|
Sida 3 av 7
|
|
|---|---|
|
Det lär inte dröja länge till innan alla VW polo, celica 88, sierra, scorpio och föraldel alla E30 att ha Xenon ljus och så kommer man med sin E39 med facelift utan Xenon och skämmas. Nej då, ta de lungt det kommer att vara väldigt många som kommer att testa så ha tålamod och biverkningarna när det gäller LKM |
|
|
Biverkningar? Om BT:s drivenheter inte har inbyggd "emulering" för halogenlampor så får man ju felmeddelande i LKM av den typ som nyare BMW har men detta är ju inget större problem. Frågan är hur det är med kvalité på drivenhet och lampa (xenonbrännare) passform på lampan, arrangemang för tätning osv för lampa och högspänningskabel, livslängd, ljusfärg osv. FP |
|
|
BILTEMA lär ju vara stämplad på kittet så det säger väl allt. jag kommer nog att avstå från detta, sattsar hellre på begagnad orginal från BMW. Detta kitt är som sagt bra för wanbeeee stlingnissar. man är ju lite själv en wanabe då endast facelift och inget annat. förut när man hade E36 då var det M3 wanabe helt. |
|
ormen |
tillbaks till ämnet lite bara: det lär bli ännu bättre ljus om man monterar de i sprillans nya lyktor, vore nog delvis slöseri o slänga i de i gamla lyktor, dessutom kan man lätt sätta tillbaka de gamla lyktorna när man säljer bilen, för inte fan får man nåt extra (inte mycket i.a.f.) för att man monterat de i en gammal bil. Jag ska testa de när plånboken tillåter (lär dröja), inte för wannabe grejjens skull, men för att E34 har jävligt dåligt halvljus, helt värdelösa nästan.... |
|
ormen: instämmer, har haft E34 tidigare och kan bara medhålla, likadant är det med min nuvarande E36:a, BMW verkar ha erkänt dåliga halvljus "Även en 316 kan man ha skoj med vintertid" |
|
Ro 316 X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line Amazon 122s -66 635csi -82/83 Alpina B9 Renault Master 1 -88 |
Vad jag förstod av bruksanvisningen gällde borrningen endast skyddet, och det påverkar ju inte själva lampinsatsen och ljuset. Det är bäst om man bara har ett gummiskydd, som det verkar i manualen, men det blir krångligare på min med en bajonettfattning (och hård del). Undrar om det går. Det lär nog bli rätt olagligt, man får ju inte ändra godkänd belysning och det krävs en nivåreglering i bak för att få ha Xenon, vad jag har hört. Mvh Rolf Black shining beauty |
|
Rolf: Det kräver mer än nivåreglering bak för att det ska bli godkänt. På bilar med org. monterade Xenon-lampor sitter det givare på både fram och bakaxel som justerar ljusbilden kontinuerligt. M V H Stephan |
|
|
En sanning med modifikation iofs. På tidigare modeller var det två givare, på senare är det bara en på höger bak. En teknikalitet bara, slutresultatet blir det samma. Dessutom är lyktspolning "obligatoriskt". Fast det finns många bilar i trafik som inte har någon extrautrustning trots xenon, vilket iofs inte gör Biltemas godkänd med automatik. Det är ingreppet i redan godkänd och e-märkt utrustning som gör att installationen blir olaglig. Sen får man kanske gradera detta jämfört med en massa annat på hjul, hjulupphängning, trim, osv som förekommer på var och varannan bil. Om resultatet blir bra och inte bländande på halvljus och med rätt inställda lampor inkl åtminstone manuell höjdjustering när man kör med lite extra last osv så finns det nog värre saker i många bilar. Men om det skickar ut stickstrålar och bländar osv så är det allvarligt. På bes. kollas bara inställningen, sällan mera detaljerat om det inte är mycket uppenbarat fel. Men man kan starkt misstänka att med ökad användning av icke original xenon, tokblåa lampor osv så kommer kontrollerna att skärpas, av naturliga skäl. FP |
