|
|
|
|---|---|
|
Tjenare! Jag har en 100hästars slö E36:a, som jag skulle vilja ha mer mos i. Har någon nån bra ide? Det lättaste är ju att byta motor, men till vilken? Är verkligen ute på hal is när det gäller sånahär grejer... Tackar! | |
|
Sno en motor från en M3? =) --- Kör också båge! www.sporthoj.com |
|
|
Hej, Har redan en båge, suzukin lämnar allt bakom! :) Hade tänkt mej bättre tips än "skaffa m3 motor" men... Alla fattar ju att M3 e värst, om jag hade råd skulle jag ju redan ha e sån!!!!! Allvarligt, några ideer? Kanske 318IS? |
|
| 323 är nog ett bra alternativ faktiskt.. | |
|
Ett motorbyte är inte lagligt. Om det upptäcks blir det en "tvåa" på besiktningen. Att byta till en sextonventilsmotor eller en sexa kommer nästan garanterat leda till att motorbytet upptäcks eftersom de motorerna skiljer sig markant utseendemässigt från den motor som du har nu. Att byta från en 316i till en 318i m40-motor ger inte så många extra hästar men å andra sidan är risken för upptäckt liten, då de visuellt är i det närmaste identiska utvändigt. Men generellt är det inget kostnadseffektivt utgångsläge att köpa sig en bil med minsta motorn och sedan trimma den. Brukar nästan alltid bli både billigare och bättre att sälja den och köpa en bil med större motor i samma karossfamilj... Trimchip och sportluftfilter samt sportavgassystem ger mest placeboeffekt, knappast värt pengarna! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Recept: Tag en st 318-motor tillsammans med lättat svänghjul, släng i ett stycke extractorrör tillsammans med en st racekat t.ex. från ferrita. blanda ner en stycke schrick trimkam och ett öppet filter, tillred hela härligheten med en stycke mappning på rullande landsväg ;) (liten nypa ironi i det hela) "Även en 316 kan man ha skoj med vintertid" |
|
| BeemerFinne: Du bor ju i finland så du får ju byta motor om du uppgraderar bromsar och axlar till till motsvarande som motorn! sk "teknikbyte" | |
|
Tjena, Har kollat upp det här med Finska bilprovningen, det är rätt mycke jobb om jag skulle byta till en sexa, det är vissa procent man måste följa osv... En 1,8 vore lättare då tex bromsarna kan lämnas orörda. (?) Det är ingen risk att besiktningen upptäcker motorbytet, iaf inte om jag byter till en 4:a, de kollar inte motornummret, bara karossnummret. Kan ju verka dumt att köpa 316 och sen trimma, men då jag köpte bilen för ett år sen va den körd 30.000, en tidigare ägare, i absolut toppskick. En bra bruksbil i många år framåt alltså. Sen gjorde jag misstaget att byta till en Seidl-front, sen rullade det bara på! Som ni säkert vet går det inte att sluta då man börjat! Nu har utseendet blivit så bra att effekten MÅSTE upp! En 1,8 på orginal 140hk borde väl gå att få upp mot 160hk rätt lätt? Det skulle räcka för mig. Nån som vet en lite körd 1,8??? Till E36 alltså. Tackar! |
|
|
...och så måste du efter teknikbytet ha ett intyg från BMW på att bromsar etc motsvarar vad som krävs för den större motorn...och åtminstone tidigare så skrev dom inte ut såna intyg. Tänk även på att det finns två olika 1,8 motorer, M40 som är i stort likadan som den som sitter i din bil nu, bara lite mer hästar (115?) och så finns det 16-ventilaren från iS, den har då 140 hkr...och lägger du i en sån finns det risk att en vaken besiktningsman märker något. Den ser nämligen rätt så annorlunda ut. Men nöjer du dej med M40-motorn är bytet inget problem, bytte i min fd E36 för några år sen och varken jag eller den nuvarande ägeren har haft svårigheter vid besiktning (i Vasa...) |
|
| är väl 318iS som gäller... om man bara lyckas hitta nån någonstans. | |
|
Sälj bilen du har och köp en starkare modell för motsvarande pengar du tänkt att kosta på den nuvarande bilen. Tänk på den dag du ska sälja bilen du har: "316 med 318 motor, trimmad etc etc" Den bilen blir kall och du får dåligt betalt för den. Tror jag... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.