AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
587

Tidig e36

Visa användare
373
Mohsen
520i Ac Schnitzer-88
Hejsan!

Jag har funderat på bilköp, och det lutar just nu åt en tidig e36.
Jag har bara ett par krav. Det är att bilen är nedlackad, tillverkad 91-93 motor 316-318 eller –320. Den ska vara i hyfsat skick. Nedlackad! Original trösklarna är inte attraktiva, enligt min mening! Liten vinge plus, inget krav, cd plus, inget krav, AC STOR plus, inget krav, under 25 000 mil och bra i låda och motor, inget vrak, svensksåld plus, inget krav, helst ljus inredning, inget krav, och framförallt SKINN, men det är inget krav, eftersom budgeten hamnar är 30 000.

Jag är jävligt dålig på det mekaniska med bilar, någon som har några extra tips förutom det som står i guiden här på forumet? Någon som vet en eventuell bil ? Lite under 30 000 skadar inte om de finns, vill gärna ha ett par tusenlappar över, min bror sa att jag måste ha en kassa utanför bilen ifall det händer nåt, att man måste ha en liten bilfond eftersom att köpa bil handlar inte om inköpspriset. Han har en e30 318iS(91) och va med om nåt med sin bil i början. Alla tips beaktas !

Mvh Mohsen
Hej

Att finna en 316/318 med skinn+ac under de åren kan man nästan glömma. BMW var (och är fortfarande) ruggigt dyra att extrautrusta...om AC/skinn känns viktigt skall du nog snegla på 320. Vad gäller 316/318 91-93 är det samma motor som i E30 så det mekaniska med kamaxlar o kamremmar lika problematiskt.
From 94 är motorn mycket bättre då kedjan kom. Dock hittar du knappast någon sådan för 30.

Förstår inte varför nedlackning är så viktigt...det kan du ju alltid fixa till i efterhand. Borde inte bli så dyrt om du gör det hos en mindre lackerare (inte BMW som tar 1200/timme). men visst det är snyggt och bekvämt om det redan är gjort.

En 316/318 av tidig årsmodell med ljus klädsel utan AC (eller trasig sådan) betingar ett värde runt 30, kanske mindre vid snabb affär.
320 -93 (med vanos) med ex ac + skinn tror jag ligger runt 40.

Välj bara en fullservad bil, gärna med s-bok. Blir definitivt lättare att sälja sedan och billigare för dig när du har den då du vet hur skötseln är.

Tänk på att 320 kostar en hel del mer än fyrorna i försäkring/service/förbrukning/delar och ger inte så värst mycket mer prestanda, dock en betydligt bättre gångkultur...egentligen är en 325 ett bättre val men då springer inköpspriset upp en del.

"Bilfond" är bra...har själv sådan och kan rekomenderas för oförutsägbara utgifter. En fond för en 316 blir vanligtvis mindre än för en 320...du bestämmer!

Slutligen...finns massor av tidiga E36 så det är bara att välja o vraka.

Slut på avhandlingen :-)

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.