|
|
|
|---|---|
|
Har passivt följt importdelen av forumet under 1,5års tid så tänkte att det var dags..... Nuvarande bil hämtades från Frankfurtområdet i april -03 och nu i efterhand när planerna på nästa bil kommer smygande är det dags att reda ut begreppen. Vid köpet var bilen försedd med gula exportskyltar som enl. säljaren inte fick köras en meter med i SV. I samband med försäkringen som säljaren hade köpt till skyltarna hade säljaren av densamma ringt upp dagen innan affären skulle göras upp och meddelat att om bilen körs i SV innebär detta 5000 euro i böter (hur försäkringsbolaget nu skulle kunna utfärda böter?). Jag fick intrycket att försäkringen till skyltarna köptes separat och "kopplades" till exportskyltarna. Hursomhelst, bilen köptes med löftet att plocka bort skyltarna i SV och under 7 timmar upp till Travemunde ringdes: - Polisen i Uppsala och Malmö samt en tredje närpolis - Tullen (2 st stationer) Fantastiskt nog vet ingen vilka regler som gäller vid framfart med gula skyltar! Då det inte kändes som tullen på något vis loggar regnummer samt att jag erinrade mig att en trevlig dam på länsförsäkringar hade nämnt att dessa skyltar minsann gällde i SV också så kördes bilen hem helt enkelt (under parollen: Ägg under gaspedalen). Efter tullen i SV körde en MB 230 från samma färja om, även denna gulskyltad. Nu är ju knappast det ngn ursäkt då jag i efterhand betvivlar att de sista milen i SV hem till mälardalen kördes helt lagligt (?) Frågan lyder alltså: Vad gäller? Det lite trista är att om inte gulskylt kan användas i sverige utesluter det i princip att en bil kan hämtas på en helg (såvida inte ägarens skyltar används), då röda skyltar endast kan köpas vardagar. Mvh | |
|
Det stämmer som säljaren säger.Dessa skyltar gäller enbart inom de tyska gränserna och kan bara skrivas ut i säljarens namn.Då du endast får en liten rosa lapp med säljarens uppgifter påskrivna att köra på ej den gröna boken som medföljer de röda skyltarna. Du måste ha dom röda skyltarna om du ska åka lagligt! Dom röda är inte så mycket dyrare,jag betalade ca1200:- sv kr för 15 dagar.(sep 03) /Micky |
|
Fredrik Wennerholm |
Hej! Har hört att det går att köpa en försäkring i tullen och sen köra med gröna handlarskyltar i Sverige. Så de gula skyltarna funkar ej för privatperson. Betalade 150 Euro i måndags i Koblenz för röd 15 dagar med försäkring. Var kostade de 1.200 kr? Mvh Totti |
|
Stod inte Euron i runt 8,50 i september då? Finns skyltarna (de sk interrimskyltarna) kvar. Dessa köptes i tullen med en trafikförsäkring för en peng? /Christofer |
|
|
Tackar! Gött att få detta utrett, när det begav sig hade jag naturligtvis läst importguiden där det står att gulskylt ej gäller. Anledningen till att jag blev konfunderad var att LF var tvärsäkra på att den gällde, dessutom saknade de poliser jag pratade med samt tullen koll på vad som gällde. Vad gäller interimskyltar slutade tullen sälja dem för ca 3(?) år sedan. OT: Ett tips är att boka plats (oavsett vad TT-line säger) på nattfärja Trelleborg/Travemunde då det var ren tur att jag kom med i våras. Pris för färja: ca 2100 skr med bil+2pers, hytt ingår. |
|
|
Jag betalade 138 Euro i Hamburg. Försäkring 75Euro, Skyltar24,Div avg på Zullasst.39 Euro. /Micky |
|
|
Glömde svara på Tottis andra fråga ang grönskylt. Tveksamt om du kan åka på sv handlarskylt på ett fordon som inte är reggat i sverige. Jag kollade även med vägverket i höstas innan jag åkte ner till tyskland om det fanns någon form av svensk interimlicens längre.Fick då till svar att det går att få någon form av tillfällig reg för att åka till bilprovning etc..men då måste man skicka in orginal briefet till dom så dom får titta på det.Vilket dom sen skulle returnera tillbaka till mig och sedan skulle det ta 1-2 veckor att få tillståndet!! Vem vill stå på kajen i 2 veckor och vänta på det? Och vem fan vågar skicka orginal brifet med posten!! /Micky |
|
Fredrik Wennerholm |
Hej! Jag menar att handlaren kan göra det. Träffade en försäljare som gjorde så i måndags! Var nämligen i Koblenz i måndags. Träffade killen i Rostock i väntan på båten! Mvh Totti |
| att köra med den gula skylten och bli stannad av polisen i SV kostar 800kr.....jag vet..(brukande av oreggat fordon kallas det) | |
|
Men hur är det om man använder en privatpersons "Überführungskennzeiche". Typ denna Länk Enligt en kille i Tyskland så ska det vara lagligt att köra på den översta skylten igenom Danmark och Sverige. Alltså inte den gula skylten. Stämmer det verkligen det han säger eller blir åter svaret "endast röda skyltar gäller). |
|
|
Stout: skulten på bilden som du angav är en bilhandlarskylt. Den får ingen privatperson tag på. Utan fri fart stannar Sverige! |
|
rsarits |
En vanlig Tysk tillfällig reg. skylt (vit med rött eller gult fält med datum) gäller i Sverige, jag har kollat med VV och de säger att skylten gäller lika i Sverige som i Tyskland, dvs bilen är tillfälligt registrerad och är trafikförsäkrad. Detta gäller i hela EU utom i Damnark (om de inte har ändrat reglerna nu). Jag har själv hämtat två bilar och fått handlaren att i förväg ordna tillfälliga skyltar, det är fantastiskt smidigt, RYANAIR ner, färja hem. Sist kom t.o.m. handlaren ut till flygplatsen med bilen. Bara att betala och åka hem |
| Skylt med gult fält gäller inte utanför tyskland och inte i Tyskland heller om du inte är skriven där. | |
rsarits |
Jari65: Är du helt säker? VV sa inget om det, jag frågade iofs inte om gula eller röda specifikt, utan bara om tillfälliga skyltar från Tyskland |
| Helt säker. | |
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
jari65 har rätt, jag passade tom på att fråga i tyskland i fredags. Och det är som alla säger, står tom på skylt nere i tyskland (på svenska) Gula gäller inte.. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.