|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Igår i Motorjournalen på Kanal 5 så fick BMW kritik för att ha kassa modellnamn. Särskilt 6-serien fick dålig kritik. Är det någon som håller med ? Själv tycker jag att modellnamnen är bra, kan tycka att det lätt blir löjligt om bilar får ett riktigt namn. Vad tycker ni andra ? | |
| Italienska bilar har de mest välklingande namnen. BMW:s, numera ofta missvisande, sifferkombinationer är inget mer än just sifferkombinationer. Undantaget M-modellerna som har ett mytomspunnet namn. | |
|
Ja det är synd att det heter 528 mfl när det egenligen är en 2,5 liters motor i.... |
|
|
X23 menar du väl med 2,5 liters motor i va? Jag tycker nog att sifferkombinationer kan klinga fint. M3, M5 klingar alldeles utmärkt iaf.... ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
Modellnamnen är ju utmärkta. MYCKET hellre siffer- och bokstavskombinationer än namn. Namn blir så lätt överdrivna och flöjtiga. Chrysler Crossfire :D ... "Koeniggggseggggg" osv ;) --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
| BMW´s siffer namn är logiska om man förstår dem. Tror att Motorjournalen inte fattar vad de betyder och därför dissar dem. Jag tycker det är härligt att tala i termer som E34 och M5 | |
D-diddy |
Dom pratade iofs om tråkiga namn. inte praktiska, och jag TROR dom har fattat logiken bakom bmws sifferkoder. att 6-serien dissades var nog mest för att det anspeglade på just sex. (porr/samlag/sexuellt tillfredsställande allstå) Jag är iofs av den sorten som gillar siffror baktill eftersom det är mer informativt för en bilnörd som mig. Men för dom som inte är intresserade av bilar (mer än färgval) så är Alhambra lättare att komma ihåg etc. David "The unattainable is invariably attractive" |
|
Stavros "Ja det är synd att det heter 528 mfl när det egenligen är en 2,5 liters motor i...." Nu är du ute och cyklar.. det sitter inte en 2,5L i en 528. Min 528i Touring Länk |
|
|
Tenk om min bil hadde het BMW Puma og din BMW Tigra f.eks.. Jeg holder en knapp på siffernamn! Men det irriterer meg at min bil heter 323 Ci og har en 2,5l motor. Et kjipt siffer som klinger dårlig lissom. |
|
| D-diddy: 6-serien er et porrnamn? Inte i Tyskland, inte i USA ... | |
|
Jag tycker det funkar alldeles utmärkt, på min Merca har jag 2,5l och coupé-kaross, och den heter 250C, det är inte bara BMW som har siffror i modellbetäckningen. BMW CS #5206 |
|
| Vad är det för fel på porr? | |
|
Christer: Skillnaden e att din 250:ia har just en 2,5 liter motor precis som min............ 323:a ? Hmmm Håller för övrigt med om att siffror (ibland i kombination med en bokstav eller så) funkar bättre än dom flesta namn. Svårslagna kombinationer e dock 550 Marnello, 360 Modena mm :-) // CB. Får man ta BMW:n med sig in i himlen ? Länk |
|
Paap Reeder |
Hej! Tror inte BMW har ambitionen att vända sig till folk som tänder på namn typ Nissan Previa, Oktavius mfl ..eller vad de nu heter. Ngn heter visst Superb?? Vem vill sitta i en sådan?? När exvis en E 34 / M 5 dyker upp i bakspegeln betyder det att kallt stål är på väg .... och att exvis en Toyota Civic snarast bör dra ner hatten över öronen och köra in på rastplats.....slå på RDS´en och lyssna på trafikradion så att det är helt säkert att inte en 750iL närmar sig innan han åter skall köra ut. MVH /// Paap R |
|
tsaros: Hmm, nej det har du rätt i. Men vad jag menar är att ibland är det 523 med 2,5 och 520 med 2,2. Man har liksom ingen koll... Det var synd att de började hatta. Men de hade kanske inget val. Klart bättre med siffror än fjantiga namn är det i alla fall! mvh |
|
|
Att man ibland nästan skäms när man säger att man har en 740 får man leva med.. Det gäller att i samma andetag förklara att det inte bara finns V***O 740... Hade varit bättre med en 750 :-) mvh Johan. Länk |
|
|
Det är synd att dom gått från praxis, dessutom har min 323 med 2,5l motor inte 170Hk som det står i papperet utan 190 har jag hört. BMW CS #5206 |
|
|
d-diddy: Om dom tycker att en bil inte får ha en modellbeteckning med 6or i så finns det väl värre än BMW 645.. Mazda 6 t.ex. Och för övrigt så uttalas ju inte 6 sex i alla världens språk(som Morten M redan påpekat), men det är ju klart att hela världen borde anpassa sig efter dess mittpunkt, Sverige. =) Om nu detta är deras anledning till att gnälla på 6-serien så verkar dom ju halt ha tappat stilen. (såg inte programmet för någon kabel hade pajjat för kabelvision igår =/ ) Tycker för övrigt att det är bra med siffer-namn på bilar. Annars blir det ju bara en massa fjantiga överdrivna namn, men det finns ju förstås undantag som har passande namn. |
|
|
740 är ett litet tråkigt bmw namn... såhär kan det också låta : -Jaha vad har du för bil då ? -en 540 -aha , jo dom är bra dom där fast de börjar bli lite rostiga -jahsså... ja min är faktiskt rostfri och har bara gått 8000 mil... -ojoj , ja vi hade en sådan och den hade gått över 20 000 när vi köpte den. -åfan , jo men dom är slitstarka de där v8:orna -v8:a ? , haha det vet du väll att det inte är v8:a i en volvo ! slutar det på 40 är det altså en volvo , och att det är skillnad på 540 och 740 spelar väll ingen roll ? volvo som volvo :-) eller när en arbetskamrat påpekar att det faktiskt heter 740 och inte 750 och att kombin heter 745... bah.... |
|
|
Bmws logik var skraltig redan på 70-talet, Jag har en BMW 1502 -75 med 1600 motor! Och varför ändrades inte 740 till 745 resp 540 till 545 redan när modellerna fick 4.4L V8? istället för 4.0 dito? Likaså 750 till 755 eller för all del 754! Sen har vi ju 745 E23, 3.5 L med turbo?! Lite synd är det allt, att dom inte följt sin egen logik! / john |
|
|
Namn går bort vem vill ha en Phaeton, Touareg, Felicia, Fabia mm. Låter bättre med våra nummer namn. Förstår dock inte varför dom byter motorstorlek men behåller numret. En 325 är ju inte lika rolig som 170 hk när den ska ha 192. Min 320 måste jag alltid säga 2.2 för att folk inte ska tro att det är en 150 hästare... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.