|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Bengt-Magnus W |
Detta kan vara ett jävligt subjektivt ämne men... Visst är det skillnad i byggkvalitet mellan olika modeller och versioner. Jag är mest bekant med E34 och tycker denna är mycket bra. 535i är mycket välbyggd och även E32. Jag äger idag en fullutrustad 735 20´mil där inget är ur funktion!. Däremot blev jag nyligen ägare till en 328i E36. Klart smäckigare...lite burkig helt enkelt. (nu jämför jag bara med andra BMW!) Vad tycker ni???? Kartoffeln und Sauerkraut -Jawohl!! |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Det är väl så att man får väl vad man betalar för. Kvalitet som motsvarar priset. Skiljer det flera hundra tusen på olika modeller så borde också kvaliten vara motsvarande. eller hur?? Hasso |
| Av bmw modeller innan 95 så tror att e32 av senare års modeller har sjystast byggkvalite (jag har haft en) bort räknat 8 serien som jag inte vet nått om.Just nu har jag en 325 (e36) som känns väldigt smäckig o plastig jämfört med e32. | |
Bengt-Magnus W |
Det som överraskade mig mest är att 5-serie E39 känns sämre byggd än E34. an har kanske mindre tid att bygga varje bil? Kartoffeln und Sauerkraut -Jawohl!! |
| Om bara priset skulle avgöra kvaliten borde en 328 kännas lika bra som en 523? | |
| Och det gör den, om inte bättre!!! (328 lika bra som 523) | |
|
Hej Vad är det på E39 som e lika rackigt som E36?? nyfiken.... |
|
|
Jag har ju både en e34 och en e39 och jag föredrar helt klart den sistnämnda, den är ju 7 år nyare så det kan ha sin förklaring. CHS |
|
| Petrini, Rackigt? Det kallas vägkontakt och är en känsla som man brukar eftersträva i mer sportbetonade chassin. Men vad skulle du veta om det i din pilsnerpråm?;) | |
| Hmm många verkar ta åt sig personligt här men jag ska försöka vara opartisk, e 34 an känns mycket bra byggd fina hjulupphängningar som tar bort väldigt mycket oljud och stötar från tex lågprofilare, e39 mycket modernare rakt igenom känns bra i kvalitet, Har åkt M3 e36 och tycker även dom kändes riktigt bra även inrednings detaljer och sånt, men sen har jag oxå kört en 318 e36 och den var som en jäkla Opel kadett plastigare inredning har jag nog inte sett, riktigt billig kändes den t,o,m dörrsidor i blå ful plast hade den, riktigt otäck fy skäms BMW . sen en 325 e36 med ställbart sportchassi och samma sak där stuttig skramlig stenhård och trött,kändes inte som en bimmer ska göra inte i närheten av känslan i en M3. men när jag testade en 740 e38 fullutrustad då var man salig, det var liksom ljusår ifrån plastighet där en helt gudomlig bil, och man kände direkt att när den var ny så måste den ha varit en av dom absolut bästa bilarna i världen. har dock ej kört e32 men tycker den borde vara i närheten av e34an vilka båda är rätt omoderna nu men ändå välbyggda. e36 är oxå bra byggd men lågpris exemplaren håller inte BMW standard i kvalitets känsla. mvh jocke | |
| En tidigare diksussion tog upp byggtider för olika bilar på BMW's fabriker. Tyvärr minns jag inte exakt vad man kom fram till (och kan inte hitta diskussionen) men jag tror att E32 750 fram till 89-90 hittills varit den bil som fått mest tid och "justeringar" av alla bilar (fram till 00 tror jag det var diskussionen gick), 840-850 fick av någon konstig anledning färre timmar?! E36 serien låg helt klart långt ner på listan, jag tror t.o.m. de hamnade under mina E23:or... ;) ;) Monteringstiden är väl inte 100% avgörande för hur bra totalkvallis en bil får, men den är i alla fall bidragande... | |
| Förr byggde man bilar, idag producerar man bilar...så enkelt är det. | |
518i slow mobil |
Jag har en gammal e28 och jag tycker den känns bra överallt utom i växellådan för där börjar treans synkring gå.... inte kul.... Kärringar kör Golf. Män kör BMW |
|
328 coupe Med rackigt menar jag inredningen och vägljudet................du vet vad jag menar.........resten är det inget fel på |
|
|
328 coupe Jag kör själv e36 vill jag tillägga.........testa att ta bort ena dörrsidan i din bil och skåda äkta smäck.........masonit.....häftklammrar.....och högtalare som kostar 8 kr st på ELFA. |
|
Patte |
jag tycker då min 528iM E28 är kals bra.. känns riktigt och stadigt byggd.. det var som en kille sa här förut.. förut byggde man bilar idag producerar man dom.. bra ord.. men bva fan klart man vill ha en ny bil, inte nån här inne skulle tacka nej till en e46 kaross med en 330 motor i =) eller hur gubbar o grabbar.. |
Bengt-Magnus W |
Alla bmw modeller kostar mer nya än sin motsvarighet i andra modeller (utom mercedes). Då borde också kvalitén och bmwkänslan även sitta i en 316 och inte bara de dyra modellerna. När det gäller M3 så har jag förvisso bara provat 2 st, aldrig ägt tyvärr. Men jag tyckte de var lite smäckigare än jag väntat mig. Kartoffeln und Sauerkraut -Jawohl!! |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
BMW316 är väl vad MB190 är för MB dvs snikmodell -med lite sämre komfort och finesser. Har en 190-E-88 min styvson en 300te-89 det är inte ens samma division. Stolarna i 190 är typ gamla 70.talsstolar som satt i kompacten dvs mjuka men utan sidostöd så det är tur att man har ratten arr hålla sig i.Provkörde en grannes 316-94 17.kjolpkt mmmm. men tyckte att stolarna i den var för hård i jämnförelse med E39. fick snabbt träsmak, rätt så trött var den också. annars trevlig att svänga med. Hasso |
|
Det är bara att inse, 7serien ÄR top of the line BMW:n. Visst dras även 7:orna med barnsjukdomar på de tidiga produktionsvagnarna, men överlag är iallafall kvalitetskänslan betydligt större än på de mindre modellerna. Hellre stor & rapp än liten & slapp... :-) |
|
rsarits |
Att säga att BMW kostar mer än andra bilar är att ta i, jag roade mig med att jämföra en 520 med en Volvo S80, med samma motorstyrka (på pappret)och samma utrustning så var Volvon dyrare, bara 400kr, men i alla fall Micke |
| Kompisen har en 735iAL -89 med 63 000mil på mätaren o den känns mycket skramel fri o fast på vägen. Motor, Låda, Bakaxel är orginal. Inredningen (skinn) är hel, all el funkar, rätt imponerande. Men 960 på jobbet har gått 83 000 o den känns ännu bättre o ännu mindre reparationer. Tror att hur en bil känns efter många år inte har så mycket med hur den är byggd utan hur man har vårdat den. Nånting jag har lärt mej också är att mil är ointressant, jag kan inte bedöma hur långt en bil har gått trots att jag daglingen kör bilar med extrema mil. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.