|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
När "Pappor" köper bilar är det sällan som handeln sker privat och har den gått hos handlare så var den säkert betydligt dyrare, lägg på 15-20 000kr. /Christofer |
|
| Ok! kan vara så att den gick långt över alla de pris vi angett. Jag höjer til 189.001:- riksdaler. | |
|
Hej på er. Det var värst vilken diskussion det blev här, mycket trevligt =). Blev väldigt förvånad över de låga prissättningarna. Om man beaktar skicket så förstår man direkt att bilen kostar mer än 80 lakan =D. Jag hade med mig en lupp (ni vet en sådan där "titta på småkryp lupp") för att inspektera lackens skick. Avancerad kamera för att fota skinninredningen och sedan kolla efter färgskiftningar och förslitningar. Inga fel hittades trotts denna grundliga undersökning. I övrigigt så var det tänkt att bilen skulle bytas in vid köp av ny bil och ägaren skulle få c:a 210 000. Och sedan lägger ju affären på säkert 20 000 i försäljningspris. Förre ägaren (som vi förövrigt är bekant med) tyckte dock att vetskapen om att bilen blir ömt vårdad var viktigare än några tusenlappar. Och så ett Grattis till "WALLACE" som gissade 189 001:- Bilen köptes för 190 000:- Mvh Har du råd att INTE köra Tyskt? |
|
|
Yes! Jag visste att jag skulle gissa ganska rätt i slutändan. ähum...min första gissning på 80 var ju inte riktigt seriös så den räknas inte. |
|
| Är ni fortfarande bekanta? ;-) | |
|
Flyklåpa. Hehe, jo vi är fortfarande bekanta =D. Har du råd att INTE köra Tyskt? |
|
| 190.000? Isåfall tycker jag INTE att priset var rätt. Men det viktiga är ju vad din far tycker. :) | |
|
Är nog rätt benägen att hålla med om att 190 inte var ngt direkt marknadsanpassat pris, men som sagt det kanske inte finns ngn liknande i samma skick och då kanske den var värd de pengarna. (om man är villig att betala mycket för skicket.) Men du kan inte inbilla mig att en affär erbjöd honom 210 vid inbyte till en ny bil, det finns inte på kartan. /Christofer |
|
| Nej, det var ju rätt...nästan rätt. | |
|
Nog var priset lite högt även om bilen är superfin. En Bmw-handlare med ekonomiskt sinne bjuder inte mer än 150-160 för en 728 av den årsmodellen. Men det finns ju ett visst värde i att veta som ägare att bilen är välskött och ska den ägas i många år så finns däri en viss trygghet. Lycka till med åket! |
|
|
Håller med, har väldigt svårt att tro att en handlare skulle bjuda 210.000(!!) för en 728 -98. Men konstigare saker har ju hänt... Nu vill vi se bilder på den!! Aldrig körd i regn/vinter borgar ju för ett superskick! För övrigt tycker jag att om man letar efter en kanonfin 728 som man tänkt behålla länge och med 1 känd ägare så kan 190.000 vara ett bra pris! Lycka till med bilen. /Andreas |
|
|
BMW i Jönköping hade en SV såld 728ia-96 tillsalu för 218' i höstas, bilen hade då stått där i X antal månader, inte konstigt med det priset. Bilen var nästan helt naken, det fanns met och skinn, annars tom. Bilen är nu såld, säkert inte för 218' men nog inte prissänkt 100' heller. Svensksålda E38:or på auktoriserad firma står högt, och bilarna blir sålda. Sen personligen ratar jag SV sålda bilar pga den oftast snåla utrustningen, som man får på köpet vid import från D |
|
|
