|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
finns det sänkningsdämpare som passar på en nivåreglerad e32? och i så fall vart och vilka märken. för det går väl att plugga hydralröret till orginaldämparen?. finns det någon som vet och har erfarenhet av detta är tacksam för svar. | |
|
Du kan ställa om "nivåbrytaren" till ett lägre lyft, då funkar det. Så mig veterligt är det en och samma sänknings sats till e32, oavsett nivå eller ej. Peo |
|
|
Tack Peo.Den här nivåbrytaren vart sitter den?. |
|
|
Sitter intill slutväxeln på vänster sida. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Erfarenhet....Jo tack. Har en som jag hållit på med ett tag. Regleringen började läcka, så jag valde att plugga o montera gas. Känns lite, min erfarenhet iaf, som att jag vill varna lite. Att plugga kan vara besvärligt. Första att hitta nå vettigt att plugga med, å sen få bort rören så att man ska gänga på plugg. Jag fick inte bort så jag kunde plugga på vanligt vis, utan det vart rätt mycke svordommar. Jag har valt att inte sämka min utan försöker få orginalhöjd, letat fjädrar ett tag nu o nu ska rätt vara på väg...Hoppas jag. Hör av dig om du undrar nå, då jag nu demonterar en dämpare på ett kick efter alla gånger man hållit på. Ronny. |
|
|
Ja Ronny, du är nog en av dem här som haft mest strul med bakdämpare/fjädrar… Kan passa på att meddela att din gamla högerdämpare nu gör tjänst på min, jag har nu också lyckats ställa in höjden riktigt. Måste också varna lite för att ge sig på gamla rostiga hydraulrör. På min E32 sprang ett rör läck, men röret var så rostigt att jag inte kunde få bort det. Fick till följd att jag även fick byta reglerventil (bättre begagnad) och skaffa två nya rör á 250 kr st. Passade samtidigt på att fixa en dämparen (Stor tack till Ronny!) som var fuktig, byta bromsbomben och spola ur ATF:en i hydraulsystemet. Trots att min E32 har rullat i sydtyskland fram till 2002, var rören så rostiga att många av nipplarna satt fast. Min rekommendation är att inte röra det om det funkar, men gör man det så får man vara beredd på att byta en del rör & nipplar. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Hej Erik. Gud vad skönt att få veta att det gick. Har nog tänkt på det en del. ska du veta. kanske du vill ha ett par NYA fjädrar till din. Kan skicka dom om du vill. Jag har fått hem mina nu så det två som var felbestälda kan du få. Dom har inte rullat en meter. Nu har jag "bara" att byta dämparna fram, bävar inför det. Ha det gott, Ronny. |
|
|
Jag har oxå kopplat bort mina dämpare pga. läckage o som Erik säger tokrostiga rör. I vilket fall som helst så var mina rör skarvade i hjulhuset på förarsidan så det var bara att lossa rören där och bocka till dom så att dom passade mot varandra. Jag använde sen dom skarvdonen som redan satt på rören för att foga samman in o ut rören med. därefter kopplade jag bort allt bak till klockorna och pluggade sen hålen in i klockorna med vanliga m-bultar med lite gängtajp på. |
|
|
RonnyL: var det du som beställt från motornord ??? I så fall e jag interesserad av resultatet |
|
|
Japp. Två gånger oxå. Först fel fjädrar, men nu ska det vara rätt. Dämparna sachs, motornord med, känns mycke bra. Skiljer mellan 4-5 cm omonterat. Var ett helsike att få tag på, men Hasse på Motornord är en vänlig själ som tog sig an mitt problem. T.A; vad har du satt på din nu? |
|
|
Man kan altså genom att byta fjädrar sänka en bmw som har nivåreglering i dämparna ? jag tänker mig att nivåregleringen då tror bilen är nedlastad och då ökar trycket till dämparna ? men så kanske det inte är.... |
|
|
Jo, det ska nog stämma. Men som Erik skriver så finns det stag kopplat till det så att den försöker få upp bakdelen sas. Kollade under min och det sitter ett stag , tror det var förarsidan, bara en liten bit bakom "klockan" för den funktionen. Man ska kunna låsa den så att bilen hela tiden tror att den är i rätt nivå. Iaf för att slippa larm kan det vara bra o sen belastas det ju säkerligen betydligt mindre. Det är faktiskt, har jag märkt nu, en jäkla skillnad på fjädrarna mellan en bil med o utan reglering. Så den arbetar en hel del tydligen. |
|
|
