|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Konstig fråga kanske men tror ni att jag, 20 år gammal med tillfälliga jobb och ej någon djup kunskap om motorer, har råd att köpa (eller snarare underhålla/driva) en E32:a typ 730 eller 735:a eller är det ingen ide? Läste nånstans på forumet att en 730 drog mindre soppa än en Volvo 850 men det kan väl ändå inte stämma? Har själv aldrig kört en e32:a men har för tillfället en Audi 100C4 och frågan är väl om man byter upp sig eller ner sig? Vad tror ni? MVH/Jens | |
|
Den M30 motor som sitter i äldre 730 och 735 är inte särskilt snål, så att den skulle dra mindre än en Volvo 850 har jag svårt att tro på. Det dyra med BMW är försäkringen, prisbilden på slit- och reservdelar tycker jag är riktigt vettig. Det är mer än en gång jag blivit positivt överraskad över billiga originaldelar. Köper du en fräsch och krångelfri E32:a så behöver det säkert inte bli särskilt dyrt att underhålla den. Men ha i åtanke att det kostar att försäkra och att den vill ha mycket soppa. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
Håller med om försäkringen, kan nog ta död på roligheten. Och att underhålla en E32, knepigt, men det är på något sätt rätt kul. Man vet att en dag så blir det J***gt kul. Min bil har nu ståt i sex månader, o delarna i en hög inne. Men nu snart ska allt kul på o sen blir det åka av. Träffade på en kille i Gävle, som inte var mycke över 20. Han hade köpt en 750, den jag kollade. Tyvärr så hade han inte kollat upp försäkringen, o kort o gott, han hade inte en chans, efter att oxå fått veta att han skulle bli far. Kaka på kaka. Men E32, gud så härliga. Kostar det, så smakare det förhoppningsvis oxå. |
|
V12 LeMans |
730 V8 218hk , är väl den bränslesnålaste e32, och kanske den mest driftssnålaste totalt sett Men de är sällsynt i Sverige ? |
|
Försäkringsbiten löses enklast om man litar på sig själv och inte har några problem i sitt bostadsområde genom att endast ha trafikförsäkring det gjorde jag på min 735i-87 som var värd mindre än 20000kr halvförsäkring skulle kosta 8-10tkr investerade i en godkänd rattkrycka och märkta rutor i stället plus tänkte mig för var jag parkerade= inga skador som jag behövde stå för under 2års ägande. Bensinförbrukningen under dom två åren med 735:an och 3000mil var ca 1,2l milen helt okej för det man får tillbaka mycket mycket roligare bil en Audi 100 2,6 E C4 som min far hade den var inte dålig men mer en bil att färdas i en att köra vilket BMW har lyckats med i E32:an som en stor gti bil med komfort i motsats till gti:erna rekommenderas varmt! Mvh Stephan |
|
|
Hej. Jag kan ju bara utgå från migsjälv när jag säger att E32an är den roligaste bilen jag har haft. Den är rolig att köra, den är lättmekad och den drar acceptabelt mycket (1liter/milen) men så är det också 6an som jag har i. Som pricken över i:et så tycker jag dessutom att E32an är den snyggaste BMW hittils. Min lilla E32a har rullat strax över 28000mil och utav det jag har kunnat forska fram så har det inte gjorts speciellt mycket med den merän standard servicear. Försäkringen är ett annat kapitel. Jag betalat 174kr/månaden i försäkring. Detta därför att jag bor på landet, har tillgång till eget garage, kör 1500 mil/år. Bilen är bara trafikförsäkrad. Tanken är att så snart jag har raggat upp en annan gammal bil så ska jag börja renovera min E32a. Jens_83: Jag tycker du gör helt rätt i att köpa en E32a. Du får väldigt mycket bil för pengarna menha koll på: 1.serviceboken 2.vilken typ av ägare den haft innan 3.(den viktigaste) om bilen gått mellan 17-20000mil; kolla speciellt så framvagnen är ok så det inte skakar i hastigheter mellan 80-120km/h. Felet kan då vara utslitna stag i framvagnen och om BMW ska reparera detta så vill dom har ca7000:- jens_83 har du några funderingar så är det bara att skicka ett mail. Lycka till med köpet. www.730project.com Med vänliga hälsningar Patrik A |
|
wiseguy |
jens_83 ifall du har en farfar/morfar sätt bilen i hans namn så slipper du dyra försäkringsavgifter.. bilen bör inte vara så dyr att underhålla sålänge den är välskött! lycka till! |
|
Jag tycker man skall prova att ha en e32:a , det värsta som kan hända är att man får sälja den. En gammal bil är inte värt att ha mer än trafikförsäkring på tycker jag , stjäls den lär den snabbt återfinnas med uppbrutet lås - en dörr på skroten och ett nytt lås så är det löst. Soppa drar dom som fan , men beror nog på vem som kör. jag ligger på 1.55 liter milen med min 730 , låg på ca 1.8 liter milen med en 540 touring jag hade innan , och när v12:an kommer fram i vår tror jag ärligt det kommer ligga kring 3 liter milen , dock har jag lyckats snika ordentligt under en hel vecka med 730 men det var deprimerande och mot slutet av veckan började jag läsa begagnatannonser om volvo740 "eftersom jag endå kör så lugnt" .... Det sämsta med e32 är att om man inte har råd att fylla tanken blir det inget kul , och det finns knappt några bilar som ser skabbigare ut om de är skabbiga , en volvo740 kan va rätt rostig men endå fungera för det den är till för , en e32 KAN inte vara rostig och fungera som det den är till för. |
|
|
Tack för alla bra svar! Ska börja titta mig omkring efter nåt vettigt köp. MVH/Jens |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.