|
|
|
|---|---|
|
Har precis köpt en 525ia och jag undrar vad IA står för. skulle täckna försäkring via intenet men fick bara beskedet att särskilda regler gäller för denna modell Någon som vet???? | |
|
A:et står för Automatlåda. i:et för insprutning. |
|
|
I för insprutning A för automatlåda //Henrik |
|
|
Att du fick det beskedet har inget att göra med att det står iA på bilen. Kan vara att bilen är importerad som gör det. |
|
|
I=Injection A=Automatic |
|
|
Ok Tack! Men då har jag en fråga till. Är det skilnad på försäkring om bilen är importerad då? |
|
| Ja! Försäkringen blir som regel dyrare om bilen är importerad. | |
| Dom kan även vilja ha in bilen för koll av en skadereglerare på bolaget, för att se att det inte är ngt skumt med den. beror på hur länge bilen gått i sverige LF räknar bilar som varit här i mer än 3 år som "svenska", mindre än det och dom vill kolla upp den. | |
|
Plus att du i regel måste krångla med en massa inspektioner osv på vissa bolag. Folksam kräver att bl.a. följande: ¤Rutorna skall vara märkta med bilens reg.nr. ¤Bilen skall vara utrustad med larm med imobilizer ¤Bilen skall besiktas av Folksam's personal Tja, det var några av kraven då jag tänkte byta försäkring. Gick till IF istället (tips).. Billigare på samma bil, och dessutom inget krångel :) (Förutsatt att bilen hade larm och rutorna var märkta, vilka dom är, dvs..) Hur som helst, anledningen till att det blir krångligare och dyrare om bilen är importad är ju givetvis dom få fall där importerade bilar blivit stulna, och sedan åter igen sålda, och kanske importerade..... Givetvis är det ju oxå ett guldläge för bolagen att kamma in mer pengar =/ // Björn Eriksson |
|
|
"Rätt" årsmodell gör att Larm/Imobilizer inte krävs utan endast "nyckelintyg" från BMW ( kostar ca 1000:-) Märka rutorna går på nån hundring If lägger enl. egen uppgift på 5% på premien jämfört med motsv Sv såld Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Som alien säger så kan dom vilja att du visar upp bilen, Trygg Hansa är rätt lustiga på det viset. Dawwe köpte Tommie Goldhammers M5 som redan var försäkrad i TH men dom ville ändå titta på bilen, när jag på skoj skulle se vad jag skulle få betala hos dom för den bilen ville dom att jag också skulle visa upp den trots att det bara gått ett par månader sedan dom hade den inne kontroll. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.