AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.124

Tomgång olika varvtal

Visa användare
289
BMW525i
535i -90
SAAB 9-5 Aero 2005, E85 tuning Nordic Uhr.
Hej !
Jag har en BMW 525i 89. När jag startar bilen går den OK på tomgång, men när jag kört bilen ett tag så den blivit varm och släpper gasen vid typ ett rödljus så är ibland tomgången normal på ca: 700-800, men när jag stannar vid nästa kan den ligga på ca 1100. Fattar inte vad som kan vara fel ? Verkar helmysko !!

Händer också då att när man gasar till bluddrar den till lite på låga varv men sen går den direkt bra igen ???

Har någon annan varit med om detta prob ?
Visa användare
289
BMW525i
535i -90
Är även så att ibland då jag släpper gasen så motorbromsar den, men ibland då ("" gasen ligger på "") så skjuter den på lite fastän gasen uppsläppt ?

Detta är ett SUVERÄNT forum. Tack för att ni alltid hjälper till !! Guld värt !!
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Jag har ett liknande problem på min 525i -90 (samma motor.) Men inte lika ofta. Tomgången ändrar sig ibland, dock så motorbromsar min bil precis som den ska. Jag tror felet ligger i givaren till gasspjället, jag ska mäta upp min vid tillfälle. Givaren sitter under spjället vid insugningsröret.
Har också "problem" med vandrande tomgång, ibland ligger den orubbligt på ~650 varv, ibland svajar den mellan 300-1000. Pratade med en BMW-mekaniker om vad man kunde göra åt det. Tydligen var detta mer eller mindre standard på gamla m20-motorer, och sålänge den fungerar som den ska i övrigt var det inget att bry sig om, då man skulle kunna plöja ner åtskilliga tusen utan att nånsin komma tillrätta med det.
Hur som helst är det irriterande, och säkert många som blir avskräckta av det när man ska sälja bilen vidare.
Hör gärna av dig Per om du stöter på nåt i dina efterforskningar!
Visa användare
289
BMW525i
535i -90
Till Per:

Joo. det verkar vara precis som att givaren inte funkar som ska. Verkar som att ibland när jag släpper upp gasen så slår den inte riktigt ifrån, typ som att gasen ändå ligger på.

Nåt som hakar upp sig på nåt sätt, för de ggr när den "slår ifrån" gasen så är det ju klockrent. Verkar uppkomma lite slumpvis..

Detta är ett SUVERÄNT forum. Tack för att ni alltid hjälper till !! Guld värt !!
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Givaren är högst troligt. Men, kolla även samtliga slangar till/från insuget. Det kan även vara någon insugspackning som läker. Spraya startgas runt insuget medans motorn går på tomgång. Hur är tomgången när varvtalet stabiliserat sig förresten?
Visa användare
289
BMW525i
535i -90
Till 99% är tomgången då på ca 800 o stabil. I övrigt är bilen kanon, förutom några slitagedelar som måste bytas, fläktrem osv. Bilen startar och går som en klocka, direkt man vrider på nyckeln är den igång.

Är det någon fara med att spruta startgas, tänkte bara så man inte tuttar eld på pärlan.. :o)

Detta är ett SUVERÄNT forum. Tack för all hjälp
Det är nog rätt lungt att spraya startgas..

Ta följande med en nypa salt, eftersom jag utgår från en annan motor....

Ang. givaren till tomgångsmotorn.. Om du petar till gasvajern (motorn avstängd) skall du höra ett litet klickljud. När du släpper den igen skall du återigen höra klickljudet. Det är detta som styr tomgångsmotorn..

Om du inte hör detta är det mycket troligt att du har hittat felet, eftersom det som styr tomgången då inte är tomgångsmotorn som håller ett jämt varvtal, utan helt enkelt gasvajerns gaspådrag, som kan ha hakat upp sig lite.. Hoppas du blev lite klokare iaf :)

// Björn Eriksson
Visa användare
289
BMW525i
535i -90
Hej Björn !

Menar du att jag ska peta på gasen innen i bilen då den är avstängd, lr ska jag peta på reglaget i motorrummet ?

/Håkan.
Visa användare
289
BMW525i
535i -90
Vad tror du om jag kanske skulle testa en universal lösning som ofta funkar.

Lite 5-56 på fjädern kanske ??

Lite 5-56 igår på de rörliga delarna vid fjäderbenet fick bort mitt enormt irriterande gnorkande ljud i fjädringen.. :o)

Kan det vara så enkelt att den inte bara "går tillbaka" som den ska då jag släpper gasen,,, ´vore underbart !! ska testa i morrn..
Visa användare
289
BMW525i
535i -90
Hej igen.

Klockan är nu halv 2, var tvungen att gå ut en sväng i garaget för att höra om det klickar. Svaret är Ja !! Det klickar, men verkar vara väldigt exakt när gasen går tillbaka helt som det klickar, hade kanske inte gjort nåt om man hade 2->4mm:s spelrum där.

Också sprayat lite med 5-56 på fjädrarna, dock ej mkt, man vill ju inte att det rinner överallt...

Tack för all hjälp.
//Håkan.
Visa användare
289
BMW525i
535i -90
Ser att min insugspackning läcker. Är denna krånglig att byta. Är nog därför tomgång hög pga tjuvluft??

Tror det kan blir rätt krångligt att byta för mkt trångt, men kan vara värt besväret när man sparar 1800:- som en aukt. verkstad här i Lule tar för jobbet. :o(

1. Någon som bytt denna/dessa packningar som vet om det är en hel packningssats jag ska köpa.

2. Hur går jag till väga. Alltså vad är extra viktigt att tänka på och vad kan underlätta för mig.

3. När jag skruvar tillbaka insuget ska jag kleta nåt medel på packning

4. Behövs specialverktyg. HAR NÅGON SETT NÅN GUIDE PÅ HUR MAN GÅR TILLVÄGA ??

//Håkan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.