AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.785

Aktiva nacksstöd E60

ci
119
cidair
M5 E60 -05
330xdT -07
Läste i manualen att man inte fick montera något på komfortstolarnas nackstöd. Det skulle kunna påverka funktionen.
Man får inte ens sätta på ett tygskydd på nackstöden enligt BMW.

Någon som vet om detta bara är en friskrivning av ansvar från BMW eller om det faktiskt skulle kunna påverka whiplash skyddet i nackstöden?
Är det själva nackstödet som vippar framåt och fångar upp huvudet, när man blir påkörd bakifrån? Eller är det hela ryggstödet som åker fram?

Jag undrar därför att jag precis monterat en DVD skärm ( NextBase ) på nackstödet för ett få lugn på sonen under långa resor. Funkar alldeles utmärk! Måste väl flytta den till mellan säten nu då? Sämre ur betraktar synpunkt men man vill ju inte riskera att sätta whiplashskyddet ur funktion. Det skyddet var ju en stor anledning till varför jag köpte till komfortstolarna.

Någon som vet hur whiplashskyddet är konstruerat?

Hörde med BRL och de hade monterat en hel del DVD skärmar i ett antal Volvo XC90 med whiplashskydd utan att reflektera över detta!

Se
59
Seppo Honkanen
530DA E61 7/04
Peugeot 205GR -89
Det aktiva i nackskydden är en krutladdning som detonerar och trycker fram kudden något mot nacken. Ska det vara så ska det vara rejält för mekanik a´la Saab, Volvo, Toyota m.fl duger ju inte till en präktig tysk...
ci
119
cidair
M5 E60 -05
330xdT -07
Ok, krutladdning i nacken va de´! Låter ju spännande.

Någon som sett en sprängskiss eller liknande på systemet?

Se
59
Seppo Honkanen
530DA E61 7/04
Peugeot 205GR -89
De aktiva nackskydden finns även beskrivna på www.bmw.se under tekniklexikon t.ex. tekniska data 520i
ci
119
cidair
M5 E60 -05
330xdT -07
Tackar!

Hade inte sett den beskrivningen. Ser ju ut som om nackstödet åker horisontellt framåt. Trodde att det vippade framåt.

Frågan är om någon utrustning ( ökad vikt ) som monteras på nackstödet skulle påverka accelerationen ( tid från bakre till främre läget ) av detsamma så att det inte fångar upp huvudet i rätt ögonblick?

Se
59
Seppo Honkanen
530DA E61 7/04
Peugeot 205GR -89
Vad jag är rädd för vid belastning av nackstödet är att "krutladdningen" kanske får mothåll från, så att säga, fel håll och därför kanske effekten inte blir det förväntade
Jag skulle inte hänga något på dessa nackstöd. Bättre att ordna en lösning mellan sätena.
Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Jag skulle nog ha tillverkat nån sorts fäste/stativ som fäster längre ner på stolen och håller skärmen i höjd med nackskyddet, men med lite spel imellan.
Kan ju inte påverka nackskyddet om de inte ligger an.

Diesel innehåller mer energi än bensin!
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
cidair: Lite off Topic men jag är nyfiken på hur du trivs med din 545:a.
Samt lite synpunkter på aktiv styrning och dynamic drive om du har det på din vagn.
Är i bestämmartagen för nästa bil och är grymt sugen på en 545:a Touring eller eventuellt en sedan.

ci
119
cidair
M5 E60 -05
330xdT -07
Är extremt nöjd med min 545:a. Enda smolket i bägaren är de eländiga mugghållarna i fram. De verkar medskickade i all hast.
Inte så kul på en premiumbil.

De båda tillbehören du pratar om AS och DD är två av de tillval jag kryssade för först. Dessa tillsammans med sportpaketet.
Kanske beror på att jag körde M5 E39 innan!

AS fungerar alldeles utmärkt efter några dagars tillvänjning. Bilen känns som en gokart när man styr in i kurvorna. Sen är den ju extremt lättmanövrerad vid parkering och backmanövrar.
DD har jag inte kunnat testa fullt ut ännu pga av vägförhållandena och vinterdäck. Men de gånger jag pressat den i snäva kurvor så känner man att den ligger mycket bättre på vägen än M5:an. Nästan ingen krängning alls. DD ihop med AS gör ju att man har en suverän kontroll av bilen vid inspirerad körning. Vet för lite om E60 utan dessa tillbehör. Har bara kört 2-3 mil med en bil utan DD och AS.

Bilens viktfördelning gör ju också att den känns väldigt responsiv och kvick i styrning/väghållning. Man känner inte av de knappa 1800 kilona på samma sätt som i andra bilar i samma viktklass.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.