Ronny.L: Har inte hunnit byta än. Jag har standard nivå dämparna kvar än med bortkopplad olja och eftersom dom läcker så har den blivit lägre o lägre. Kollade runt lite o såg att du hade problem med höjden på standard grejorna. Skrev då till Roger på motornord som sa att dom skickat nya fjädrar till en kille som hade samma problem... Kom direkt o tänka på dig där :-) Jag tänkte faktiskt beställa standard grejor men när du sa att det blir för lågt så vill jag höra om det nya funkar. Gör det de´ så blir det samma "stöt-kit" som du har. |
|
|
T.A Måste varna dig. Om du kör med läkage så kommer det till slut att påverka styrservon. Ett helvetes ljud o du VILL verkligen INTE köra då. Så se upp med det. Har lite bråttom så jag skriver lite kraftigt. Ha d Gott. |
|
|
Hur kan det påverka servon? Ser man bara till att ha olja i systemet så spelar det väl ingen roll? Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Att koppla systemet som T.A. har gjort är nog inte så bra... I och med att tryckledning kopplas direkt till returledningen, kommer servopumpen att pumpa olja så mycket den orkar. Normalt sett släpper nivåventilen bara fram olja när armen står i höjnings-läge eller då trycket i dämparna understiger ett visst värde. Returen tar hand om oljan som ventilen släpper ut i sänknings-läge. När det kvarlämnade systemet med klockor och dämpare inte har tryck, kommer bakvagnen att sjunka ihop. Ronny: Mina fjädrar ser rätt ok ut, men jag kan alltid lägga ett "bra-att-ha-bud" på fjädrarna - maila mig privat, ok? Jag har bara kört 20 mil med bilen sen jag fick ihop allt, dämparna och regleringen verkar fungera som de ska. Min fungerande vänsterdämpare lossade jag för att byta över lagringen på. Nipplarna in i den hade rostat fast, samma sak även inne vid klockan. Jag fick då lossa hela klockan och plocka ur den tillsammans med fjäderbenet... Fast då gick det lättare att komma åt reglerventilen, vars anslutningar var så rostiga att de inte gick att rubba. Ett tag var även jag inne på att slänga ut all fastrotad läckande hydraulik och konvertera till vanliga dämpare. Innan jag hade justerat den nya reglerventilen, hängde min bil i baken ganska mycket. Som Ronny säger, jobbar tydligen dämparna även i normalläget. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Jo sant att den kommer pumpa så mkt. den orkar men den kan inte pumpa ut mer än den får. I normal läge så ligger systemtrycket på 20-30 bar vilket enl. min mening borde vara sämre än om oljan bara går runt eftersom trycket då är nästan obefintligt. |
|
|
Skulle det funka som du beskriver att nivåventilen bara släpper fram olja när armen står i höjnings-läge eller då trycket i dämparna understiger ett visst värde.så skulle pumpen får gå mot stängd ventil med ett otroligt tryck som följd vilket i sin tur borde få packningar o dyl. att gå i sönder. Minns jag inte fel så är system trycket vid neutral ventil ca: 20 - 30 bar och när bilen skall höjas tror jag den tvingar upp trycket till nånstans mellan 120 och 150 bar. |
|
|
Jag ska sätta dit sakerna under veckan så jag hör av mig om hur det ser ut då. Hoppas det går vägen, sen är det ut och värma upp tolvan, sen få två ton att röra på sig. Mumma. |
|
|
T.A: Jag har studerat systemet noggrannare nu och du har rätt. Systemtrycket ligger på 20-30 bar vid ventil i normalläge. Vid "höjning" dirigeras oljeflödet till dämparna och då kan 120 bar eller mer uppnås. Jag vet inte om det ligger någon strypning i ventilen, eller om den ligger i returen. Någonstans måste ju en strypning finnas, eftersom inget systemtryck kan byggas upp annars. Ronny: Kolla mailen. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Jag har inte den blekaste om följande men: Jag tror strypningen sitter i själva ventilen eller snarare justeras som du säger. Kan tänka mig att ventilen inte öppnar mer till returen än bara så pass att trycket alltid hålls vid 20-30 bar i normal läge. Mindre öppet mot returen borde ge högre tryck till dämparen. Mer öppet mot returen borde ge lägre tryck till dämparen. Jag tror oxå att LAD:en "bara" är tänkt att hålla bilen vid samma nivå när den är tyngre bak, så när bilen är i normal läge så skall det så lite olja till för att kompensera för det "undertryck" (under 20-30 bar) som kan bildas om baken skulle lätta lite att oljan som är i klockorna räcker till för att hålla kvar trycket. Om man sen lastar mkt, så stänger returen nästan helt och trycket går upp mot dom 120 eller mer i dämparen. Men som sagt, det är vad jag tror. RonnyL: Kanon, jag håller koll efter en "resension" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.