språk och sitter i värmeventilspaketet s.a.s. Värmeventilerna sitter på förarsidan i motorrummet längst mot torpeden. Några cylindriska grejer med slangar anslutna. Kolla också mektipset här under Gör-det-själv på värmeventiler. Det stämmer att det sitter 3st slangar in i kupén. Men jag rekommenderar inte att plugga värmepaketet. Om ekonomin är begränsad, kolla på en skrot efter ett värmepaket. Eller laga/täta det du har. Det är ändå det bästa. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.