|
|
|
|---|---|
|
Hej på er turbonissar! Håller på med ett bygge till min 2000Tii.Jag gav upp tankarna med ett stort aggregat pga för sen laddtryck.Motorn är 1.8l som är kompsänkt(8.0:1) och O-ringat,målet är 300++. Nu till frågan!Jag har två GT25 agg från MB sprinterbussar.Skall jag para ihop 1-2 och 3-4 när jag bygger grenröret?Bör jag ha utjämningsrör mellan aggen(avgassidan)?Räcker det med 340cc/m spridare? Tacksam för svar eller andra tips! MVH Sandor S. | |
Rotti |
du skulle ha större spridare ...tycker jag i alle fall kontakta mig om om spridare... |
| större spridare kan ja hålla me om,hur många hk e d org? måste trimma mkt för 300++ | |
|
Jag skulle villa avråda dig att bygga dubbelturbo på en 4:a Först och främst så får du bara 0,9 liters volym att driva varje agg. med. Då kan vi snacka om sent laddtryck! Till att börja med så behöver du inte särskilt stort agg. för 300Hk. Ta tex. ett 16T då klarar du 300 Hk. det är mordärna agg. med mycket bra respons. Lägg ner planerna på dubbelturbo, du gör det bara mycket krångligare för dig själv. Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
| Om du ska bygga dubbel turbo på 4:a så kopplar du cylinder 1 och 4 till ett aggregat och 2 och 3 till ett, så blir det rätt med pulserna. Har hört talas om dom som satt wastegate mellan grenrören som öppnar när du kommit upp i laddtryck typ 0,5, detta ska ge mer effekt på höga varv. Håller dock med Bonje om att det är vettigare att satsa på ett agg om du "klarar" dig med 300 hk. | |
PETER.O |
En kompis till mig körde med dubbelturbo på en Miata med gott resultat. Har för mig att han använde samma agg som Volvo S80 T6.Men visst blir det mycket krångligare. Peter |
|
Bonje: Det är väldigt små avgashus på dom turbona!Tror du att det blir svårt att få igång dom?Bygget är lite häftigt,mest för att det inte är så många som bygger twinturbo på fyrorna!Jag letar efter nån som har gjort det,även andra bilmärken!Vet ni nån? Markus M2: Varför 1-4 och 2-3?Ska man inte gå typ efter tändningsföljd 1342? MVH Sandor S. |
|
|
Markus M2: Det är ju du med "super 02-an"!Såg dig i somras på knutan,snyggt bygge!!!Blir det häftigare motor till nästa träff? MVH Sandor S. |
|
PETER.O |
1-4 2-3 då kommer avgas pulserna i jämn följd. Peter |
|
Kan anledningen till att inte så många bygger dubbelturbo på 4:or vara att det inte värt besväret, och att det funkar bättre med singelturbo kanske?! Klart att det är kul att skilja sig från mängden, men det är väl dumt att göra det på bekostning av sämre funktion. Fixar du till en riktig mappning så har du fullt laddtryck vid ca: 2500 R/min med ett 16T skulle jag tro. Sedan är det mycke lättare att uppgradera om du vill det. (Mycket vill ha mer..) Dom agg. finns från 15 - 19T. Där ett 19T klarar upp mot 400Hk. Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
|
Det är en ekonomisk fråga för min del!Ett större aggregat kostar rätt mycket,dom här GT25 aggen har jag redan.Sen har jag en T03-a som sitter på 518-en med 9000 grenröret och adapter.Hur många Hk hade den klarat med ett laddtryck på ca.1.5bar?Den ska ju klara 250Hk på en 2.3liters SAAB,och 1.8-an behöver mindre luft! MVH Sandor S. |
|
|
Jag håller på och letar bilder på 4cyl dubbelturbo byggen!Är det nån av er som har nåt? MVH Sandor S. |
|
| Hur ska du lösa problemet med extra soppa?Ska du modifiera Kugelficherpumpen. | |
|
Det blir L-jetronic i gamle bettan som jag "lurar lite"med större spridare och progressiv br.tryck regulator.Kugelfichern och resten av motorn är undanstoppad så jag kan återställa till originalskick.Hittade bilder på en volvo 360 och en miata med dubbel turbo.Finns det ingen BMW 4-a med dubbel turbo så ska jag bygga en! MVH Sandor S. |
|
| Alltid kul med egna ideer! Det sägs ju att fattigdom är den bästa uppfinnaren! Själv har jag testat att seriekoppla två T3or på en saab den fick mycket bra respons och levererade 275 hk (original 2liter 16v) . Testa å bygg! | |
Rotti |
jag tänkte ha dubbla 16t på min..men det var dåde drygt å puligt..jag skulle satsa på singel ...sälj dina å köp ett i stället..mvh Henrik |
|
Jag har ett T03 avgashus med t04 kompressordel Laddar just nu 0,9. Kör med l-jetronic och spridare från en 735.a + pic5 tillskotssprut, Den skjuter på rätt bra och soppan verkar räcka till. Men ska nog byta lmm, har fått spänna upp den nuvarande max och då blir dem så okänsliga. Så jag kan rekomendera l-jetronic. Glöm inte minst 3tums avgas viktigare än man tror. Lycka till. Palten. |
|
|
Rotti: Du har mail! MVH Sandor S. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.