|
Sida 6 av 7
|
|
|---|---|
|
carlsson535: har du bilder på dessa monterade och tända? Eller någon annan som har bilder på monterade och tända biltema xenon... _______ /Chrille Länk |
|
| Har tyvärr inte det, plockade av dom före besiktningen, så jag kan tyvärr inte ta några just nu heller | |
|
Dåliga duger :) _______ /Chrille Länk |
|
|
Är biltemas satser verkligen prisvärda för 2500 kr när man får satser för 3200 kr hos kaixen/xenonkungen? Biltema har ju dessutom bara 2-3 socklar där xenonkungen har alla förekommande. Funderar på att xenonkonvertera dimljuset nämligen :) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
wendtan: Biltemas sats är nog bäst att undvika, xenonkungen har ju t.o.m. gultonat xenon för halv/dimljus. Länk Annars skulle jag köpt 4500K från Länk Mvh |
|
|
Rob: onekligen billigt på den sista länken, men får lite dåliga vibbar när de bara finns ett mobilnummer och ingen adress. Känns som xenonkungen/kaixen är klart mer seriösa då de ligger ett etablerat företag i botten. 2 års garanti är inte dumt det heller. Jag vet många nöjda kunder därifrån med. Jag kommer absolut välja 4300K då jag redan har det i mina bixenon. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Är ni ute efter så billigt som möjligt är det nog ebay som gäller. Köpte ett Xenon-kit från England (h1, 10000k) för 1800:- inkl frakt. |
|
| 10.000K? Då är den väl svart i färgen! ;) | |
|
rob_t_j72 Vet du eller nån annan som köpt ett kit låter ju rätt bra förutom som wendtan skriver. funderar starkt på en beställning på den 4500k kitet för 2595:- Länk |
|
|
Här är en bild på e36:an med Biltemaxenon Länk 6000K. wendtan! Jag har precis monterat xenon i dimljuset på e46:an, jag valde 6000K som jag har i alla andra lampor. Det funkar väldigt bra på dagen istället för halvljus, men det bländar något mer än halvljuset, förmodligen för att det inte har projektorlinser som halvljuset. BMW CS #5206 |
|
|
Christer: Varifrån köpte du prylarna? Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Bild på xenon dimljuset vill jag ha med :) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Här är 3 bilder på e46:an med dimljus- halvljus och dimljus- dimljus och bixenonhelljus och helljus. Länk Länk Länk Samtliga lampor är xenon på 6000K från Kaixen. BMW CS #5206 |
|
|
10.000K är "deep blue". Så här ser det ut på min bil: Länk |
|
| Fett bra ljus om du kör med alla igång samtidigt på kvällen? :-) | |
|
10000K lyser inget vidare på vägbanan, jag tycker gränsen går vid 6000K. i allafal på halvljus. ravve! Ja, det blir nästan dagsljus! BMW CS #5206 |
|
|
Christer silvén: Det är helt rätt. Även om det är intensivt ljus så lyser det blått vilket gör att det är som att köra i skymning. Så 10000k är främst för utseendet men det är endå bättre än halogen. Men det är klart, köper man xenon för att se bättre skall man inte satsa på 10000k. skulle tro att 4500k och 6000k är bäst då det är mer vitt ljus i det. |
|
|
4500K är väl de som ska motsvara dagsljus bäst. De över de är nog bara för att de ska se "fräckt" ut... 4500K är både "fräckt" och bra enligt min mening. |
|
|
Ravve: helt korrekt, allt över 5000K är ren styling. När jag konverterar dimljusen så lär de bli med 4300K som sitter i halvljusen. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Intressant men knappast oväntat att se hur man, likt wattsiffror på bilstereo och högtalare, använder färgtemperatur (Kelvingrader) lite "lätt slarvigt" i försäljningssammanhang. Höga siffror = bättre än låga...) Xenonkungen föll nog ett par pinnhål med sina 4000K gula xenonlampor... gult ligger runt 2000-2500K, medan 4000K är rejält vitt med dragning åt det blå, dvs det optimala dagsljuslika ljuset på bra xenonlampor. Det man gör när man färgar en lampa är att man utesluter det mesta utom t.ex gult, blått eller vilken färg man nu väljer, vilket gör att allt man belyser då naturligtvis också saknar alla färger utom en. Allt på en skala naturligtvis, rent monokromt ljus har de flesta aldrig upplevt, men jämför t.ex med rubinröd laser av lite bättre kvalité, där finns inte många andra färger än röd. Att köra permanent med t.ex gula lampor är ingen bra idé, oavsett vad lamptillverkarna säger. S.k allväderslampor och liknande kan ha sitt berättigande som valbart komplement vid vissa ljus och väderförhållanden, det man upplever är en förhöjd kontrast, liksom med gula glasögon eller i siktet på vissa kulgevär. Men totala ljusmängden blir alltid lägre och när inte de där speciella förhållandena råder så är vita (dagljusfärg) lampor bäst i alla lägen. Till och med fransmännen har gått ifrån gula strålkastare, det vill inte säga lite...) Med blåfärgade lampor blir förhållandet ännu värre och 10000-12000K som man ser i vissa annonser för xenonlampor är visserligen högst friserade siffror men det säljer säkert, och som styling och show duger säkert färgade lampor. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.