|
|
|
|---|---|
| vad innebär ett facelift för 3-serien från årsmod. -00?? | |
|
Det innebär en lite "uppfräschning". Minns inte om det var så tidigt som -00 på 3-serien (skulle säga -01/02) då fronten ändrades lite, bak tror jag också man gjorde lite förändringar. Så vitt jag vet så är det mest kosmetiska ändringar som gjorts, samt att 320-modellen fick en något större motor i ungefär samma veva (på 2,2lit 170hk). Mvh Patrik ___ Touringklubben: Länk |
|
|
De nye motorene M54TU (320 2.2, 325 og 330) kom vel i 2001 eller sent i 2000. Se modellguiden: Länk Facelift kom senere! |
|
|
2,2-litersmotorn infördes redan innan faceliften. Har inte exakt uppgift, men kan tänka mig att det sista halvårets produktion av 320i innan faceliften, har M54-motorn (2,2 liter). Faceliften var nog som sagt "bara" utseendemässig". Ny frontspoiler, nya strålkastare, nya dimljus, nya blinkers (ny placering på skärmarna), nya baklyktor, ny stötfångare bak. Kanske har glömt något!? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Som Morten säger, de nya motorerna (M54TU) kom i och med "årsmodell 2001" (i slutet av år 2000). Faceliften som kom i och med "årsmodell 2002" var definitivt inte bara utseendemässig utan innebar också ändringar i underrede (nya komponenter och lite "sportigare" inställningar) och styrning (snabbare, 2.8 varv mot 3.2 varv, och lite tyngre än på de första M54TU bilarna men lättare än på de gamla M52TU modellerna). Utrustningsmässigt skiljer sig också några grejer, bl.a. att också standardstolarna fick "tilt" inställningar. Jag misstänker att man i och med introduceringen av nya Compacten "rationaliserade" tillverkningen lite och införde många gemensamma komponenter som tidigare varit skilda för sedan och coupe. Dessa ändringar drevs sedan igenom i samband med faceliften. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.