AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.900

Bra verktyg?

Ze
144
Zeth
320da e91 -09
Tänkte köpa riktiga verktyg för en gångs skull.
Länk
Pris: 1895:-

Vet inte riktigt om man skall köpa Kamasa eller Teng-Tools.
Teng-Tools kostar betydligt mer, men det kanske är bättre?
ormen
kan säga att det bästa jag hållt i är Snap-On, men då får du hosta upp mycket mycket mer.... jag använder Biltema, mycket fin kvalité för det priset... aldrig har de krånglat, har kamasa, sandvik-beltzer hylsor mm. också, men det är ingen skillnad, tycker jag....
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Köpte mig en Kamaza-sats i höstas. 2990 på Jula har jag för mig det kostade. Har inte varit mer nöjd med verktyg någon gång.
Är det något man någonsin behöver så finns det där. Och håller gör det också för ganska hårda tag (läs förbannat hårda tag). :)

Kan varmt rekommendera den.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Att köpa Snap-on eller motsvarande kvalitet, är knappast ekonomiskt försvarbart för en hobbymekare om man inte har extrema krav på kvaliteten och är beredd att slanta MYCKET pengar för den lilla kvalitetsökningen!

Jag har en Kamasa-sats som jag sedan har kompletterat med diverse verktyg av diverse olika fabrikat. Sandvik, Bahco, Hazet och några av Biltemas dyrare verktyg.
I det stora hela är jag mycket nöjd med Kamasasatsen och den har varit en bra investering som har tjänat in sitt pris flera gånger om genom att jag har mekat själv i stället för att lämna in bilen på verkstad för en del småfel.

Generellt tycker jag dock att Sandvik har de bästa fasta nycklarna (av de verktyg som jag har), men det är mest estetiskt och smidighetsmässigt. De är helt enkelt slankast och "snyggast".

I övrigt håller Kamasa bra kvalitet utan att nå riktigt upp till "toppen". Dock finns det lösa Kamasaverktyg som har bättre finish än de som man köper i satserna.

En bra grundregel är att desto oftare du anväder ett visst verktyg, desto mer pengar är det värt att spendera på kvaliteten. Dvs. verktyg som man kanske använder några enstaka gånger, brukar det oftast räcka om man köper relativt billiga verktyg.
Tänk dock på att för dåliga verktyg faktiskt kan förstöra skruvar och bultar mm. genom dålig precision...!

Själv tycker jag att det är få saker som kan vara så irriterande som dåliga verktyg när man mekar.

Kvalitetsskillnaden mellan Kamasa och Teng-tools uppfattar jag som marginell!
Båda tillverkas väl i Taiwan!?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Länk
Länk
Länk

/Anton
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Sen tycker jag nog att skillnaden mellan dyra och billiga verktyg ofta är att de dyra verktygen har tunnare godstjocklek.

Detta gör dem smidigare att arbeta med, och att det är lättare att komma åt där det är trångt. Är det riktigt trång så kan det vara skillnaden mellan att komma åt överhuvudtaget.

Men visst duger kamasa bra, komplementerat med dyrare verktyg när man så behöver/tycker sig vilja ha.
ormen
ja, där vinner de dyra lite mark, att de är smidigare, tunnare...
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Har Kamaza-satsen den stora och den är perfekt till att göra mek. jobb på bilen samt ännu bättre när hojen ska fixas.Fin kvalite på hylsor och nycklar som greppar bra och inte smetar sönder bultar och muttrar som sitter som berget./dutta

kanske skulle vara nåt dehär?: Länk ;)

"Även en 316 kan man ha skoj med vintertid"
Ze
144
Zeth
320da e91 -09
Stort tack för alla svaren. Springer nog direkt imorgon & köper.
Sen slipper man slå sönder knogarna med skräpverktyg & förhoppningsvis så blir det också mindre svordomar =)
Ul
105
Ultim8
Ledsen att göra er besviken men jag har numera bara VW Golf
En fördel med vissa lite dyrare märken är att vissa av dom har livstidsgaranti.
Om du har sönder en del i verktygssatsen så är det bara att åka till återförsäljaren och få den utbytt.

