|
|
|
|---|---|
|
(525 iA -95) Hej. Fick väldigt höga miljövärden när jag var hos besiktningen (var tidigare i höstas vid koll helt perfekta) och när jag började kolla upptäckte jag att oljan plötsligt luktade väldigt starkt av bensin. När jag igår bytte oljan kunde man se hur genomskinlig den var pga bensinen. Nu har jag bytt olja och del filter och har testat att värdena gått ner (på gränsen till vad besiktningen tål). MEN detta känns som en väldigt kortsiktig lösning, ifall bensinen fortsätter att "strömma" till oljan så kommer jag snart vara där igen. Jag har kört väldigt korta sträckor på sistone vilket säkert kan ha lett till att det "pumpat" på för mycket bensin när motorn varit kall, men kan det verkligen vara enda anledningen? Killen som jag kollade värdena hos påstår att det antingen är mina korta sträckor eller så att packningen till toppen är trasig. Har kollat runt en del på forumet men jag har inte hittat att någon har förklarat bensin i oljan pga att topplockspackningen är trasig. (Det verkar även komma in viss fukt i oljan vilket känns mer som fel pga trasig packning). Min fråga är alltså om det troligtvis att felet ligger i topplockspackningen som han förslår att jag skall byta? (avgaserna är vita när bilen är kall annars märks de inte av, dvs inte svarta) | |
Esa |
Testa med spridarrengöring, kanske är en spridare som inte stänger ordentligt. |
|
Hade samma problem,dock på en MB 280.Det visade sig att ett relä som sköter insprutningen hade hängt sig,så det läckte in bensin i cylindrarna när den stod still med batteriet tillkopplat.Om man lossade en pol så hände inget. Är den svår att starta när den stått ett tag,samt ryker onormalt mycket den första minuten så tror jag det är det felet.Din bil är ju 23 år nyare,min en 280se 3,5 V8-72,men det kan ju vara samma fel ändå.Lycka till. m30 i e30 |
|
|
Instämmer med båda föregående; kolla upp bränslerelät först, sen spridarna. Tror inte heller på topplockspackningen. Du skulle ju kunna lämna in den hos nån som har utrustning för att göra en diagnos via uttaget på bilen, då kan du iallafall utesluta vissa saker. Mvh |
|
|
Mäter man värdena så är de som sagt riktigt usla trots att jag bytt olja etc. CO2 1,6 (max 0,3) HC 178 (100) LAMBDA 0,95 (0,97 -1,03). CO är ok med 0,1 Luktar jag på oljan två dagar efter jag bytt så tycker jag att den redan luktar bensin... Om det kan vara till någon hjälp: Tar man av oljelocket och låter den lufta ett kort tag, får jag bättre värden, samtigt märker man att motorn ändrar tongång. Tänker ta en ordentlig tur med bilen i helgen och fylla på med akut spridarrengöring och se vad som händer. Stinker oljan åter bensin måste jag hitta på något. Finns det något jag själv kan göra för att kolla om just bränslereläet är "ur spel"? |
|
|
Prova att byta oljan,starta o.kör en sväng.När du ställer ner bilen så ta av en batteripol o.låt bilen stå över natten.Luktar oljan normalt dagen efter är det troligtvis något relä till insp.som har hängt sig. Det är nog inte oljans fel att värdena är felaktiga,något annat fel gör att motorn flödar över-----bensin rinner ner i tråget o.blandar sig med oljan. ---inget vetenskapligt bakom dessa rader,men logiskt sett skulle det kunna vara det felet-- m30 i e30 |
|
| Skall försöka kolla det du säger. | |
|
Tänkte bara meddela hur det gått: Har kört bytt olja och kört ca 80 mil sedan dess och inga indikationer på att någon ny bensin finns i oljan. Att jag från början fått bensinen i oljan kan jag tänka mig ha att göra med de korta sträckorna som jag åkt tidigare i samband med att årstiden gör att motorn alltid går i "kallstart". Miljövärdena blev dock inte speciellt mycket bättre efter de 80 milen utan låg en bit över de tillåtna värdena. Löste det på följande sätt: körde tanken tom, fyllde på med 4 liter bensin och 12 liter (24 halvliters flaskor) k-sprit och åkte och besiktigade bilen. SAMTLIGA värden blev plötsligt perfekta och jag fick ett blankt papper. Jag har tidigare sett att man på forumet har påpekat att k-sprit höjer vissa värden, eller att LAMBDA värdet inte påverkas, MEN det jag har lärt mig av mina problem är att detta inte stämmer. |
|
|
Om man ändå skall fuska med etanol (K-sprit) kan man tanka E85 på vissa mackar. (85% etanol och 15% 95-oktanig blyfri bensin) Mycket billigare än att köpa mängder av halvlitersflaskor! Dessutom slipper man arbetet med att slabba med småflaskor och ta hand om allt plastembalage... ;o) Dock är det inte att rekommendera att man kör för länge på en sådan blandning, då motorn kan ta skada om man inte har anpassat den för etanoldrift! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tankade på närmare 60 liter bensin efter det lilla besöket hos farbror bilprovning. | |
|
så bilen gick altså på blandningen 4 liter soppa och 12 (!) liter k-sprit ? jag trodde man bara skulle ha en 20% k-sprit vid besiktningsfusk :-) hur gick motorn under tiden ? typ vart den slö eller missljud ? luktar det inte sprit om avgaserna lite ? |
|
|
Blev också RIKTIGT orolig idag när jag luktade på oljan. luktar bensin och verkade lite sträv... Kan det ha med korta kallkörningar att göra? Har kört så lite väl mycket de sista dagarna... Har precis bytt oljan för några veckor sedan så den ska nog vara ok. Vad tror ni? - H U M A N R A G E - |
|
|
Sug på denna då! Jag lämnade in bilen för kontroll av framvagnen idag, då verkstaden bara skulle fastställa att det verkligen är tryckstagen som är kass i framvagnen så att delar kan beställas. 1timme efter att jag lämnat in bilen ringer verkstaden och säger: Du det formligen rinner olja från oljefiltret, ska vi göra den oljeservice vi pratade om? Självklart tyckte jag det var lämpligt och väldigt schysst av verkstaden att ta det när det egentligen bara var en inspektion som skulle göras. Innan dom tappar ur oljan kollar mekanikern stickan, det var TVÅ centimeter mer olja än MAX på stickan! Då kollade jag oljan för två veckor sedan med normal nivå. Nu har jag kört nästan alla mina körningar under två veckors tid ca 3km för att sedan ställa bilen och få en ny kallstart innan nästa 3km färd. Mekanikern kunde inte komma på ngn annan anledning än kombon: Igensatt luftfilter, dåliga stift och mkt kortkörning. Eftersom verkstaden ville ha 1000 spänn för att byta stiften gjorde jag det själv nu idag efter att jag kom hem från verkstaden. Mkt riktigt så satt det riktigt slitna Berustift i motorn, jag ersatte dom med fräscha NGK. Nu är ju inte detta ngn garanti för att saken är löst då det ju var en väldigt stor mängd bensin i oljan, så jag får väl med kolla igenom reläer och spridare. Ngn som kan tala om vart reläerna till sprutet sitter på en 525 -93? //Tobbe |
|
|
Ganska enkelt att göra ett kompprov. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.