|
|
Det finns folk som byter motor förebesiktningen bara för att köra med fetare motor, eller sätter dit kompressor och för bes så plockar de bort den. Jag tror att Biltema har tänkt på detta innan de börjar sälja sånt. De riktar sig inte mot de som har orgnal Xenon iallfall. Det vore meningslös. Så det är bara att montera och innan bes plocka bort de. |
|
|
Ensak glömde jag. Vad händer om alla följer vart enda lag som har skrivits till 100% det går bara inte. Man ska inte bry sig s mycket om lagar. Man ska göra det man känner för så blir det rätt. Om någon annan störs av det, So What. |
|
|
Ett litet aber är ju om man måste t.ex borra eller förstora/ändra hålet i själva reflektorn, då blir det nog jobbigt att fixa inför varje besiktning. Sen återstår ju risken att bli kollad vid flygande osv. Klart att de riktar sig mot bilar med halogenlampor, vore ju rätt vansinnigt att byta original HID mot deras. Lagar: Visst, det är som det där med stenåldersbarnen osv. Men det finns nåt som heter anarki också, och laglösa samhällen osv vem vill ha det? Så jag köper inte dina sista rader rätt av. Direkt säkerhetsrelaterad utrustning i bilar (vilket felaktigt fungerande xenonlampor mycket väl KAN vara), tycker jag man skall vara noga med. Det drabbar ju i högsta grad mötande och andra bilar i trafiken. Om alla kör på avlysta banor så bryr jag mig inte om vilka experiment man håller på med, men så ser ju inte verkligheten ut tyvärr. FP |
|
|
Jag besiktigade min E39:a förra året med Xenon på både hel och halvljus utan anmärkning. (Ej original) Vi får väl se hur det går i år. BMW CS #5206 |
|
|
Du har ju original i halvljusen förmodar jag, inga problem. Helljusen påverkar ju inte säkerheten för mötande på samma vis eftersom de måste vara avslagna då. Just vanlig besiktning i ditt fall borde knappast innebära problem. Jag kommer också att försöka förbättra helljuset, ingen högre klass på detta på E39 (facelift). FP |
|
|
Jag har Xenonljus med H7 fäste från Xenonvalot på halvljuset, och facelift. BMW CS #5206 |
|
|
Håller med LO528. Om jag möter någon med dimljus och halvljus så behåller jag hellyset på och störs inte nämvärt av det annars bländande ljuset. Och ligger de bakom så är det bara att slå på bakre dimljuset och vips så håller de sig på ett mindre bländande avstånd. W |
|
|
Förslag: Maila gärna privat ni som vill ventilera egna lagar och metoder, tror inte det tillför tråden nåt. Christer: Innebär väl så nära original facelift xenon man kan komma. Samma leverantör och lamptyp på helljuset då? Tror jag frågat förr... Funkar hållare, tätning osv bra på helljuset? FP |
|
|
Folke! Nej, på helljuset har jag lampor från två Hella extraljus som satt på min gammla Volvo. Lite knöligt att få fast dom, gjorde ett provisorium med ståltråd för ca 2 år sen, men dom sitter ännu. Ger väldigt mycket bättre ljus. I halvljuset har jag betydligt blåare ljus, vilket egentligen är en nackdel, främst när vägbanan är våt. På 323:an är det original Xenon på halvljuset, och det lyser bättre, än halvljuset på E39:an. BMW CS #5206 |
|
|
Så var det ja! FP |
|
|
En fråga : OM jag sätter in dessa lampor i mina lysen som är utbytta mot "klarglas" (utan dom "refflade"glasen och "linsen") får jag ändå rätt ljusbild? De ä roligt nästan jämt... |
|
|
Bör bli rätt om lampan positioneras så att ljusbågen hamnar precis där glödtråden var tidigare (helljuset). För halvljuset måste du har skärmen osv som bländar av ljusbilden neråt. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.