|
|
|
|---|---|
|
Var riktigt nära att smälla nyss... jag kommer körandes i en 60 på en 50 väg... ser att en taxi som ligger före kör långsammare än mig... byter fil från den högra till mitten filen (3 flilig väg) för att köra köra om taxin... I samband med att jag ska köra om så petar jag i 2:an och stampar fullt... när det är mindre än en billängds avstånd mellan mig och taxin så blinkar taxin vänster och svänger ut mitt framför mig... taxin märker att det kommer att smälla och slutar att byta fil och lägger sig med ett hjulpar i vardera fil (dessutom heldraget linje)... samtidigt som han svänger in framför mig så reagerar jag med att stampa allt jag kan på bormsen och låser alla 4 hjulen. Jag bromsar och han gasar och jag överdriver inte när jag säger att det var mindre än 1dm mellan bilarna.. det uppkäftiga är att när han märker att jag bromsar så fortsätter han att byta fil och sväger vänster (detta hände i en korsning) från höger filen... samtidigt som jag nästan slår tutan genom ratten... Hade jag inte kunnat stanna eller om han inte hade dratt på så hade vi garanterat krokoat och jag kom väl en 40 knyck snabbare än honom... jag hade lixom kört på han bakifrån... och då ser det genast ut som om jag inte hållt avståndet... och det hela skulle kunna bli mitt fel.. Frågan är, hur stora chanser har man att inte få skulden om vi nu hade smällt? 4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste! | |
|
beklagar felstavningarna.... 4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste! |
|
|
Taxin åker väl på kalsaet eftersom han gör en sidoförflyttelse och har då väjningsplikt mot trafik som kommer körande i den filen som han vill byta till...Detta är min åsikt,jag vet inte vad lagboken säger...mvh dutta |
|
| Taxi är yrkeschaufför och du bombar på bakifrån,du blir nog ansvarig. | |
|
Den som gör sidoförflyttningen är vållande. Been there, done that. Plockade en folkapickis, sidan på min framskärm mot sidan på hans bakstötfångare när han bytte fil, in i min fil. Jag bromsade, men hann inte undan helt. Han hävdade att jag hade kör på honom bakifrån, jag att jag hade blivit prejad. Den 52-åriga gubben åkte på't, ensamt vållande. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Hade allting framkommit som det verkligen gått till hade taxisnubben utan tvekan räknats som vållande. Står däremot ord mot ord skulle du nog inte ligga fullt så bra till... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Har råkat ut för motsvarande sak och fick rätt. Om man byter fil ska man på ett tidigt stadie visa sin avsikt. Därför tror jag taxin åkt på det, även om du tagit honom i aktern. Spärrlinjen underlättar dessutom. MVH Robert |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.