AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.307

Klonkande ljud lite glapp i ratt

Visa användare
289
BMW525i
535i -90
SAAB 9-5 Aero 2005, E85 tuning Nordic Uhr.
Hej !!

Jag har bytt dämpare fram i min 525i - 89 förra veckan. Vi fick inte lös bulten på dämparen så var tvugna att skruva ner hela fjäderbenet. Har nu upptäckt att när jag vid stillastående hastigt rör ratten till höger o vänster upprepade ggr så verkar det vara lite lite glappt. I vissa små gupp hörs det ibland också ett klonkade.

Ett tredje fel är att när jag trycker på vänster framskärm så dämparen + fjäder rör på sig lite så gnorkar det vilket är mkt irriterande, känns lite "billigt o rackligt". Detta fel är endast på vänster sida. Kanske man skulle kolla så att verkligen alla bultar sitter ordentligt :o) Var noggranna men 1a dämparen tog X antal timmar att plocka isär... och var trötta mot slutet.

Har ni några idéer vad som är felet.
Wilmas pappa
Tjena BMW 525!
Det klonkande kan vara krängningshämmarstagen, -klonkstag-, vanligt förekommande ganska billiga o enkla att byta. Dem sitter lodrätt i framvagnen ca 20-25 cm.

Glappet kan vara från styrsnäckan, den går visserligen att spänna, glappet minskar men styrning blir något stelare, hade så på min e-34. Vet dock inte hur eller var man spänner...min mek gjorde´t
Lycka till

Tack för engagemanget!
Visa användare
289
BMW525i
535i -90
SAAB 9-5 Aero 2005, E85 tuning Nordic Uhr.
Tackar så mkt... Alltså.. vi plockade lös 1stag på varje sida då vi plockade bort fjäderbenen. o då skruvade vi lös en smal stång på resp sida som satt fast i krängningshämmaren. är det dessa stag du menar ?? De är mkt smala o runda ??

Förresten.. jag har blivit av med oljudet, det enda som krävdes var en riklig dos 5-56 på de rörliga delarna.. :o)

YES...
Wilmas pappa
Tjena!
Ja jo dem heter ju krängningshämmarstag, smala... jorå de ser ut som vandrande pinnar som står still...Sitter lodrätt, tjocka som en blyertspenna cirka gurka

Juste att du fixade oljudet, halleluljah för 5-56!!

Tack för engagemanget!
to
5
tommya
525 Touring -93
Glappet i ratten kan kanske oxå åtg med att man drar åt muttern på rattstången, finns strax ovan pedalerna innan stången går ut igenom torpedväggen.
Drar man åt för hårt= ingen möjlighet att justera ratten!
/Tommy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.