AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
495

hur många mil???

Gussen
tjena.
en fråga som någon kanske kan hjälpa mig att bena ut:
jag har tittat runt på lite annonser och på en del bilar har motorerna blivit utbytta, varpå ägaren skriver t.ex "kaross gått 19000 mil och motor 8000 mil"
hur ska man tolka detta? vad står det i registret? räknas karossens mil eller motorns?
och främst:
låter det inte lurigt att köpa en sådan bil?
Jag skulle inte vilja ha en sådan bil!
Allt kan gå sönder, även under garanti, och det är inte så farligt.
MEN....bilen kan vara så hårdkörd ( läs missköt ) att allt annat kan gå sönder också.
Sen har vi...du råkar ut för ett ras, vad gör du?
Jo, du köper en annan motor som säkert inte är ny, igentligen grisen i säcken, eller hur??

MVH Danijel
Ca
334
Carnal
325DAT -08
118D M -10
Jag håller med. Ett haveri måste nästan tyda på misskötsel eller oerhört hård körning. Alltså borde bilen vara misskött överlag.

Anser att det är samma sak med omlack. Man lackar inte (vanligtvis) om en bil för skoj skull, det är för dyrt. Såna bilar brukar vara smällda.

Jag hade helt klart letat en annan bil.
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Generellt sett är det inget lurigt alls med en bil som har motorn utbytt, bilen behöver inte vara misskött bara för det, det kan istället vara så att ägaren har lagt ned extra arbete och pengar på den.

Att byta motor är en relativt enkel operation, den kan vara bytt bara för att ägaren kom över en motor som gått mindre till bra pris. Det behöver inte inte innebära att den gamla motorn var slut eller sönderkörd.

Det som räknas är karossens miltal, eftersom chassi och allt annat har gått så långt, men med ett stort extra plus för att motorn bara gått knappt hälften.

Kolla upp bilen och försök få fram varför motorn är bytt. En bil av den här typen -kan- vara ett fynd eftersom man sällan får igen de pengar man lägger ned när man till exempel byter motor.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Om man bor på någon idyll på landet kanske man lackar om bilen efter man kört av vägen när halkan kommer på väg in till "stan" från den stora villan en bit utanför. Ni förstår vad jag menar kanske, men farsan har fått lacka om sin bil 3 gånger pga vandalisering och vet inte hur många polare som råkat ut för diverse symboler och annat pga vandalisering.

Om bilen är omlackad behöver det absolut inte betyda att ägaren misskött bilen. Man kan polara den varje dag men ändå finns det människor som hör hemma i bur som lever ute på gatorna.
Ko
663
Koffe
320iC -93
Min bil är omlackad p.g.a att motorhuven flög upp under körning... Då ändå huv + delar av taket (tror jag) skulle lackas och en nedlackering var på G så tog de hela bilen. Så precis som Acey säger, den behöver inte vara smälld... Sen gäller det ju bara att övertyga en eventuell köpare om att man talar sanning, vilket inte alltid är så lätt eftersom det allmänna intrycket är att en omlackad bil är skräp =/
Detta mycket på grund av folk som drar alla över samma kam, dvs "Bytt motor = haveri = misskött" eller "Omlackad = smälld = lika mkt värd som tuggummit jag hittade under skosulan"... Fast självklart måste man som Osprey ovan betona att såna bilar -kan- vara ett fynd, farhågorna kan ju trots allt vara befogade.

//Koffe
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Sjävklart, men oftast brukar det vara ganska enkelt att styrka. Det är ju oftast endel pappersarbete i samband med att man lackerar om bilen pga skadegörelse. I många fall (alla?) måste man ju göra en polisanmälan osv borde inte vara problem att visa papper på varför bilen har varit omlackad.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.