AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.949

Handlare i norra Tyskland - VAR?!

TF
4
TFK
M5 2002
Som rub. lyder...vart hittar jag många "samlade" handlare i Kiel, hamburg med omnejd..?!
Det är en vän som söker en "2a" bruksbil...han vet dock ej märke, modell osv..utan vill titta runt och hitta ngt bland det so finns.
Vill dock ej åka långt ner utan gärna i norra tyskland.

Såå...finns det gatuadresser som är "kända" med många handlare på rad? Vet att man inte hittar de bästa bilarna där, men dock "prisvärda".
Bilen skall bara brukas ett kort tag

Tacksam för svar, har sett att många fått hjälp härifrån.
Kollat "import guiden" i menyn ?? om inte gör det!!

Saxat där ifrån:

"Hamburgområdet

Som tidigare antytt är Hamburg troligen det absolut sämsta stället att köpa bil på i hela Tyskland. Bilarna är dyra och dåliga, och handlarna är oseriösa och otrevliga. En av de välkända bilhandlarstråken är "Langenhorner Chausee", som ligger nära flygplatsen i Hamburg. Här ligger flera riktigt luriga handlare, exempelvis LISA Automobile och Autocenter AMIRI. Dessa ligger bredvid varandra och är båda två mycket billiga jämfört med andra handlare i Hamburg. Därför har också väldigt många svenskar handlat bilar här, eller mer bestämt handlat vrak. Jag kan garantera att inte en enda bil såld via dessa firmor är ärlig! Så om någon visar upp ett kvitto därifrån när du ska köpa en bil i Sverige, köp en annan!

Anledningen till att jag inte tycker om Hamburg, är baserat på egna erfarenheter. Jag tyckte det verkade enklast att handla så nära, man sparar en halv dag på hemresan bland annat. Jag har köpt tre bilar i Hamburg och varit med om att köpa flera till med vänner och bekanta. I efterhand kan jag tyvärr säga att de flesta affärerna kändes som att bli blåst, både beroende på dyra reparationer och att det var svårt att sälja bilarna.

En annan populär gata är "Bramfelder Chausee", där flera lite bättre firmor ligger. Här har jag köpt en bil hos SORAB Automobile, driven av H. Hoschang. Ägaren är faktiskt ovanligt trevlig, exempelvis så säger han att han aldrig skruvar mätarna innan någon köper bilen och vill ha den skruvad.....
Bilen jag köpte var faktiskt riktigt fin, den kostade några tusen att reparera, men sedan gick den väldigt bra i ett år för mig.

Fortfarande står det "Lt. Tacho" på de flesta bilarna, vilket innebär "enligt mätare" och därigenom innebär att säljaren inte garanterar mätarställningen. När säljaren inte garanterar mätarställningen betyder detta att mätarställningen är felaktig.

Kort sagt är Hamburg ett dåligt ställe att köpa bil. Norr om city ligger det bilfirmor ända upp till Kaltenkirchen, med Norderstedt som största ställe. Här finns märkeshandlare, som alltid är ett säkert kort. Men ändå, de bästa affärerna gör man söderut! Så lockas inte av hur nära det är till Hamburg, utan kör minst fyra timmar till rakt söderut. Där är både bilarna och priserna bättre! "

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.