|
|
|
|---|---|
|
Hej !! Jag har bytt dämpare fram i min 525i - 89 förra veckan. Vi fick inte lös bulten på dämparen så var tvugna att skruva ner hela fjäderbenet. Har nu upptäckt att när jag vid stillastående hastigt rör ratten till höger o vänster upprepade ggr så verkar det vara lite lite glappt. I vissa små gupp hörs det ibland också ett klonkade. Ett tredje fel är att när jag trycker på vänster framskärm så dämparen + fjäder rör på sig lite så gnorkar det vilket är mkt irriterande, känns lite "billigt o rackligt". Detta fel är endast på vänster sida. Kanske man skulle kolla så att verkligen alla bultar sitter ordentligt :o) Var noggranna men 1a dämparen tog X antal timmar att plocka isär... och var trötta mot slutet. Har ni några idéer vad som är felet. | |
Wilmas pappa |
Tjena BMW 525! Det klonkande kan vara krängningshämmarstagen, -klonkstag-, vanligt förekommande ganska billiga o enkla att byta. Dem sitter lodrätt i framvagnen ca 20-25 cm. Glappet kan vara från styrsnäckan, den går visserligen att spänna, glappet minskar men styrning blir något stelare, hade så på min e-34. Vet dock inte hur eller var man spänner...min mek gjorde´t Lycka till Tack för engagemanget! |
|
Tackar så mkt... Alltså.. vi plockade lös 1stag på varje sida då vi plockade bort fjäderbenen. o då skruvade vi lös en smal stång på resp sida som satt fast i krängningshämmaren. är det dessa stag du menar ?? De är mkt smala o runda ?? Förresten.. jag har blivit av med oljudet, det enda som krävdes var en riklig dos 5-56 på de rörliga delarna.. :o) YES... |
|
Wilmas pappa |
Tjena! Ja jo dem heter ju krängningshämmarstag, smala... jorå de ser ut som vandrande pinnar som står still...Sitter lodrätt, tjocka som en blyertspenna cirka gurka Juste att du fixade oljudet, halleluljah för 5-56!! Tack för engagemanget! |
|
Glappet i ratten kan kanske oxå åtg med att man drar åt muttern på rattstången, finns strax ovan pedalerna innan stången går ut igenom torpedväggen. Drar man åt för hårt= ingen möjlighet att justera ratten! /Tommy |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.