|
|
|
|---|---|
|
Hej, Börjar bli riktigt irriterad nu. Har bytt totalt 6 lambdasonder och 4 kattar de senaste 2 åren. Nu verkar det vara dags för nästa lambdasond igen. Vad fasen kan det vara för fel??? Lambdasonderna tror jag är av märket Bosch. Aros Auto i Västerås som utfört reparationerna hade en teori om att vatten kommit in vid tändhattarna (de fann rost där) via underspolning vid tvätt. Det skulle då kunnat bli kortis där som påverkat blandningsförhållandet. Är tveksam till detta nu då jag inte ens tvättat bilen (medvetet) sedan förra bytet av lambdasond för någon månad sedan. Då detta har kostat en smärre förmögenhet så skulle jag uppskatta om någon har en teori eller lösning på problemet. /JJ | |
PETER.O |
Det låter som om det kommer ut oförbränt bränsle i avgassystemet. Orsaken till det brukar vara misständningar men det kan även vara otäta avgasventiler tror dock inte att det är det med tanke på att bilen är ju inte så gammal, men man vet ju aldrig. Har det gjorts någon HC mätning innan kattarna? Peter |
|
Hej, Tack för svaret Peter. Att kattarna ger upp om det kommer oförbränt bränsle in i dem kan jag hänga med på. Vid felaktig reglering av lambdavärdet (t ex om lambdasonderna är ur funktion) kan motorn gå för fett och bensin då förbrännas i kattarna. Så fyra kathaverier är kanske inte så konstigt med tanke på att lambdasonderna går sönder på löpande band. Men varför ger själva lambdasonderna upp? Kan dessa skadas av oförbränt bränsle till följd av dåliga avgasventiler eller finns det någon möjlighet att det beror på felaktig matningsspänning/ström? Vid besiktningen hade jag fungerande kattar och lambdasonder och avgasvärdena var då perfekta, vilket borde betyda att regleringen fungerar bra så länge lambdasonderna fungerar. Fortfarande förstår jag (eller någon jag pratat med, inklusive verkstaden) inte problemet med lambdasondshaverierna. Någon? /JJ |
|
|
Hallå!? Någon som kan hjälpa? /JJ |
|
|
min fråga är har dom svetsat på bilen på verkstan så kan felet mycket väl vara där att något blivit bränt och jordar hela tiden antagligen då kontakten eller kabeln, men den felsökning du själv kan göra på en gör det själv plats med hiss är med följande tillbehör. Ficklampa ganska starkt och koncentrerat ljus en mejsel som är lite halvlång o pilla bort skiten med gärna en multimeter så du kan mäta spänningen på kablarna sen tar du dig en titt under kollar på lambdan så det inte ser ut som några konstigheter där, sen börjar du följa upp varje enstaka kabel från lambdan och så långt du kan, minsta lilla värmeskada kan skadat kabeln tillräckligt så att du fått bytt lambda i onödan. när du inte sett nåt fel där kolla igenom kablarna till motorn så inget är dåligt där ta även en titt på växellådans kablage så den inte heller är dålig. troligaste orsaken till felet är att dom svetsat lite vid byta av lambdan vid första tillfället, då har det antagligen kommit lite svetstänk och bränt på kablarna lite och eller helt enkelt bränt kablarna eftersom man måste jorda svetsen någonstans. att det kommit in vatten ser jag som en konstig grej eftersom tändhattarna är ganska bra skyddade sen så är det väl ändå en tändspole till varje cylinder och det borde dom på aros kunna kolla upp i datorn. när lambdan är ur funktion så går motorprogramet in på ett annat läge fast värde för avgasreningen och då blir motorgången lite annorlunda den vill gärna gå lite fetare. |
|
Raven71 |
Tja Jag har samma problem på min 525 95 16000mil. Har fått byta 3 st lambda sonder på 4år. Har frågat verkstan varför och fått dessa svar: Dom har haft liknade problem på andra bilar men det har löst sig efter ett par byten av sonden. Annars är deras teorier dessa. 1. Kortkörningar när tempen inte hinner stiga. Nån typ av värme chock. 2. Kamen är slut. Var sitter lambdan på din bil? på min sitter den i kattalysatorn Har sett att på nyare bilar bla min brors 325 00a så sitter det 2st på grenröret. /Johan |
|
Har du kolalt så insugsmembranet som sitter på M60/62 inte har spruckit? då kan den ju dra tjuvluft och därför gå lite fett.. Puttar hellre min beemer än puttrar runt i annat.. |
|
| Är det avgasläckage nånstans innan lambdasonderna? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.