AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.503

Aluminiumreparation utan svetsning?

Visa användare
22
pål
M535i -87 518is-88
Har bekymmer med en ca 0.5x4mm stor spricka i toppen efter planslipning och montering. Sprickan påverkar inte motorfunktionen på något sätt, men det droppar irriterande ned lite olja på grenröret och ryyyker. Har sett på någon bilmässa eller -marknad någon som demonstrerar och säljer en produkt som heter Alutite. Det är ett aluminiummaterial avsett för lödning. Är det någon som har provat Alutite och vet om detta fungerar? Hållfastheten skall tydligen vara i klass med svetsning! Eftersom jag relativt lätt kommer åt sprickan och inte har lust att riva toppen igen är jag väldigt intresserad av tips!

Visa användare
641
Håkan02
BMW 523i Touring 1999
BMW 320i Touring M 2005
BMW 2002 1975
BMW 2002 tii 1973
BMW 2002 1973
BMWCS #652
Efter som det är en liten spricka så finns det nått på som Biltema som heter Stål-Epoxy för 20 spänn. Påstås fästa på 5 min och sen kan fogen slipas till efter 2 timmar. Men jag är skeptisk...

Håkan
Kemisk metall kan funka, men gå gärna på proffsprodukter hos nån som säljer dessa. Vet att det kan funka i vissa indutriella sammanhang där det inte på ett enkelt sätt går att svetsa osv.
Huruvida det håller osv beror på var det sitter mm. Lödning kan du nog glömma, kräver kraftig uppvärmning om inte lödmetallen skall ligga som en loppa ovanpå bara, topplocket har ju en rejäl massa. Då är en snabb insats av TIG-brännaren mera rimligt tror jag om det går att komma åt osv.

FP
TobbeBMW
Det finns ett "magiskt" ämne som man kan svetsa aluminium med, speciallt till MC motorer, ungefär som en trollstav, men vet inte vad det heter för tillfället. Svetsade min sylinder med det till MC:n höll MKT bra och ger ingen synlig skrav, fyller endast ut sprickan, enda kravet är att området är kliniskt rent, görs med svavelsyra.
TobbeBMW
Tack för ditt mail Pål, min egen funkar dåligt men det är Alutite jag menar, använde det på min hoj å det funkade fint, sålde den 1000 mil senare utan att jag märkt av felet.
Visa användare
22
pål
M535i -87 518is-88
Svavelsyra. Funkar batterisyra?

Knappast, är utspädd till runt 15-20% har jag för mig, tror det skall till högre koncentration för detta ändamålet.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.