|
|
|
|---|---|
|
Ja... hur ör det egentligen, är en roadster mycket mer svårsåld om den saknar AC, och måste man i så fall sänka priset ordentligt eller? Har hört rykten om detta... men vad tror ni? Båtar ÄR roligare än bilar. | |
|
En bil utan AC/klimat är ofta (för att inte säga alltid) svårare att sälja. Även om priset är lågt så försvinner spekulanter om detta saknas, även på en cab/roadster. "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
|
Håller inte med där riktigt! En cab spelar mindre roll, givetvis ett + om du har det. Jag har haft 3 st Z3-or...2 av dem utan AC, inga problem att bli av med dem! MVH 19" :-) VD med R&D "Vill inte vara som alla andra, och är det inte heller" |
|
BoZton Grodan |
-Visst blir en bil utan AC svårare att sälja. De dagar då det är varmt, men man ändå inte kan/ vill cabba ner blir det bra hett under det tunna tygtaket. ACn använder jag mest för att skicka ut den varma luften om bilen stått parkerad i solen, men ganska sällan under körning. -Det är så mkt bättre att ha himlen som tak // BoZton Grodan |
|
Om man kör ner-cabbat borde det inte spela nån roll, men med suffletten på borde den ju dra till si en hel del värme med tankte på att den är svart.. Båtar ÄR roligare än bilar. Svar:ja Hellre hav än asfalt :D //Svebba - Jag är schnell ! |
|
| När man kör nercabbat spelar det ju ingen roll som sagt, men hur många procent av tiden åker man nercabbat? | |
|
Skriver som jag gjorde i en annan tråd: Det kan bli grymt varmt även med taket nere... Vid bilköer och rödljus t.ex. Då är det inte fel med AC. Dessutom fuktar den av luften inne i bilen vilket tar bort fukt från rutorna. Det är upp till var och en att avgöra hur viktigt det är. /Carl ______ Länk |
|
|
Anders: För min del skulle jag tippa att jag åker nercabbat till cirka 80-90%! Jag har precis sålt en roadster med AC. Någon spekulant har klagat på det faktumet och använt det som prutargument. Men jag har svårt att bilda mig någon uppfattning om hur viktigt det är för köpare i allmänhet. Det beror ju helt på hur man använder sin bil. Används den nästan uteslutande fina sommardagar så ser jag ingen användning för AC, men om man ska göra långresor med bilen kan det förstås vara skönt att cabba upp ibland för att slippa ljudnivån, draget och framförallt solen. /Andreas |
|
|
Hmmm... vem ska man tro på....alla som har cab m AC tycker att det är ombärligt. De som ej har AC kan leva utan. I realiteten gäller följande : Skall du köra med fåfäng flickvän som ej vill rufsa till frisyren, då är AC ett måste, eftersom hon aldrig vill åka nercabbat (byt flickvän!). Köper du bilen för att åka utan tak så mkt som möjligt, anser jag att AC är en onödig kostnad. En AC med ett antal år på nacken riskerar dessutom att paja, och det är inte gratis att få det fixat. Stekheta säten undviks med alltid medhavda badhandukar. |
|
|
Ironman: Det vore väl konstigt om man köper sig en cab utan AC, trots att man inte kan leva utan AC?? /Andreas |
|
|
Dom som ej har AC och säger dem kan leva utan antar jag bara har bilen för att glida med lite då och då.. (?) Jag som kör med min väldigt ofta anser att jag har samma behov av AC i min cab som jag skulle haft i en bil som inte var cab.. Föresten, jag hörde av någon som sa att AC kan ta upp till 7 Hk när den är på, stämmer det?? Jag tyckte själv att bilen gick lite sämre med AC'n på, men det kanske var inbillning också?? Hur använder ni er AC? Har ni den jämt på eller bara ibland? Jag som använder min bil på vintern har bara startat den nån gång, för jag tycker det är lite onödigt, men som två.åtta skrev så fuktar den ju av luften i bilen, så man kanske ska använda den lite flitigare?? //Svebba - Jag är schnell ! |
|
|
Kör med AC:n på! Finns ingen anledning att stänga av den öht. Används den sällan finns risken att den pajar! Visst stjäl den lite effekt, ska man rejsa kan man stänga av den då? När jag letade cab i höstas så valde jag bort bilar utan AC, hur fina dom än var och hur bra pris jag än kunde få köpa dom för så var det inget alternativ för mig. Även om jag skulle använda min bil enbart dom dagarna det är strålande väder så finns ju dag o natt, långresor etc. Ska man tex åka några timmar motorväg så kanske det inte är så spännande att ligga i 110+ nercabbat. AC ger en behagligare luft också, inte bara kyla när det behövs. |
|
|
Två saker är i alla fall helt säkra: 1. Det är ingen nackdel om bilen är utrustad med AC. Skulle vara om den går sönder men hur ofta händer det? (Om ni t.ex. skulle köpa en E34, hade ni då valt en utan AC på grund av att den kan gå sönder?) Är man rädd för att den skulle stjäla effekt löser man det genom att i så fall stänga av den. 2. Vissa köpare väljer bort bilar utan AC. Är det en köpare som gärna vill ha bilen ändå är det ganska stor sannolikhet att köparen anväder avsaknaden av AC som argument när han försöker pruta. Jag kör kanske 80% nercabbat och använder ACn ganska ofta. /Carl ______ Länk |
|
BoZton Grodan |
Andreas S Frågan är om en Z öht är så spännande att konka motorväg med i 3-4h öht. Att köra 110+ med cabben nere är väl inga större problem? Tusentipset, skaffa vindskydd*, en enorm skillnad* Jag körde hela sommaren till & från jobbet 2,5mil enkel resa morgon som kväll, helt underbart* // BoZton Grodan |
| Wolv: Eftersom jag vet vad du nu letar efter så vet jag också att du kommer att leta bil med AC :-) För nått annat kyligt vinddrag kommer du inte ha i den bilen, men en j_vla väghållning =)...Hehehe | |
|
Dr_Johan: Hehe :) /Andreas |
|
|
Bozton Grodan, Jag har vindskydd till min och visst är det skillnad, tycker ändå inte att det är så kul med nercabbat jämt och ständigt liksom. Det roliga med en cab är ju att den är 2 bilar i en, därför ser jag att AC behövs lika mycket i en cab. Dom gånger man åker med tak på så behövs ju AC lika mycket som i en vanlig bil... |
|
|
jag vill inte ta ställning till om det spelar någon roll i en cabriolet eller inte men generellt är det så: ju mer packad bilen är med prylar desto lättare det är att sälja. sedan spelar det absolut ingen roll om man kommer ha användning för grejerna eller inte. Boys like toys och då är det allt lul-lul som räknas. handen på hjärtat : bryr ni er om detaljer som regnsensorn, el-styrda stolar, stolminne osv? men visst vill vi alla ha det. ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
D-diddy |
Många stirrar sig blind på just AC, jag är en av dom. Hade det inte varit för att den bilen jag tittade på innan jag köpte 328an saknade AC så hade jag åkt Porsche idag. Så viktigt är det för mig. Nu när jag har AC (Dubbel Klima) så skulle jag inte vilja vara utan. på vintern avfuktar den luften åt mig och på sommaren så kyler den mina fötter och armar även i mycket hög fart nedcabbat. David "The unattainable is invariably attractive" |
|
Z3C, Visst är det mycket man kan vara utan. Dock så tycker jag inte man kan räkna AC som en extrautrustning, inte för min del iaf. Därför har jag svårt att jämföra det med regnsensor eller multiratt tex (vilka iof inte finns till e36) men du förstår vad jag menar.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.