|
|
|
|---|---|
|
Hej. På min 323i E30 har jag 15" fälgar med 60 profils(ballong)däck Eftersom detta ger större diameter än på originalfälgarna undrar jag om hastighetsmätaren kommer visa högre eller lägre hastighet än med orig. däckdimension? Jag tror att det ger lägre hastighet, men isf. hur mycket? Mvh Carl | |
|
Hastighetsmätaren kommer att visa precis lika mycket som vanligt eftersom den tar "hastigheten" från själva diffen så att säg om ja minns rätt...Däremot kommer din verkliga hastighet vara högre med de större däcken,dvs förmodligen i närheten av det hastighetsmätaren visar eller i vart fall närmare än med de tidigare däcken..Med andra ord:ALLA hastighetsmätare visar något för hög fart,med större däck hamnar man närmare hastigheten på hastighetsmätaren!:-), "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
På vissa bilar kan det vara så att hastigheten tas från växellådan oxå...Har inte ingående kunskap om var de olika modellerna har givaren men en sak vet jag säker att det inte finns nån BMW som har en sensor som mäter däckets "periferi-hastighet" o räknar sedan om denna till verkliga/exakta hastigheten...Däremot skulle det ju vara tekniskt möjligt att man knappar in däcksdimension man har i bilens "dator" o får på så vis exakt hastighet,mig veterligen finns ingen bil med sådana möjligheter utan man använder sig av värdena för original dim o dessa går ej att ändar.... "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
| Mätaren kommer att visa mindre vid en given verklig hastighet. | |
| Hur mycket beror på hur stor skillnad i rullomkrets det är. Omkretsen är lika med 3.14*däckdiametern och du tar den nya omkretsen delat med den gamla mulitiplicerat med den gamla hastigheten. Då får du farten med nya hjulen. | |
| Annars är det som Dawwe säger. Mätaren kommer att stå på precis samma hastighet vid samma givna varvtal som den gör idag. Skillnaden är att det går fortare i verkligheten. | |
|
kom och tänka på en grej ang. hastighetsmätning. Om man har den stora datorn på E36 och "låser upp" den så kan man få hastigheten på färddatorns display. Den visar ca 6km/h mindre än den vanliga hastighetsmätaren. Var mäter färddatorn hastigheten och varför diffar det? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.