AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.644

Grabbar detta är skumt. 320i med m20b25 vs TOYOTA CELICA

320-325
hej grabbar ... det är såhär att jag har inföskaffat mej en toyota celica 2,0 GTI 88´´ som vinter bil var det tänkt ...men dom planerna kommer nog att ändras..

Celican är en slutkörd bil me läckande topplockspackning samt insugs packning .. men den ska ha cirka 140 hk och 178nm jag gav 3000kr för den..

men grejen är att den känns väldigt pigg .. så jag har var bara tvungen att prova celican på en vägsträcka som jag brukar prova min E30 (320i med m20b25) på man ligger på 3ans växel i 70kmh sen vid en speciell punkt på vägsträ'ckan så ger jag fullt ..och vägsträckan är en ganska lång o seeg uppförsbacke .. men BMW brukar .. ha ungefär 170kmh på backkrönet vid en speciell punkt .. skapligt drag .. faktiskt p.g.a utväxling m.m MEN jag provade min slitna celica på EXAKT samma sätt o den kom upp i 168kmh ...alltså lite under BMWn... jag höll på att tappa hakan ...vad är detta ... jag vet ju att BMW n väger 1200kg samt har 170hk och 222nm.. medans celican väger 1300kg och har 140hk 178nm

MEN jag blev helt paff och väkte min sovade E30 ur vinter davalan och varm körde den lungt en 15min för att sen kugga ner till 3an s växlel o ge full mos ..o herre j vlar var gött den går.. om man jämnför ... BMW kändes MKT starkare .. en helt under bart drag .. liksom sugande .. man trycks bak.. BMW hade mer den dära känslan att vilja riva sönder asfalten..( om man nu kan me o säga så om en 170hk) men om man jämnför bilarna ..så känns det så.

men en graj som jag upptäckte var att BMW ns .. effektkurva var MKT toppigare än celicans.. kan kanske bero på att det är lite lättare svänghjul på BMW n..( 320 svänghjul)

men celicans drag är helt jämnt ..från 3000-6000 typ... celican drar mkt bra .. men den drar så segt .. liksom ..men inte slött.
BMW ns effekt kurva är ju roligare..
men celicans motor kanske är mkt motor svagare men har ett jämn effekt rigister = en mkt effektiv motor..

vad tror ni..... när jag tog up detta på TCS (toyota forumet) så sa dom att det ska inte vara möjligt ...BMW n borde piska skiten ur celican ..

vad det gäller BMW n ., så går den MKT bra ny kam vipper samt alla packboxar i hela motorn är bytta .. m.m har rastat volvo T4 200hk samt vr6 och T5 855 (225hk) från 0-201m ...

den drar jämnt med VR6 an från 100-230kmh
samt drar T5 855 225hk från 80-200 sen nämade sej polaren i T5 an .. men då tog mitt varvtalsstopp i vid cirka 230kmh =6800rpm så jag fick slå av .. men T5 an hade nog allt dragit mej om han hade fortsatt..

men iallafall ... vad kan detta bero på..

sträckan är en lång uppförs backe .. inte jätte brant men ändå.. rätt seeg .. man drar på 3an o 4an sen 5 lite ..beroende på utväxling

kan oxå tilläga att E30 in har samma utväxling som celican .. illafall samma hastighet på 5 an vid ett visst varvtal -..
felkalibrerad mätare? skit bakom ratten? nee ja vet inte ;)

celican e felhjulsdriven, den kanske spann? eller nee det orkar den inte =)
320-325
snälla börja nu inte att håna eller nåt liknade ...allt detta som jag skriver är korrekt .. och är är provade många gånger med samma resultat. det är mina kompisar som äger dpm bilarna som jag har kört imot .. och det innebär många försök .. för att ge varandra en bra chans ..

kan som sagt tillägga att celican slukar 1l vatten / 2mil .. och det förbränns i motorn eftersom oljan är fin .. utan vatten

mvh
Mätarna visar troligen olika. Prova att klocka sträckan istället.....börja från typ 50 där det inte skiljer så mycket på mätaren.
320-325
hmm ja kanske hastighetsmätaren visar fel...det måste kollas..att jag inte tänkte på det ...

celican är inte så jätte spinn vänlig ... men därimot BMW är helt sjukt dålig ... jag kan få skiten att spinna loss på 3an på torr asfalt .. inte mkt men .... ändå.. på 2 ans växel så får man pumpa me gasen för att hitta grepp ..men det är ju mest vid rödljusresjs...jag tror att mina däck är helt kassa = hårda hocky puckar..typ
320-325
men tänk om BMW n o celican visar samma vid 160 då är det bara att skämmas...hehe

men jag tänkte ta o låta en duktig polare köra min BMW o sen tänkte jag köra samtidigt o jämnföra .mellan bilarna .. vilken som drar vem... skulle inte förvåna mej om jag lyckas dra jämnt me bmw..... men jag åter kommer med mer info ... snart..
beror ju på vem som kör bilen och hur man kör bilen..
alla e ju inte lika snabba bakom ratten i olika bilar..
320-325
nää det är sant men 30 hk mer borde allt säga till ett o annat fastän han som spakar BMW inte utnyttjar.. effekten till fullo...

men jag kan ju be polaren köra celican istället ... den är ju lättare att köra p.g.a jämn drag mellan 3000-6000rpm
mr
113
mrjim
A4 Avant Tdi Q 2013
Det råkar inte vara en superslö celica turbo du inhandlat?
T5 har 240hk i klenaste upplaga, vanliga turbon har 225hk om vi pratar Volvo.
M.V.H.
t5 är den vanliga turbon!
T5R har 240
och R har 250 ;)
320-325
ingen turbo på min celica inte ...

T5 import 225hk...855
Gemini__
2leifare: Tror Andreas menar att första 850:n med turbo heter just 850 Turbo(225HK). Sedan dök S70/V70 upp, och turbovarianten där heter T5(240HK). Och däremellan har du 850 T5-R(240HK), och 850 R(250HK, aut. 240hk)

Mvh:
Thomas

Länk
320-325
jag tror inte min bmw piskar en t5 250-250hk....men därimot en 225hk ...på 1650kg mot mina 170 på 1200kg sen utväxlingen till min fördel
320-325
240-250 menar jag
Visa användare
13
CanDa
Bmw 328i coupe -95
Hmm sa du att du kunde få din bmw 320 å spina på 3e växln? alltså när du typ ligger i 70-80 nått? isåfall har du skitkassa däck mm, min 328i coupe gör inte ens!! enda gången den släpper typ en nä jag växlar från 1-2ans växel..

CanDa, du har säkert bättre Bakvagn, bredare däck, och andra faktorer.

min 325a är likadan den släpper mellan 1-2 men inte så jätte mkt, nån meter, dessutom sitter det väl en 2.5L 12v i den där 320in om jag förstår det rätt, dvs utbytt motor.

även om det låter långsökt att "leta" fäste på 2an med bra däck, iaf om dom är av nån som helst bredd ;)

/mvh jocke

- www.raceinorr.com -
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
320-325: du har ingen diffbroms på din bil va? Då är det inte så konstigt att det spinner hejvilt...

---
Min E30: Länk

/Chrille
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.