AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.513

hur mycket kan svarvas av m50b25 kolvar

Sida 1 av 2
Som sagt. Turbokonverterin på gång, dta8pro och garret gt40. Siktar på 400+ och skall börja svarva kolvar (släta modellen, utan vanos) så småningom, hur mycket vågar man ta av utan att riskera hål, kommer att lämna kanten osvarvad och bara ta grop i mitten. hur högt komp vågar man köra med utan att riskera spikningar osv. Ic och munstycken ej skaffade ännu så om någon kan rekomendera bra alternativ så tas de emot med tacksamhet.

"325is..."
No
216
NoFear
M5 3.8
328 coupé (Rieger)
E21 Alpina B6 2,5 24v TIC
Maila mig så hjälper jag dig med info o det praktiska om du vill. har 6st färdigsvarvade kolvar ligger på posten som ev kommer tillbaka till mig då killen som beställde inte hämtat ut dessa... dessa borde komma tillbaka inom 1 vecka..

NoFear
inga fler som har info att komma med.. M50 motorer med turbo verkar ju finnas i alla E30 nuförtiden.

"325is..."
Ri
235
Ripper
E30-89/M50B25T-91
Du ska ha i åtanke att aldrig ha mindre än 5mm på svagaste stället....

Sen beror det juh på om du svarvar ut en grop i kolven eller om du svarvar dem plana, själv har jag inte bestämt ännu, Khöler har mina kolvar för att mäta och kolla vad han föredrar, sen har en kille som bygger rallybilar lovat mig att titta på dem oxå...

Därefter ska jag utvärdera och bestämma, och kan ge dig alla mått när det är klart om du vill...

Grop i kolven, vill spara kant för squishytan så mycket det nu är möjligt på M50. Någon som vet hur hög kompression man kan ha utan spikningsrisk om man ska spräcka 400 hp? Kanske 9:1 eller..???

"325is..."
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
Har för mig BMW-andreas körde första säsongen med m50:n med svarvade originalkolvar?

hur svarvade ni dem, plant rakt ut från gropen bara?
Jo
436
JohnJohn1
Alpina B3 3,4s Cabrio
Då körde bmwandreas med 60mm i diameter och 2mm svarvat ner om jag kommer ihåg rätt.
Ne
106
Nesor
e30 325 24v T
finns absolut ingen anledning att spara på squishytan... jag skulle rekomender att du köper en 3mm stålpackning då hamnar du strax under 9:1...

// Rosen
"Då körde bmwandreas med 60mm i diameter och 2mm svarvat ner om jag kommer ihåg rätt."

Hur mycket blir kompresjonen på (org. toppakning)? Och hur tjock blir kolven på det svakaste?
Ingen som vet?
Finns det någon som har provat att svarva av hela kolvtoppen inklusive squishkanten?.
Många påstår att det inte funkar,men det görs ju på så många andra motorer med bra resultat?!.
Ni
71
Niklas e34
E39/M-00
e34/525 turbo
tror det funkar! nån som vet?

Nicke Blom

kör ascona turbo
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
tänk också på att du försvagar kolven i "ringlandet" om du svarvar av för mycket längst ut.

jag kommer köra en sfär med stor radie i mitten (ca R150-175), till ett 1mm nersvarvat plan lägst ut på kanterna, ca R20 som sammanbinder de båda konturerna, håller på att jobba fram en Cad-fil med de urfrästa ventilurtagen också.
Visst blir kanten försvagad,men frågan är om det blir så mycket att det spelar någon roll?.Vilket är "sämst" om man säger så...
Kolvtoppen blir ju inte lika tunn om man tar över hela ytan.Man strävar ju efter att behålla kolvtoppen så tjock som möjligt...

Varför ska du göra ventilurtag i din Cad-fil?.Det behövs väl inte (om du inte ska vassa kammar då förstås)?.
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
Jag kommer antagligen att byta kammar och motorstyrning till nästa säsong om allt går som jag tänkt, så jag gör iordning urtagen redan nu.
Ni
71
Niklas e34
E39/M-00
e34/525 turbo
alla gissar? nån som testat?

Nicke Blom

kör ascona turbo
60mm i diameter och 2mm svarvat ner!

Ingen som vet hvilken kompresjon en får altså???
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Mina kolvar var 8.5 i komp med orig packing. och dom var väl svarvade 2-3mm en grop på 60mm
bmw-andreas: Takkar for svar! Er 8,5 i komp. det beste kompet om en ska ha 500hk++ med orginal bottdel på 98 oktan?
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
8.0 tycker jag.

Jag körde aldrig mer än 1.2 i ladd på vanlig bensin(ca 400hk)
Okey, vet du ca. hur mycket en må svarva då? 60mm diameter och 3,5-4mm ner?

Om en har 8,0 i komp. och kjører med 98 oktan, er det mulig å henta ca. 500-600 hk ut av motoren om en anvendar ett bra styrsystem?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.