|
|
|
|---|---|
|
Hej! Nån som kört nya 5-serien med 18 tummare och sportchassi nyligen? Blir det störande stötigt och/eller bullrigt? Tacksam för era synpunkter och erfarenheter. Mvh | |
| vad jag har uppfattat av sportchassit är att det inte är så himla stötigt, fjädringen är hård men sväljer kupp och sånt väldigt bra. å så har vi den ypperliga väghållningen. iof har vi bara 17" på våran bil. | |
|
Det är varken stötigt eller bullrigt!!! Tvärtom så är det KNÄPPTYST och komfortabelt, men samtidigt stramt och stabilt. Rekomenderas varmt! Mvh, Kalle _____ Länk |
|
| Mitt råd är att köpa sportpaketet (M-chassie) Det är inte bara stötdämpare & fjädrar som skiljer, även krängningshämmare och en del bussningar i framvagnen skiljer=Mycket bättre väghållning och komfort. Har dock inte provat en E60 ännu, men på E39 och E34 så är sportpaketet ett måste! De är på tok för mjuka med std chassie. Fjädringskomforten (när man kör på dålig väg) blir heller inte sämre med sportchassiet. | |
V12 LeMans |
Klart att det ska vara sportpkt på en 5-serie |
| Ja man vill ju helst ha den kombinationen både för fastheten/väghållningen och för utseendet. Hörde nån handlare säga att 18-tummarna blev bullrigare och det låter väl logiskt med tanke på att det är 245 mm breda. Men ska man vara fin så får man väl lida lite pin! Kanske acceptabelt ändå . Det är ju en stor och tyst bil i grunden som borde tåla det. | |
|
ollen, Det blir säkert bullrigare med 18" än med 16"...men E60 är i byggd för att rulla på stora hjul, så irriterande blir det aldrig! Provkör och känn själv...jag personligen är helt otroligt imponerad av E60...det är världens bästa bil i mina ögon. Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
Håller med Kalle det var imponerande mjukt och komfortabelt med Sportchassi och 18" men ändå stabilt som berget när man ville ladda på, märklig känsla som jag tidigare bara stött på i Citroën Xantia Activa Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Tack för synpunkterna! Ja, karossen kräver ju rätt stora hjul för att komma till sin rätt. Lite svårt att hitta nån demo att testa nu pga vinterdäcksbestyckning, därför intresserad av erfarenheter från de av er som hann prova innan vintern. Den lär ju inte vara bullrigare än E46 som jag åker nu i allafall. |
|
| Jag testade en 530i med sportchassi och 17" run-flat vinterdäck. Run-flat däcken har ju väldigt styva sidor och sportchassit var bara för mycket. Jag valde bort detta till min nyligen beställda e61 för jag anser att någon komfort vill man väl ha. Jag har sportchassi i min nuvarande e39 och 17" sommardäck men detta kändes betydligt stummare = Noll komfort! | |
|
Har ocksa prokort en E60 m 18" och sportchassi ett par timmar. Haller med om att det snarare ar stabilt an stotigt. Det anda jag fann storande var sparkansligheten.... //Örjan C |
|
|
Kan bara instämma med de tidigare positiva omdömena om 18" och sportchassie. En perfekt sättning för E60 tycker jag. Valde även till Dynamic Drive på min bil. Otrolig väghållning! Och så ser det ju så snyggt ut också. 16" på E60 ser väldigt små ut till den kraftfulla karossen. |
|
Buspelle |
Instämmer också i att sportchassiet o 18" känns mycket bra. Sedan är det ju, som sagt, dessutom så att bilen kräver minst 18" för att det ska se riktigt bra ut. |
|
Jag har 18" sommarhjul men ej sportchassi på min E60. Komforten är mkt bra, inte alls stötig. Däckljudet är också lågt. Som vinterhjul har jag 16" och skillnad i komfort mellan 16" och 18" är ganska liten. Tidigare hade jag 17" på en E46 vilket var betydligt stötigare än 18" på E60. Däremot skulle jag inte vilja ha sportchassi pga att bilen är en perfekt kompromiss mellan sport/komfort med standardchassi. |
|
| Jag skulle satsa på 17", inte mer. Spårkänsligheten blir för hög med breda 18" hjul tycker jag. Men smaken är som baken, delad... Min E34 med std-chassie går nästan inte att köra på annat än 15" ballong däck, den blir så fruktansvärt stötig med mina 17" Schnitzer fälgar med 235:or. Jag ska byta tillbaka nu till sommaren till original fälgarna med 225:or. | |
|
per_j82, det är stor skillnad på hur en E34 och en E60 uppför sig med 18" hjul. När E34 var ny så fanns det väl knappast 17" så när du sätter på sådana hjul på din bil så avviker du ganska mkt från originalbilen vilket medför spårkänslighet stötighet och högt däckljud. En E60 är utvecklad för att klara minst 18" utan större problem. Spårkänsligheten beror till stor del på däckbredden som inte behöver vara bredare på 18" än 17". Mina 18" har samma bredd som original 17" (245mm) vilket gör att den inte är mer spårkänslig eller högljudd än med 17". |
|
|
Vad ska jag byta för att få m-chassi på min 540? Jag har 'M Sport suspension' men detta är väl som sagt bara fjädrar samt stötdämpare? MVH /Jonas Nybliven 540i E39 ägare! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.