|
|
|
|---|---|
|
Skall montera på dem i helgen. Finns det något sätt så jag kan kolla att de lyser i rätt höjd. Tex stå X meter från en vägg. Överkant av ljusstrålen skall då vara X meter över marken. Har ingen aning om hur man kan göra så hjälp uppskattas. //Jocke | |
|
Grov justering mot garagevägg i samma höjd som heljuset, men knepigt då det ofta är ganska breda ljusbilder ( såvida man inte köpt Pencilbeamljus), fin trimmning på lämplig kolmörk vägsträcka ( ev. allé) Tänk också på när du skall använda ljusen, skall dom användas för den årliga fjällsemestern ställ dom något lågt då bilen vanligen är full med skidor,pjäxor, fruar,ungar,pulkor etc etc.... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Tjena, Måste bara få tipsa om slangklämmor här. "Vaddå slangklämmor"? tänker ni säkert nu... Men min polare som jag lär mig smarta saker av lite då och då hade monterat tre st feta hella-lysen i fronten på sin bil och för att staga upp dem lite extra upptill (det är lätt hänt att de fladdrar lite utan stag) använde han grova slangklämmor som han hade vikt ut så att de var platta. (Ni förstår säkert vad jag menar..) "Intressant" sade jag, "men varför slangklämmor?", varpå min polare svarade "om jag behöver justera dem i höjdled tar jag bara fram en skruvmejsel". Mycket smart som vanligt av min polare. |
|
|
annars finns det ju justerbara stag på tex Mekonomen för nån tia ;-) __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
sorry, kanske skulle gett ett tips på ursprungliga frågan, fast Super_dan redan gjort det. En vägg är bra och bättre blir det ju längre ifrån du står. För då ger en felaktig inställning större utslag. Och som sagt kolla mot hur helljusen lyser, förutsatt att de är rätt inställda då förstås. Sen är det bara att ge sig ut på vägen och kolla. Om har xljus med smal bild, skulle jag nog ställa dom något litet utåt, så dom lyser "runt hörnet" när vägen svänger. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Då vägen är snöbelagd/isig/reflekterande på annat vis kommer du bli bländad av X-ljusen om dom är lågt ställda! Speciellt om du har pencilbeamljus, eftersom dessa i det närmaste skapar en "spot", som kommer belysa marken mycket kraftigt, varpå det runtomkring blir betydligt mörkare.. Detta gör att ögat gärna dras till den punkten (ögat dras ju ofrivilligt till ljuspunkter), och du missar mycket viktigare information än antalet igelkottar på backen... Hur som helst, se även till att dom verkligen sitter stadigt, det är jävligt störigt när dom fladdrar, om det så bara är marginellt. Vidare ska du nog se till att du får dom att ta vid där helljuset slutar.. Det lyser ju relativt smalt, kort och dessutom svagt, men ändå tonar det över ganska bra där halvljuset slutar. För att inte få dom beryktade vita fläckarna på vägen där, försök istället få ljuset så pass långt upp att centret kommer i höjd med en vanlig människokropp, älg, ren eller annan normal höjd, även om det kan vara frestande att ställa ljusen så att dom belyser vägen långt... Jaja, lycka till iaf, du får nog till det bra, även om det inte blir ultimat på en gång! // Björn Eriksson |
|
|
Inställningen ger sig självt efter några veckors körning, då vet man exakt hur man vill ha extraljusen. Man kan grovställa mot garageväggen, sen är det bara att köra, ändra, köra, ändra och pilla tills man är helt nöjd. Då backar nån på'en eller nåt, så att ljusen rubbas.. :D Håller på att försöka hitta den optimala inställningen nu, bytte ett sprucket Hella 3000FF fjärr mot ett dito pencilbeam alldeles nyss, för att komplettera dom andra två 3000-fjärrarna. Var bara att börja om från början med justeringen. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Alien: tror du missade min poäng med att ställa dom lågt; om man,som dom flesta, saknar nivåreglering och knölar bilen full med all bråte står ju ljusen perfekt för fjällsemestern !! (sen beror det ju som alltid på hur just du använder din bil..) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Mja, jag hängde nog med rätt bra på det, och visst är det smart! Grejen är den att jag kör taxi, och av någon anledning pekar alltid det ena ljuset rätt ner i backen efter att någon annan kört samma bil, otroligt störande att ha ljuset så, anser jag.. Man ser ju kalasbra där, men man blir nästan bländad av den ljuspunkt som blir, och ser inte alls speciellt bra framför den... Personligen skulle jag hellre ställa om ljusen för det enstaka tillfälle jag drar till fjälls i så fall - vilket inte händer så ofta med min ekonomi :) Dock har jag inga egna ljus på BMW'n heller.... Tror nog man kan dela in resonnemanget i kategorier, beroende på hur ofta man kör med resp. utan last, och då man kör med, hur mycket bilen sänker sig i bakvagnen. // Björn Eriksson |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.