210 000:- i inbyte på en Fullmatad 760Li eller individual 745Li kan man tänka sig.... Annars var det väl tilltaget, kring 150 hade nog vart mera rimligt ( men var och en köper bil efter sina egna referensramar... huvudsaken är att far din är nöjd) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Både intressant och roande tråd, när svaret finns, så att säga. Tycker gissningarna och antydningarna i denna tråd som sagt är tämligen symtomatiska för detta forum, även om några av de verkliga nedvärderar-essen här tydligen inte vågade att ”gissa”. Några allmänna reflexioner, 1; 7000 mil, ja det MÅSTE ju bara vara fusk. Alla som köper en så dyr bil kör minst 4000 mil/år. 2; Vettigt pris, ja jag har ju sett en likadan bil till salu på mobile.de hos exportfirman YusefMotor Gmbh (då självklart något ex. bland de 5 billigaste i norra Europa) för bara 7900 Euro och då ingick ju dessutom ägarens tolvåriga dotter. Med denna hänvisning uttrycks sedan bestämt att man i Sverige knappast kan få mer än säg max 8950 Euro (iof hänvisades nu emellertid endast till kvalitetssidan nummer ett i Sverige, blocket.se, men men). Jag hjälpte själv till med att försöka sälja min fars bil 2003. Bilen var en 98 (av ökänt märke:)), hade gått runt 7600 mil och var köpt ny. Är inte kring 5 år eller runt 7000-8000 mil ganska vanligt, när privatpersoner byter bil ? Far fick ett inbytespris på BMW, men vi (jag och min bror) övertalade honom att sälja privat p.g.a. det som vi tyckte låga inbytespriset i relation till bilen utmärkta skick (läs det fjärde inlägget, sid fyra, av "dimmskalle" Länk ). Efter ett visst rekande på marknaden annonserades bilen sedermera till ett pris i det högre prisintervallet för modellen, tror t.o.m. bilen var dyrast på någon säljsida (den annonserades dock varken på tv4 eller blocket). Bilen således emellertid till en kollega till min far. Köparen var nöjd med både bil&pris, men fick tyvärr inte behålla bilen särkilt länge. Bilen stals nämligen nu i höstas när den stod parkerad ute och är sedan dess försvunnen, så det var väl fler som tyckte bilen var attraktiv (Det skulle dock inte förvåna mig om den senare funnits/finns utannonserad på typ blocket/tv4, men med ny identitet (nu import) till festpris). Jag tror avslutningsvis det finns en ganska stor grupp som kanske t.o.m. undviker ”fynden” på blocket och tv4. Utländska annonssidor typ tyska mobile.de finns inte ens med på kartan för denna ofta någorlunda köpstarka kategori bilspekulanter. Nämn ordet import och intresset faller i takt med intresset att pensionsspara i Skandia. Med tanke på vad den aktuella 728an säkerligen skulle ha betingat för pris hos den lokala BMW-handlaren, tror jag säkerligen alla är nöjda och det är väl det som utmärker en bra affär. Ha’re Gott axel |
|
|
Läs gärna denna tråd ang. att sälja 728 E38: Länk Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
| Tycker att det är härligt att se gissningarna först mellan 80 och 135 och sedan säger samma personer att de tror att handlaren ger max 150-160 i inbyte? Hallå, de sysslar inte med välgörenhet!? | |
|
Wolv: Ja jag blev mycket förvånad över bilfirmans bud på 728:an. Kollade upp lite med en annan bilfirma som jag vet har ett mycket gott rykte om sig. De säljer en Bmw 740iA från -98 med liknande utrustning som 728:an, samma sak där, extermt välvårdad bil, svensksåld, en enda ägare som jag förövrigt vet vem det är. De skulle ha 248 000 kr. Så jag tycker det var ett grymmt bra pris vi fick =) Bilder på 728:an kommer att dyka upp så snart jag får tid att fota. Mvh Har du råd att INTE köra Tyskt? |
|
| Ja! Vad är det man brukar säga: Man får vad man betalar för. | |
|
. "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
|
Besvikelsen över att tappa 50-60tusen i värdeminskning på ett år då? Själv byter jag bil 1gång per år, och brukar oftast gå jämnt upp eller max ett par tusingar minus. Har inte råd med extrem värdeminskning. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.