|
|
|
|---|---|
Rolv |
Hur tar man bort en ratt med air-bag utan att man behöver oroa sig om att den ska lösas ut? |
|
Det undrar jag också... Har en E36 320i-94. Ratten är pyttelite sned och jag vill att den ska vara rak när man kör raktfram. =O) Hoppas någon vet! Mvh Tobias |
|
| Tobias! Gör en hjulinställning så hamnar ratten i korrekt läge igen. | |
|
oki! Tack :-) ///Tobbe |
|
| Jag har för mig att det är bara att lyfta av batteri polerna. Det brukar brandkåren göra efter en trafik olycka för att kunna arbeta säkert. Men ring för säkerhetsskull till någon BMW handlare och fråga, dom brukar vara hjälpsamma... | |
|
Jag har hört att man efter att man har kopplat ur batteriet ska vänta minst 15min(innan man demonterar ratt/airbag) så att all spänning försvinner i systemet, det finns visst kondensatorer som måste hinnas laddas ur helt för att det ska vara säkert. Men som sagt, kolla med ngn verkstad först! det är alltför farliga grejer för att chansa med! |
|
| Japp, det finns kondensatorer som ska leverera ström till airbagen vid en krock om batterikabeln hinner slitas av före krockkuddens utlösning. Vet dock inte hur lång väntetid som krävs. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Urladdningstiden för beröring av anslutningar på våra kondensatorpaket på de vanliga RC.loken är 9 minuter då är det stora kondingar jag pratar om 18 st parallellt med 3300mf 350V så en kvart borde räcka bra.Väntar du längre så är du ännu mer på den säkra sidan. MVH Hasso |
| Glöm inte att ställa framhjulen rakt fram när du tar bort ratten. Detta för at släpringen ska hamna i rätt läge nästa gång du monterar ratten igen. Kolla även att släpringen låser sig och inte kan snurra när ratten är borta. På BMW ska detta sköta sig själv. Men på andra bilmärken ska man låsa fast släpringen innan man demonterar ratten. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Talade med min styvson som skruvat bmw i 20år. icke märkesverkstad, de skruvar bort ratten på en airbag bil utan att ta bort batterikabeln.Däremot ska man absolut inte slå till tändningen så man aktiverar systemet. får då får man en airbagindikering på datorn, som måste nollas och har man inte tillgång till dataprogram så år det verkstaden som gäller.Han hade aldrig hört talas om en airbag som löst ut bara för man tog bort ratten.förstör man kablaget så det kortsluter då är det en annan femma, det sitter någon typ av "snurra" som följer rattrörelsen som man ska vara försiktig med, samt se till att man inte rubbar inställningen när man ska sätta tillbaka ratten. MVH Hasso |
bmwnisse |
Koppla ifrån minus (-) från batteriet. Vänta i 15 min (håller med övriga). "Snurran" får du vara försiktig med. Så "kudden" inte tappar "koncepterna". "Luftkudden" är inte stötsäker, så tappa den inte. Om du ska långtidsförvara den, så ställ den i ungefär samma läge, som om den var monterad på ratten. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.