|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har nyligen köpt en Z3 Coupé -99 som har en originalmonterad BMW Business CD-stereo. Härom dagen skulle jag testa hur stereon funkar tänkte jag. När jag lyssnat färdigt på CD:n och skulle trycka ut skivan funkade inte det. Det knäpper och låter en del från utmatningsmekanismen och man hör hur den försöker mata ut skivan, men ger upp efter ett tiotal sekunder. Det var en bränd skiva, om det kan ha någon betydelse. Någon annan som stött på samma problem? Hur har ni i så fall löst det? Ny stereo rakt av? | |
| BMW Business CD = megakassa. Så är det tyvärr bara. Min i min förra M3:a var exakt likadan ibland och kompisens var identisk. Mitt något kalla men ärliga tips är: Byt den till en eftermarknadspelare. | |
|
Min erfarenhet är inte fullt så dålig. Är det nåt som säger att inte samma CD-verk som Philips, Becker eller Blaupunkt använder (de tillverkar åt BMW) i Businesstereon, även kan sitta i eftermarknadsspelare? Det är väl inte helt ovanligt med fastnad skiva i olika spelare. Kondens t.ex kan göra att gummirullarna som matar skivan in/ut kan slira mot skivan, knappast spelarens fel. FP |
|
|
Har faktiskt bilen hos BMW här i Karlstad under dagen idag för att kolla över spelaren. Bara för att kolla om de tror att den är "körd" eller om det är något tillfälligt som har inträffat. Vi får se vad "domen" blir... |
|
|
Joon; Jag har också samma problem ibland. Du får gärna återkomma med vad BMW sade. Vill ju helst behålla Business CD-spelaren, original-freak som jag är. Kan det hjälpa att köra en rengörings-CD? Jens |
|
|
Jag plockade sönder min i sådär 300 delar, fick ut skivan och rengjorde alla valsar och dylikt. 3 skivor senare satte sig en, åter igen plocka sär (bara för att få ut skivan) och sedan var det P3 som gällde. Jag rekommenderar faktiskt CD-växlare, om man vill köra med BMW org-stereo. Nyare modeller (dvs icke-DIN typ E46 osv) måste vara bättre, tycker men ju. men dom har jag ingen erfarenhet av. |
|
|
Rengörings-CD, i den mån den gör någon nytta, är till för linsen i laser pick-upen. Hur hänger den sig tro? Dvs lyfts skivan upp, men kommer sen inte ut eller? Man hör ofta hur den kör en stund men stannar sen, isf brukar det mestadels gå att ta tag försiktigt längst ut i kanten med t.ex en plocktång och dra ut skivan, krävs inte att man lossar en skruv. I ditt fall verkar det som nåt mera är kaputt kanske, men mekaniska fel bör gå att fixa om man inte böjt eller tryckt sönder nåt. FP |
|
|
folke; Jo, jag vet att rengörings-CD:n är för linsen. Ibland lyckas spelaren inte läsa skivan när jag stoppar in den. Den låter som att den försöker och försöker och till slut ger den upp och blir tyst. Det är då det brukar vara svårt att mata ut skivan. Det är precis som om spelaren inte förstår att det sitter en skiva i den. Jens |
|
|
Stämmer. Fel uppstår tyvärr i mekanik osv, logikkretsarna i spelaren brukar göra ett antal försök och stannar sedan för att inte förvärra skadan och t.ex bränna motorn. FP |
|
|
Hade som sagt bilen hos BMW igår. De tog ur skivan åt mig, men kunde (?) inte testa om stereon funkar som den ska med en "riktig" (originalskiva - inte bränd) eftersom de hade brutit strömmen till stereon och inte hade koden. Jag har koden här hemma, men jag vet inte hur man kodar upp stereon. Det är alltså en BMW Business CD. Någon annan som vet vilken knapp man ska trycka på när man väl har knappat in själva siffrorna? |
|
|
Ingen aning faktiskt, min business frågar inte efter kod. Brukar väl starta efter den sista rätt inslagna siffran tros jag. Mekaniska fel som detta har inget med att skivan är bränd att göra, men någon gång har jag varit ute för att skivor med blank yta på båda sidorna, dvs inget tryck osv kan vara svårare att greppa för valsarna osv inne i spelaren. Men fortfarande är grundfelet att gummit blivit hårt/blankt, fett eller olja har kommit in eller att något blivit böjt eller liknande. FP |
|
|
Hittade svaret på kodproblemet på annan plats här på forumet. Man slår in siffrorna, sen trycker man > så hoppar det igång. Dock verkar de ha mixtrat en del med stereon på BMW. Nu är det helt omöjligt att få in en skiva i facket! Någonting sitter i vägen på insidan...:-( Får nog försöka ta ur stereon och plocka isär själv vid tillfälle och kika närmare på bitarna. Eller om jag skulle åka tillbaka till BMW och reklamera deras arbete. |
|
|
Nu har BMW justerat så att det går att få in en skiva igen. Men den kommer aldrig tillbaka ut igen. Det är nog så att de där plast-/gummirullarna som matar ut skivan är för gamla eller utslitna. Får väl klara mig utan Foo Fighters och lyssna på radio så länge...lyssna på 6:an är kanske det bästa alternativet ;-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.