AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.470

Mest välbyggda BMWmodellen

Sida 2 av 2
KL
194
KL
525 TDSA Touring -93
En av de mest välbyggda bilarna jag har haft var min 2002:a 74, som jag ägde runt -92..
Löjligt skrammelfri och "fast i hullet".
32
255
328 Coupé
328i Coupé -97
Petrini - vad tror du att du hittar om du tar bort dörrsidan på en E39? Ingen typ av ljudisolerande matta eller? Masonit har jag aldrig sett i min dörrsida - och vad gäller 8 kr högtalarna så tror jag att Harmann Kardon tar åtminstone 10 kr/st för sina. (Kanske låter som jag har en grinig ton men det är inte min mening. Är bara intresserad av att höra folks åsikter, både felaktiga tänkvärda).
Om Du lossar dörrsidan på din E36 så blir Du snart varse när Du skall montera tillbaka den att själva dörrsidan har en kärna av något masonitaktigt ämne. Clipesen som håller i dörrsidan brukar vara svåra att fästa igen då masoniten går sönder
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Min 735 -87 är väldigt välbyggd, allt känns fastskruvat ordentligt. Inga clips här inte (jo, några för klädseln i bagaget men inte coupén)

En bil som är extremt stryktålig är 535 E34. Jag hade ett vansinnes race i Göteborg en natt(lite trafik)med en MB 320, vi tokgasade i 30 min utan att kunna knäcka varandra (ja, dumt och pojkaktigt). Trots att bilen fick stå ut med all tortyr man kan tänka sig(låg mest runt 6000 varv) så hördes inte något knarr eller oljud från bilen. Motor, bromsar och resten av bilen verkar gjord för sån behandling.
KALASBIL!!!!
JAG ÄLSKAR BMW!!!
Visa användare
363
MMM
M5 E39
530 E34
BMW "producerar" 7 serien för att åka i, 3 serien för att köra i och 5 serien som en bra kompromiss av de båda.
Gör en del försäkringsjobb ibland och har upptäckt att volvo efter 95 års modell samt Audi och andra budgetmärken har sånnadär förb******* plast clipp, ploppar plippar och andra billiga engåns fastsättningar i sina bilar oavsett modell. Detta medan BMW och merca har skruvar och bultar. Om man tittar på kablarna till lambdasonden tillexempel så är kabeln till denna fastsatt med fyra st M6 bultar som håller en kabelskena på en BMW medan den på en SAAB av nyare modell hänger och slänger hur som helst. Bara en sån sak ger ju ett enormt förtroende.

MM
323E21terror
De BMW bilarna med bäst kvalite' anses ju av många vara överlag de äldre..och vissa säger att ungefär 92 nånstans så avtog kvalite'ten på något sätt. Jag tror att de som påstår detta bygger detta resonemang på att omkring detta skede så blev det svårare att meka själv med bilarna (och de tycker att bilarna fick för mycket advancerad elektronik överlag även om äldre BMW modeller tex 750 hade många elmotorer redan
hösten 87), men om det stämmer kan inte jag svara på .

Det som är uppenbart är att man allt mera övergått till massproduktion ala Japan syndromet så bilarna får mindre identitet och carisma även om det naturligtvis finns undantag. Förr i tiden hade man ju förmodligen en större arbetsglädje då man gjorde mer för hand och liksom hade mer ett finger med i spelet vilket också förmodligen höjde kvalite'ten på ihopsättningen. Titta på de gamla traktorerna de håller än idag och går dessutom problemfritt medan nya advancerade kan ha mycket problem i vissa fall, man byggde saker mer robusta, stryktåliga, samt gav dem en identitet som är svår att sudda bort. Vilka modeller idag kommer att kunna matcha 02an eller 3.0csi tex? ..jag har faktiskt svårt att kunna komma på någon.

Men en sak är ju säker och det är att oavsett årtal så får man ju alltid på något sätt vad man betalar för och en 7 serie är dyr i förhållande till en 5 eller 3 serie så någonstans måste ju de extra slantarna hamna. Jag tror inte enbart att det är det extra utrymmet som betingar mer pengar utan det måste även finnas andra lösningar som gör att den serien måste kosta mer. Av erfarenhet så måste jag framhäva att E32an går superbt, skulle köpa en 88 en gång i tiden..och jämförde den med 535-89a, det var ett svårt val för 7 serien gick tystare och ingav säkerhet,trygghet, och en mjuk och härlig fjädringskomfort som gav det intrycket att den bilen kan man färdas 100 mil i utan stopp och fortfarande kunna sitta skönt och behagligt. 535an var ju som adra även påstår..mer förarens bil där man hade mer känsla just vad som händer under bilen och var med mer aktivt vilket är uppskattat av den som gillar att just köra bilen.

Jag tror även att ju större modell man köper desto bättre sköts de i allmänhet då de betingar mera pengar..så generellt har kanske en 7 serie skötits bättre än 5 serien som i sin tur levt ett bättre liv än 3 serien vilket också kanske märks på de exemplaren som cirkulerar runt. Att 3 serien som är den billigaste modellen har plastiga dörrar och reglage är ju ganska naturligt med tanke på att man får vad man betalar för..men frågan är om det är sämre kvalite' på grejor bara för att det är plastigt..kvalite' kan jämföras i många dimensioner. Alltås villken dörr håller bäst den plastiga eller den beklädda med snygg design? kanske kan den snygga dörren slitas så tyget knags bort medan den plastiga åldras med värdighet ( eller så värdigt det blir när det är fråga om plast )

farten är min drog
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.