AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.512

hur mycket kan svarvas av m50b25 kolvar

Sida 2 av 2
Pa
60
PacmanRacing
Nämner bara BMWna...
850i -92
750iL -89
750i -92
540i -98
Nu tycker jag vi får stanna upp och tänka efter lite.
Där rä ju en bowl redan original....och undersidan av godset är likadant bowlformad. Det innebär att kolvens godstjocklek är 7,5mm på hela det området som inte stöds av godset till kolvbulten eller ringlandet.

Hur menar ni då sen att ni svarvat?
BMW-Andreas säger "60mm dia, 2mm djup". Är det då 2mm från mitten på kolven räknat eller från kanten på den 60mm stora cirkeln räknat? Det skiljer nämligen en hel del!
Jag gjorde ett förstörande test på en kolv häromdan. Jag satte upp kolven i svarven, måttade in så skäret precis nuddade vid i mitten och drog sen ut en cirkel till ca 60mm dia. Fasade sista 5mm så jag fick en 45gr vinkel ut mot squishbandet.
Sen borrade jag ett stort antal hål strategiskt placerade över hela kolven så jag kunde mäta tjockleken på de olika ställena på kolven. det såg inte helt ljust ut!
I mitten var det fortfarande 7,5mm såklart, men ute vid kanten på den nya skålen så var det bara 5,5mm, och det är lite i svagaste laget om man ska köra på gatan med ett stöddigt laddtryck. det duger nog på strippen om man trailar till och från, men inte om man ska ligga och jaga toppfart t.ex. Då finns det risk att kolvtoppen sjunker.

Kommentarer mottages!

//Pacman
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
du menar att det är en negativ "dome" på insidan av kolven? dvs, att godset är 7,5mm över hela ytan?

smartast verkarju vara att följa originalkonturen och sedan fasa ut till ingenting ute vid ringlandet. och därigenom hamna runt 6mm överallt.
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Går inte att svarva så man kommer ner till 8.0. Då kommer kolvtaket bli för tunnt.

Vi har 3mm packingar som löser problemet
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
med "min" svarvning och 1,5mm tjockare packning(MLS) än standard så kommer man ner i 8,0 och inte under 6mm i tjocklek i kolvtoppen.
(totalt ca 17,5cc ) utan att försvaga i ringlandet.

svarvningen ger ungefär lika mkt volymökning som 3mm:s packningen i sig ger.(8,5-9cc/cyl.)

skulle vilja ha en "skrotkolv" att testa på nu bara..får väl svarva fram en "dummy" om ingen har nåt skit ligger som ni vill donera? =9
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.