AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.215

Motorvärmare!

bmwluver
OK, jag är nu blivande, lycklig ägare till en sprillans ny M3'a. När jag var på BMW i Solna igår sade jag att jag dessutom ville ha motorvärmare, vilket BMW bestämt sade, att nej, det går INTE! Säljaren hade inte den tekn. kompetens att förklara varför, ngt han 'hade hört'. Nån annan här som vet varför det inte skulle gå?? Aluminium-topp, eller vad är orsaken tror ni?
Hej,

Fick samma svar när jag frågade efter motorvärme till
min M3:a (producerad men inte levererad).

Min handlare hade redan vandrat denna sväng å en annan kunds vägnar. Vad jag förstår så finns det dels rent tekniska problem inga frostpluggar i blocket (normala monteringsättet för elektriska motorvärmare). Sen så är det tydligen så att om man monterar en värmare ändå (slangvärmare tex) så är motorgarantin körd :-(. BMW-tyskland hade dessutom tyckt att det bara var att kallstarta. (låter inte hälsosamt i längden att starta en M3-motor i ~ -20).

Hursom helst så funderade de på sätt att monterade en värmare ändå, men på ett sätt som inte lämnar några spår av varit där om ngt otrevligt inträffar.

Jag hoppas att de hittar en lösning inom en snar framtid eftersom jag hoppas på att få min bil på ca 3-4v.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Kan bara rekommendera en bränsledriven värmare. HAr stoppat in det i både bilarna. Utfört på samma ställe som gör Solnas monteringar. Går man gnm dom så blir det lite dyrare... Tidur, varm motor plus slippa skrapa, underbart. Samt att slippa sladdar o dyl. Som avancerad finess, minicallstyrning, man ringer upp en minicall som är monterad i bilen och värmaren går igång. Nackdel? Kostnad såklart. Men om man räknat att ha bilen ett tag så jämnar det ut sig, Dessutom kan man enkelt flytta med värmaren till nästa bil. Ni kan skicka en mail om Ni vill veta någe mer.

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Grattis till era trevliga bilar förresten!:)

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Garantierna gäller( både försbolag och BMW) jag har kollat.

Visa användare
605
göran
525ixt-94
Asken,

det gick kalaset på?
Var det både för motor och kupe?
Märke, Webasto lr Eber?

/göran,
vintermannen/
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Göran: 14k/ st. fick bra rabatt. Mer snö ger valuta för pengarna:)

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Både motor och kupe, webasto. Blev skitsnyggt monterat.

Asken: Tack för tipsen.

Kanske lite väl mycket pengar med tanke på mina körvanor. (Varmgarage och huvudsakligen Stadskörning).
Å andra sidan flera tusen billigare än vinterfälgarna och tillhörande däck :-/, bara konstatera att det är
lite ekonomiskt vansinne med denna typ av bilar.

Som ngn på BMW-Sverige sa när min handlare frågade om statusen på min bil "En M3 med snökjedjor, ja då skall vi se" :-)

Snöiga hälsningar från norr.
Tjena

Gratiis till bilarna!

En fråga bara, vad jobbar man med om man kan plocka ut en ny M3:a?? Jag tjänar bra men har ändå inte råd att drömma om den ny M3 :)

//John
Visa användare
605
göran
525ixt-94
Om du inte har försörjningsbörda
så kan du låna pengarna och sen
äta gröt och bo i en garderob
alternativ bo hos föräldrarna och
äta ur deras kylskåp.

Eller så kan man låta bli att göra
en kalkyl och hoppas att man klarar det

Ett tredje alt är att välja rätt föräldrar
lr råna banker lr skalbolagsaffärer lr ...

Vi andra får titta på begagnat.
:-)

/göran,
vintermannen/
Tjena Göran..

Jo det är nog så men jag har räknat och räknat och med den värdeminskningen som det är på en ny M3:a så hänger inte mina avbetalningar med hur mycket nudlar jag än äter :) Men viss man kan ju spara pengar...börjar jag nu så kan jag hämta ut en 2015:a när dom kommer :)

Nog skojat, kul att nån får uppleva en ny m3!
bmwluver
Klart det är vansinne att köpa såna här bilar, när man kan få ett HUS på mindre ort för samma peng... Fast lika roligt har man ju inte, med huset tycker iaf jag (det rör för lite på sig :) ) Värdeminskningen vill jag helst inte tänka på. Mitt motto är att man lever bara en gång, så det gäller att passa på! :-)
bmwluver
...som svar på johnjohns fråga: det gäller att PRIORITERA :)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Pojkar, om Ni inte köpt vinterdäck, kolla komplettpriser nere i Tyskland ca 20-30% billigare än i Sverige frakten inräknad... Det blir mkt pengar.
<-------- Köper aldrig mer en ny bil igen, definitivt inte i Sverige.

Asken,
Var hittar du priserna ? är det telefon/besök som gäller eller finns det några bra web-sajter ?

johnjohn: Som sagt var det gäller att prioritera, sen skadar det inte med en bra lön heller :-)

Snöiga hälsningar från norr.
Liten uppdatering angående motorvärmare till e46m3.

Enligt min handlare har det precis kommit en trågvärmare som är "godkänd" för M3:an, så nu behöver man inte kallstarta motorn längre :-).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.