|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har en 528-00 som har gått 8000 mil som för ca. en vecka sedan har börjat lukta bränd olja när jag har kört lite hårdare än vanligt. Det hela började när jag startade bilen och den missade första försöket och antagligen fick en för "fet" blandning när jag sedan fick igång bilen, när jag sedan körde där ifrån rök bilen extremt mycket och bränsleförbrukningen gick nog upp till 3 lit/mil och efter detta så är min uppfattning att bränsleförbrikningen har ökat något men det är svårt att säga eftersom jag senaste tiden bara har kört korta sträckor. Är det någon som har nåra tips om vad det kan vara som gör att bilen har blivit så här. // Göran | |
|
Det är inte ovanligt att det luktar en del om bilen när man just har stannat nu i vintertid. Mycket asfalt och gummirester på vägbanan tillsammans med salt och slask som osar från alla varma delar under bilen och motorn. Kanske detta du märkt på senare tid? Menar du att ekonomimätaren stod längst till höger även när du inte gasade "mycket"? Var röken svart så kommer den från fet bränsleblandning, eller var den vit? Många bilar samlar några liter kondensvatten i ljuddämparna särskilt vintertid och vid korta körningar, detta kan ryka enormt med vitrök när man blåser på lite. Har hört nån gång om att stiften aldrig repar sig efter rejäl nersurning -sotning fast jag har lite svårt för den teorin. Småkörning är inte bra, kör en rejäl sträcka och "rensa" lite så kanske det blir bättre. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.