/Nisse

Sugmotorer suger
Ze
144
Zeth
320da e91 -09
Ultim8:
Det var just därför jag valde Kamasa istället för Sandvik eller
Teng-Tools.
Går spärrnyckeln eller hylsan sönder får man nytt, utan tjafs.
Dock gäller inte garantin för lednycklarna m.m
Zeth:

När jag började mitt nuvarande jobb, så fick jag "ärva" en helhög med en massa krokiga och kraschade verktyg...

Det mesta var ju till att använda som armering vid gjutningar eller liknande, men hittade några Kamasa-verktyg i samlingen.

Dels knäckta hylsor, men ÄVEN två knäckta lednycklar.

Tänkte att det ju kan vara värt ett försök, så gick till en återförsäljare i närheten, och de frågade inte ens vad som hänt med dem, utan bara tog in dem, och efter nån vecka så fick jag ett vadderad kuvert från KG Knutsson (generelagenten) och där i låg nya blanka fina grejer!

Som sagts innan, Snap-On och andra, tex Mac, är ju inte försvarbart, utan man får ju hålla sig i den lite mer sansade divisionen, och även om inte Kamasa är absolut smidigast, så räcker de långt, väldigt långt.

Och deras garanti är ju ett stort plus, även om den största anledningen till att man behöver nya verktyg vanligtvis är att man slarvat bort de man hade...
;-)

322
jörgen nymann
BMW 528iAT -98
Hej

Jag har en sån Kamasa-sats som det länkas till i första inlägget när jag mekar med bilen. Fungerar utmärkt. Då det även finns plats i locket finns det ju plats att komplettera lite och ändå kunna bära de flesta verktygen med sig. Har bl a lagt i Biltemas långa krafthylsesats, större insexhylsor på skena, Snap On 1/2 " dragskaft , Snap On 1/4" spärrskaft (nättare och smidigare än Kamasa) m m.

På jobbet (SAS) har jag Snap On u-ring-nycklar och 1/4" & 3/8" spärrskaft/dragskaft med långa och korta hylsor + div förlängare mm ,mycket trevliga att meka med. ( Och dyra )

3/8"-hylsor överhuvudtaget är ju mycket smidigare att jobba med och räcker ju till i de flesta fall. Vad kan en sån där 34-delars 3/8" hylssats på Kamasa.com kosta ?

MVH / Jörgen

325 iX - "weather or not"
Kring 500:- för en liten lagom 3/8" sats

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
322
jörgen nymann
BMW 528iAT -98
Gasar-Magnus

Tack för det ,tror faktiskt att jag ska investera i en sån.

MVH / Jörgen

325 iX - "weather or not"
Kockjäveln
Jag har kamasa hylsor på jobbet,men mycket,tex lösa nycklar och så brukar jag ta Ironside. Kostar typ en tredjedel och är helt ok. Biltema hadde jag en sats på jobbet. Den höll inte över en sommar ens. Alla skaft pajjade
Visa användare
396
dieselmeken
330 diesel-06 powerchip edition
Bra verktyg gör halva jobbet, dåliga verktyg gör en galen.

En gammal klyscha som håller. Jag har Kamasa i min vertygsvagn. 1/4 3/8 1/2, långa korta torx insex medmera. Komplett vagn.
Har en AM-PRO vagn med lådor och överskåp, inköpt på SWEDOL för ca 5000 spänn, snap-on copy som funkar kanon. Jag hade ett stort problem på mitt jobb, nämligen att folk i min egen personal lånade verktyg ur min vagn, och "glömde" att återlämna detsamma.
Jag lackade ur, och köpte en egen vagn för egna skattade pengar, köpte upp mig på Kamasaverktyg för ca 10000 spänn. och låter firman hålla tunga verktyg, typ muttermaskin etc
Kontentan:
Inte ETT ENDA VERKTYG saknas efter 1 års användande, varför? Jo INGEN ger sig på min egen personliga verktygsvagn som jag själv betalat.

MVH Göran dieselmeken Lindgren
Ze
144
Zeth
320da e91 -09
Stämmer bra att: "Bra verktyg gör halva jobbet".
När jag jobbade som bilmek hade bilverkstan helt värdelösa
utslitna verktyg.

Höll på att bli tokig, bara att leta efter verktyg tog en evighet.
Borrmaskinerna såg ut att vara från 80 talet e.t.c.
Förstår inte varför vissa bilverkstäder sparar på verktyg!
Dessutom så var det ingen liten verkstad.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.